Kicsi Mimi sem marad mindig óvodás. A Kicsi Mimi sorozat egy részéről már írtam a napokban, egy kis időhurokba keveredve, végül két Mimi-könyvvel zárom a sorozattal való megismerkedésem.
Tamás Zsuzsa: Mimi az iskolában
Sorozat: Mimi (1)
Naphegy Kiadó, 2020, 64 oldal
Illusztrálta: Horváth Ildi
Csillagérték: 8
Tamás
Zsuzsa gülüszemű mesehősének óvodás történetei Kicsi Mimi sorozatként látott
napvilágot, azonban a szerző nem hagyta cserben azokat a gyerkőcöket sem, akik
időközben elballagtak az oviból.
Tamás Zsuzsa: Mimi naplója
Sorozat: Mimi (2)
Az
iskolába lépés szerintem a gyermekkor egyik izgalmas és fontos része – a
napirend egy picit változik, az időbeosztás és a feladatok egyértelműen és
fokozatosan nőnek, a barátságok átalakulnak, újak köttetnek, s bár kezdetben minden
játékosnak hathat, a szabály- és elvárásrendszerek megpróbáltatások elé
állíthatnak mindenkit. Éppen ezért, egyáltalán nem mindegy, hogy az első napok,
hetek az iskolában hogyan telnek, milyen a társaság, a tanítónénik és
tanítóbácsik és persze az sem lényegtelen (sőt!), hogy a szülők hogyan
viszonyulnak a gyermek új élethelyzetéhez, ami nyilván az ő mindennapjaikat is
merőben befolyásolja és alakítja.
Számomra
nagyon szimpatikus, hogy a kis olvasók végigkövethetik Kicsi Mimi útját az
óvodától egészen az iskoláig. Az alaptörténet megértése, a szereplők
megismerése így nem állítja kihívás elé őket: mintha Mimivel együtt
cseperednének, aki vagy felkészíti őket a várható kalandokra, feladatokra és
esetleges problémákra, vagy épp megoldási javaslattal él, ha ezek éppen
kialakulóban vannak vagy megtörténtek. A sorozat első része a Mimi az iskolában
címet viseli – és ennek széles palettáját járja körbe. Az új környezetet,
melyben már nem a játszószőnyeg és a különféle játékszerek, hanem a szépen
rendezett osztályterem, a padok és taneszközök játsszák a főszerepet. Az első
iskolai napoktól rövid, egyestés meséken keresztül követhetjük figyelemmel a
padtárs kiválasztását, a tanórai feladatokat – melyek fokozatosan válnak egyre
bonyolultabbá, a barátságok és rivalizálások némelykor kusza hálózatát. A
mesekönyv összesen nyolc mesét közöl, a már megismert nyuszicsaládon kívül
pedig újabb szereplőket vonultat fel. Olyan témák is előkerülnek, mint a szakkörök
választása vagy éppen Mimi megbarátkozása azzal, hogy szemüveget kell viselnie.
A
második rész, a Mimi naplója szintén nyolc történetet tartalmaz. Az előző
részhez hasonlóan, ezek is alkalmasak arra, hogy az éppen olvasni tanuló
gyerekek egyedül is megbirkózzanak a szöveggel. Ez a mesekönyv Mimi
mindennapjait mutatja be – a kis nyuszi tolmácsolásában, ezáltal pedig változik
egy picit az a külső nézőpont, melyet az addigiakban tapasztalhattunk. A mesék
rávezethetik a gyerekeket a naplóírás- és vezetés előnyeire, az írásbeli
megnyilvánulás lehetőségeire, de – mivel ez hosszú évtizedekre visszamenően
jellemző, főleg talán a kislányokra – még az emlékkönyvek nyitására is, mely alapvetően
ebben a korosztályban (és a valamivel idősebbek esetében) fordul elő leggyakrabban
(bár talán valamivel mégis ritkábban, mint ötven, száz vagy százötven évvel
ezelőtt).
Ahogy
írtam is, nagyon jó elgondolásnak tartom ezt a sorozatot. A szerkesztésben jó
váltás, hogy míg a Kicsi Mimi sorozat két nagyobb (de szövegezésében rövidebb)
összefüggő mesét tartalmazott mesekönyvenként, addig a Mimi sorozat – az olvasói
igényeknek és lehetőségeknek megfelelően – rövidebb, de több mesét közöl. Nagy váltásnak tartom viszont, hogy az illusztrációk száma nagyon lecsökkent. A szülői
vezetést, de legalábbis a jelenlétet a magam részéről továbbra is fontosnak
gondolnám, annál is inkább, mert pedagógiai és kommunikációs szempontból a
szülőknek is támaszt tudnak nyújtani az egyes szituációk (például, hogy nem
szükséges belehajszolni olyan szabadidős tevékenységekbe a gyereket, amit nem
szeretne szívből). A mesék különösebb izgalmat nem vonultatnak fel, inkább a
hagyományos témákat érinti, de ezt alapvetően nem tartom hátrányosnak vagy
unalmasnak. Ez utóbbit pedig feltétlenül a (gyermek) olvasó érdeklődése dönti majd
el.
Blogturné Klub
Kicsi Mimi kalandjanak immár számos részét átélhetik óvodások és kisiskolások. Tamás Zsuzsa cuki mesehősének társaságában megismerkedhetünk az óvodás lét, az óvoda-iskola és a kisiskolás évek átmenetének számos színével. A Blogturné Klub két bloggere most arra vállalkozott, hogy bepillantást nyújtson Kicsi Mimi történeteibe. Tartsatok velünk, s a turné végén meg is nyerhettek egyet a négy állomás során bemutatott mesekönyvek közül.
A turné állomásai
07.16. Szembetűnő
07.18. Szembetűnő
07. 20. Könyv és más
07.21. Könyv és más
Nyereményjáték
A Kicsi Mimi és a Mimi sorozatok kapcsán nem maradhatnak ki azok a kötetek sem, melyek a mostani turnénkban nem kaptak külön bemutatást. Játékunkban ezeknek a történeteknek eredünk nyomába. Minden állomáson megtaláljátok a Kicsi Mimi valamely, a turnéban nem résztvevő részének fülszövegét. A feladatotok, hogy a könyv címét beírjátok a Rafflecopter megfelelő sorába.
(Figyelem! A megfejtéseket elküldés után nem áll módunkban javítani. A nyertesnek 72 órán belül válaszolnia kell a kiértesítő e-mailre, ellenkező esetben új nyertest sorsolunk. A kiadó csak magyarországi címre postáz.)
A feladvány:
Miminek névnapja van, és olyan játékot kér ajándékba, aminek mama bizony nem örül. Vajon megkapja azért, amire vágyik? Ezt is megtudjuk Tamás Zsuzsa Kicsi Mimi-sorozatának legújabb kötetéből, ahogyan azt is, mit csinál egy kaszkadőr, mi az a mocsárbani, és hogyan lesz Mimi névnapjából fagyiünnep.
Mimi már nagycsoportba jár, és az élete csupa izgalom. Sakkozni tanul, ovi-suliba készül, és néha azon töri a fejét, hogy mi lesz, ha nagy lesz.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése