2023. május 19., péntek

Hogyan gyógyítsd, ha magaddal cipeled?

Saját tapasztalataim, megfigyeléseim szerint a transzgenerációs hatás az elmúlt években néhány jelentős, szinte bestsellerré vált munkának köszönhetően talán a pszichológia egyik legismertebb szegmensévé vált a közbeszédben.  Én magam a korábbi évek során elsősorban olyan ismerőseimtől, kutatótársaimtól hallottam róla, akik egyrészt vagy pszichológiával vagy biblioterápiával foglalkoznak - nyilván nem véletlenül pont tőlük. Az egyes esetekről, tapasztalatokról csak baráti beszélgetés keretében volt bármiféle benyomásom, később azonban több olyan kötetet, munkát is olvastam, melyek a transzgenerációs traumával foglalkoznak.

Lynn Friedman-Gell, Joanne Barron: Örökölt sebeink gyógyítása

Kulcslyuk Kiadó, 2023, 236 oldal
Fordította: Károlyi Juli
Csillagérték: 8

Tulajdonképpen ez a fajta kíváncsiságom hajtott abban is, hogy Lynne Friedman-Gell és Joanne Barron könyvével megismerkedjek. Interaktív könyvvel ezen a területen ugyanis még nem találkoztam, így nagy érdeklődéssel fordultam afelé, hogy egyes esetleírások, technikák hogyan is jelenhetnek meg interaktív formában. Elképzeléseim természetesen voltak - a kötet némiképp be is igazolta az előzetes feltevéseimet. 

Viszonylag sokat foglalkozom a körülöttem élő emberek, a körülöttem zajló szituációk megértésével. Túlgondoló intorvertáltként ez talán valamiképp belém is van kódolva. Nem tudok tenni ellene, de hogy őszinte legyek, nem is igazán törekszem erre. Aki és amilyen vagyok, ahol tartok az életben, mind annak köszönhető (vagy annak a számlájára írható? :)), hogy így működöm. És igen, jól érzem magam az életemben. És igen, pont itt kell tartanom, ahol tartok. A megfigyeléseim alól így természetesen én magam sem vagyok kivétel. Pontosan tudom - elsősorban a transzgenerációs hatásról szóló történeteket hallva vagy e témában írt könyveket olvasva, hogy a transzgenerációs traumával/traumafeldolgozással mindezek mellett és ellenére van feladatom. Tisztában vagyok vele, hogy vannak reakcióim, félelmeim, melyek nem önmagamtól erednek. Ezeket nem én tettem magamra, a tapasztalások nem belőle fakadnak. Tudom, hogy el fog érkezni az az idő, amikor ennek pontos feltárására sort fogok keríteni.

Amiben az Örökölt sebeink gyógyítása mankót tud adni a kezünkbe, az az első lépések megtétele. A szerzők (klinikai) szakpszichológusok, így tulajdonképpen bizonyos tekintetben védőhálót is fonnak körénk. A kötet a bevezetést követően hét fejezetből áll: A transzgenerációs trauma megértése; A múlt feltárása; Értsd meg a saját hiedelmedet; Érzelmeid kezelése; A test gyógyítása; Kapcsolataid gyógyítása; Egy új korszak kezdete.  A gyakorlatok, feladatok, hosszabb-rövidebb kérdések segíthetnek feltérképezni, hogy milyen irányba induljunk el. A feladatok között találhatunk vizualizációs gyakorlatokat, érzelmeink felismerését segítő táblázatokat. Fontos, hogy nem érdemes azzal számolni, hogy a feladatokon - még ha rövidek is - hamar túl tudunk lendülni, és véleményem szerint még fontosabb tudatosítani, hogyha végig is csináltuk a feladatokat, vagy legalábbis döntő többségüket, a könyv nem segít "meggyógyítani magunkat". Az első lépések megtételéhez viszont - ahogy fentebb is írtam - jól jöhet. A mélyebb felderítéshez viszont úgy gondolom, mindenképpen érdemes szakember segítségét igénybe venni, azt a fajta segítséget ez a kötet nem adja meg. Nem is célja egyébként, nagyon helyesen. 

Összességében örülök, hogy megismerkedhettem ezzel a kötettel, igazán jó feladatokkal és kérdésekkel találkoztam az egyes fejezetekben, melyeknek tételes megoldására, végigvezetésére mindenképpen több időt szükséges a magam számára adni. Ezt tanácsolom mindenkinek, aki elindulna ezen az ösvényen. Illetve, ami főként az első fejezetekben szintén megfogalmazódott, hogy előzetes tudás nélkül valószínűleg nem tudtam volna olyan gördülékenyen felvenni a fonalat a kötet koncepciójával mondanivalójával. E szempontból számomra kicsit hiányos volt a pszichológia e területének bemutatása, így szerintem mindenképpen érdemes egy picit előreolvasni a témában, mielőtt nekilátunk ennek az utazásnak.



Blogturné Klub


Lynne Friedmann-Gell és Joanne Barron Örökölt ​sebeink gyógyítása című kötete a transzgenerációs traumák felismerésével és kezelésével foglalkozik. Az elméleti hátteret és konkrét eseteket bemutató könyv attól igazán különleges, hogy különféle interaktív kérdéseket, feladatokat is kapunk benne, melyek által megkezdhetjük a témával kapcsolatos önismereti munkát. Tartsatok két bloggerünkkel a miniturnén, és nyerjétek meg a Kulcslyuk Kiadó által felajánlott példányt!



A turné menete


05.16. Könyv és más - kedvcsináló idézetek
05.19. Szembetűnő
05.22. Könyv és más


Nyereményjáték


A Kulcslyuk Kiadó kínálatában több könyvet is találunk, ami a traumák feldolgozásával foglalkozik. Mostani nyereményjátékunkban ilyeneket keresünk: minden állomáson találtok egy-egy idézetet, a ti feladatotok pedig, hogy a könyv címét beírjátok a rafflecopter-doboz megfelelő helyére!

(Figyelem! A megfejtéseket elküldés után nem áll módunkban javítani. A nyertesnek 72 órán belül válaszolnia kell a kiértesítő e-mailre, ellenkező esetben új nyertest sorsolunk. A kiadó csak magyarországi címre postáz.)

A feladvány:

„A trauma bármely olyan fenyegető, megsemmisítő erejű élményre vonatkozik, amelyet nem tudunk integrálni… Ilyen élményeket követően gyakran csökken a másokkal és a világgal kapcsolatos biztonságérzetünk, és nem érezzük biztonságban magunkat a saját bőrünkben.”

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése