2017. május 24., szerda

Aranykönyveim - 2017

Idén is megrendezésre kerül az Aranykönyv szavazás, ami a hazai könyvpiac tavalyi legjobb köteteit veszi sorra és díjazza hat kategóriában (ifjúsági irodalom, gyermekirodalom, gasztronómia, ismeretterjesztő irodalom, szórakoztató irodalom és szépirodalom).
Ebben az évben - szokásomtól eltérően - minden körben leadtam a saját kis szavazataimat, és örömmel konstatáltam, hogy sok közülük bejutott a legjobb tízbe. Ebben a bejegyzésben - így, a szavazás utolsó óráiban - összegyűjtöttem a szívemhez legközelebb álló döntősöket, és a dobogó első helyére várt könyveket. Az összeállítás szigorúan szubjektív, s ha nem is értesz vele egyet, bízom benne, hogy néhány könyvre sikerül felhívnom a figyelmed :) Szívesen várom a Te nyerteseidet is hozzászólásban! Lássuk!


Ifjúsági irodalom

A jelöltek: Kiera Cass: A korona, J.K. Rowling-Jack Thorne-John Tiffany: Harry Potter és az elátkozott gyermek, Jennifer Salvato Doktorski: Lángra lobbant nyár, Anne Eliot: Toplistás szerelem, Miranda Kenneally: Becsavart szerelem, Böszörményi Gyula: Beretva és tőr, Böszörmény Gyula: Ármány és kézfogó, Kelly Oram: Csókelvonó kockáknak, Leiner Laura: Valahol, Leiner Laura: Nélküled.

Aki régóta és rendszeresen követi a blogot, a listán végigfuttatva a szemét, talán nem okoz meglepetést, ha azt mondom: a legelső pillanattól kezdve, még az április végén kezdődő szavazáskor egyértelműnek tartottam, hogy ennek a könyvnek kell nyernie. Bár talán egy vetélytársa akad a szívemben, de az is ugyanennek a sorozatnak a része, tehát "házon belül" maradna a trófea. Nem kertelek, szerintem ezt a kategóriát egyértelműen Böszörményi Gyula: Ármány és kézfogójának kell nyernie! Igen-igen, közben látom a méltó és komoly ellenfeleket is, Harry Potter vagy Leiner Laura talán beelőzhet?

Gyermekirodalom

A jelöltek: Tóth Marci és az erdő titkai, J.R.R. Tolkien: Karácsonyi levelek, Bálint György-Telegdi Ágnes: Csodálatos állatok, varázslatos növények, Beck Andrea: A Titoktündér - Családi könyv, Berg Judit: Rumini kapitány, Kádár Annamária: Lilla és Tündérbogyó, Tittel Kinga: Mesélő Budapest, Majsányi Kati: Erdőmese, Pásztohy Panka: Szeretem a Kiskutyám!, Ritter Ottó-Nyulász Péter: A fürdők réme.

Ami első blikkre rögtön megragadott a legjobb tíz gyermekkönyv között: hogy egy kivételével minden könyv magyar szerzős! Bevallom, a kategória korábbi jelöltjeit nem tudom felidézni (az egyik legkiemelkedőbb jelöltem itt van a legjobbak között), viszont hihetetlenül szívmelengető ezen a névsoron végignézni, és jó látni, hogy a szülők és gyerekek ennyire szívesen forgatják a magyar gyermekirodalmat. Némileg visszás lehet, hogy mindezek után J.R.R. Tolkien kötetére adtam le a végső voksom, ugyanakkor ez az a kategória, ahol a többi jelöltet nem ismerem (Tolkien könyvét viszont imádtam).

Ismeretterjesztés

A jelöltek: Kepes András: Világkép, Radnóti Miklósné Gyarmati Fanni: Árnyékban éles fény vagy, Csányi Vilmos: Csányi Vilmos kutyaakadémiája, Tiboru: Konteó 3, Vujity Tvrtko: Túl minden határon, Lakatos Márk: A nő hétszer, Naszvadi Judith: A mi '56-unk, Budai-S. Balázs: Kun Páter a reverendás gyilkos, Ördög Nóra: Pozitív, Nyáry Krisztián: Festői szerelmek.

Az első olyan kategória, ahol már problémába ütköztem a végső szavazatom leadását illetően. Egyrészt itt van Kepes András könyve, amit bár még nem olvastam, valamiféle irányvonalat mégis nyújt, hogy a Libri irodalmi közönségdíját nemrégiben bezsebelhette a Világkép. Rögtön utána ott áll az Árnyékban éles fény vagy, amihez még szintén nem volt szerencsém (bevallom, a kötetek ára itt azért elég durva visszahúzó erőt jelent), de a Radnóti-kultusz szintén olyan erővel bír napjainkig, ami simán a győzelemre viheti a kiadványt, harmadrészt pedig Nyáry Krisztián is bejutott a legjobbak közé. Végül - talán egy kis elfogultság - vitt arra, hogy a Festői szerelmek alatt nyomjam meg a "szavazat leadása" gombot.

Szórakoztató irodalom

A jelöltek: Homonnay Gergely: Puszi, Erzsi!, Borsa Brown: Az arab szeretője, Lakatos Levente: Szigor II. - A pillangók ébredése, Borsa Brown: Az arab lány - első rész, Lakatos Levente: A tiltás gyönyöre - Szigor I. kötet, Sarah J. Mass: Tüskék és rózsák udvara, Anne L. Green: Viharos érzelmek, Vavyan Fable: Válós regény, Cornelie C.G.: Teremtő erő, Anne L. Green: Eltitkolt múlt.

Na, itt meg kell állnunk egy pillanatra! Ez a kategória nekem totál talány. Maga a szórakoztató irodalom is kissé az egyébként, de ez alapvetően az én személyes problémám (illetve, nem tudom, hányan vagyunk még így ezzel). Viszont a döntős könyveket szemezgetve inkább úgy érzem, hogy a felnőtt irodalom - de minimum a ponyva - műfajába keveredtem, és alapvetően elgondolkodtatónak tartom, hogy egy ilyen mezőny kerekedett ki ebben a kategóriában. Ebben semmi személyes nincs egyébként, általánosságban írtam, elkerülendő, hogy bárkit megsértsek. Mivel az én olvasatomban a szórakoztató irodalmat itt lényegében egy könyv képviseli, így Homonnay Gergely könyvére tettem le a voksom. 

Szépirodalom

A jelöltek: Szabó T. Anna: Törésteszt, Benyák Zoltán: A nagy illúzió, Makai Rita: Határtalan szerelem Párizsban, Varró Dániel: Mi lett hova?, Jojo Moyes: Mielőtt elvesztettelek, Julianne Donaldson: Blackmoore, Fábián Janka: Az utolsó boszorkány lánya, Grecsó Krisztián: Jelmezbál, Esterházy Péter: Hasnyálmirigynapló, Bauer Barbara: Elsuttogom százszor.

Nem véletlenül hagytam utoljára a szépirodalom kategóriát. Talán, mert ezt a kategóriát érzem a legközelebb magamhoz, ráadásul a tíz könyvből hét olyan is bekerült a legjobbak közé, melyre a korábbi körökben már szavaztam...szóval huh! Nem egyszerű, és roppant kíváncsi vagyok, ki kerül ki végső győztesként. De hogy itt is hulljon le a lepel a saját voksomat illetően: Makai Rita kötetére szavaztam - hozzátéve, hogy lényegében az összes kötetről elmondható, igazán örömteli a döntő résztvevői között látni őket!

Mivel gasztronómiai köteteket szinte egyáltalán nem olvasok, így nem éreztem relevánsnak, hogy ott is szavazzak. Ha hiányérzeted van, vagy egyetértesz: ne felejtsd el leadni a szavazatod ITT!

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése