2025. szeptember 25., csütörtök

Utazás a múltba

Talán nem lövök vele le nagy poént, de egészen kicsiként is nagyon szerettem az atlaszokat, az ismeretterjesztő kiadványokat. Az ezredforduló környékén, mikor kisiskolás voltam például teljesen odavoltam a Csodálatos állatvilág című lefűzhető kiadványért, bőszen és lelkesen gyűjtögettem az állatokról szóló információkat a lefűzhető mappába.

Utazás a múltba
Móra Könyvkiadó, 2025, 96 oldal
Fordította: Béres Ákos
Csillagérték: 7

De nagyjából minden (is) érdekelt, legyen az az élővilág vagy a kultúra szegmenseivel kapcsolatos lefűzhető gyűjtemény, vagy legyen az ismeretterjesztő enciklopédia. Azt hiszem, az enciklopédiák voltak a kedvenceim, különösen egy – amin egyébként látszik is, mennyire előszeretettel forgattam időről-időre.



Nagyon szerettem benne – bár persze akkor talán még nem tudtam ennyire megfogalmazni –, hogy komplexitásában mutatta be a világot és a világ működését. Ötvözte az egyes tudományterületek eredményeit – még úgy is, hogy tartotta a kronológiát. Az iskolai oktatás persze pont ezt, lényegében a legizgalmasabb élét veszi el (de legalábbis tompítja kerekre) a gyermeki kíváncsiságnak. Külön atlaszaim talán nem voltak, viszont ezek az enciklopédiák is mindig igyekeztek bemutatni, hogy a bolygó mely szegletében járunk. Ennek nosztalgiájában lapoztam fel az Utazás a múltba című képes történelmi atlaszt. Arra talán akkor nem is gondoltam, hogy mennyire mély lesz az a nosztalgikus élmény, ami megfújt lapozgatás közben.

Történelemtanárként, történészként van egyfajta elképzelésem a történelem mint tantárgy szerepéről és helyéről és arról a metodikáról, amivel a történelmet évtizedek óta tanítják. Röviden: annak ellenére, hogy az egyik kedvenc tantárgyam volt (nyilván innen a későbbi szakmai érdeklődés), és változó intenzitású lelkesedéssel végeztem el az alap- és mesterképzést, sajátítottam el számos módszertant, próbáltam ki magam pedagógusként, sokszor nem találtam a helyem a nagy egészben. Sem nőként, sem olyan érdeklődőként, hallgatóként, kutatóként, akit nem a hadtörténet, a politikatörténet, a csaták vagy épp a királyok uralkodási ideje köt le, hanem mindaz, ami ezeket irányítja, vagy épp ezekkel sodródik: az ember. Persze, azóta – szerencsére – megtaláltam a helyem, az egyetemi éveim alatt lett rálátásom ok-okozati összefüggésekre, mintákra és a történettudomány rendkívül sokszínű és izgalmas voltára. De mi van azokkal (és ők jelentősen többen vannak), akik tantárgyként tapasztalják meg a történelmet?

Az Utazás a múltba grafikus és zanzásított formában, térképek segítségével vezeti végig az általános iskolai korosztály számára a világtörténelmet. A kiadvány kezelhető formátumú, keményborítós és színes lapos, ami megadja a kezdő motivációt a fellapozáshoz. A kötet eleji felütés segít eligazodni az egyes fejezetekben, mankót ad a megértéshez. Ezt követően pedig már utazhatunk is vissza a múltba, egészen az őskorig. Innen haladunk végi lényegében napjainkig, elsősorban a már jól ismert hadtörténeti vonalon haladva, ami a már említett nosztalgikus élmény nem épp pozitív vetületét idézte fel bennem. A kép megjelenítés szerintem jól működik, de ha megnézzük a húsz évvel ezelőtti hasonló jellegű kiadványokat, nem feltétlenül fogunk túl nagy különbséget tapasztalni. A zanzásítással kapcsolatban szintén akadnak ellenérzéseim: kicsit a 2010-es évek második felétől megjelenő tankönyvek világát idézi az a fajta szerkesztési kötöttség, hogy minden fontosabb korszaknak „bele kell férnie” az adott terjedelembe: sem nem rövidebb, sem nem hosszabb az ókori Róma elbeszélése, mint a második világháború, s aztán a végén széttárt kezekkel állunk, hogy a gyerekek – mint későbbi felnőttek – nem látják át a mintázatokat és összefüggéseket: „pedig mi az ő nyelvükre fordítottuk le azokat”.

Különösen a 20. századi részek nem feltétlenül alkalmasak a kilenc-tízéves gyerekek számára, itt én mindenképp várnék addig, míg tantárgyi-tananyagi szinten (és nem csak úgy) a gyerekek megérkeznek a holokauszt, a második világháború témájáig. Szerintem érdemes lett volna időbeli korlátot húzni a kiadványban. A kötet ettől függetlenül (illetve ezeket a tématerületi megjegyzéseket leszámítva) lapozható, informatív és könnyen érthető, befogadható. Számomra meglepő – és kicsit csalódást keltő –, hogy szemléletét tekintve nem nagyon mozdult el a történelem tárgyalása a jól ismert metódustól, hogy a társadalom egésze, a nők, a gyerekek, az életmód, a történelem és annak élő volta szinte alig vagy elvétve jelenik meg. Mindazonáltal két dolgot még megjegyznék. Az egyik, hogy ezek a megjegyzések abszolút szubjektívek, és teljesen értem/érthető a hadtörténeti és hagyományos(abb) fókuszú megközelítés. Ez az információközvetítés szempontjából nem von le semmit semmiből. Másfelől azt is gondolom, hogy a térbeli tájékozódás, a világ ilyenfajta felfedez(tet)ése hasznos, érdekes és jó időtöltés lehet, ezt a vetületet pedig jól hozza a kiadvány. 



Blogt
urné Klub



A Móra Könyvkiadó újdonságában egy színes, izgalmas utazáson vehetünk részt, mely a múlt különböző korszakaiba kalauzol el bennünket. A gyerekeknek szóló, gazdagon illusztrált Utazás a múltba című kötet dióhéjban mutatja be a fontosabb történelmi korokat, birodalmakat és csatákat, egészen napjaink modern korszakáig. Tartsatok bloggereinkkel a turné állomásain, és nyerjétek meg a Kiadó által felajánlott példányt!




A turné állomásai


09. 23. Könyv és más
09. 25. Szembetűnő
09.27. Csak olvass!
09.29. Veronika's Reader Feeder


Nyereményjáték



Mostani nyereményjátékunkban a könyvben is megtalálható kvízkérdésekre kell válaszolnotok. Minden állomáson találtok egy-egy kérdést, a választ írjátok a Tally-doboz megfelelő helyére!

(Figyelem! A megfejtéseket elküldés után nem áll módunkban javítani. A nyertesnek 72 órán belül válaszolnia kell a kiértesítő e-mailre, ellenkező esetben új nyertest sorsolunk. A kiadó csak magyarországi címre postáz.)

A feladvány:

Milyen írásrendszert használtak az ókori egyiptomiak?


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése