2015. július 24., péntek

Clint Hill-Lisa McCubin: Mrs. Kennedy és én

Felejthetetlen történetek, megdöbbentő események, izgalmas és intim részletek a Kennedy családról egy férfi szemén át, aki premier plánból nézte végig Kennedy elnök halálát és feleségének kálváriáját. A Blogturné Klub különleges utazásra hív, ismerd meg a Mrs. Kennedy és Én kötetet, és ha szerencsés vagy, meg is nyerheted a könyvet.


Clint Hill, Lisa McCubin: Mrs. Kennedy és én
Eredeti megjelenés: 2012.
Hazai megjelenés: 2015.
Kiadó: Könyvmolyképző Kiadó
Fordította: Lénárd Henrik
Téma, műfaj: történelem, memoár
Oldalszám: 486 oldal
Csillagérték: 9

Fülszöveg:
Amikor Clint Hillt, a titkosszolgálat ügynökét beosztották a first lady, Jacqueline Bouvier Kennedy védelmére, az ügynök először unalmas teadélutánokra és őszhajú asszonyok társaságára gondolt. De miután találkozott a first ladyvel, annak szépsége, kedvessége, intelligenciája, bájos humora, gyönyörű alakja és különleges szelleme azonnal magával ragadta. Clint négy éven át Jackie oldalán szolgált Kennedy elnökségének kezdetétől: jelen volt John és Patrick születésénél, Patrick tragikus halálánál, a Kennedy család nyaralásain, Aristotle Onassis-szal való forró találkozásánál, az elnök meggyilkolásánál, és az azt követő szomorú időszakban is. Felejthetetlen történetek, megdöbbentő események, izgalmas, intim részletek, egy férfi különleges élettörténete, aki a világ legizgalmasabb munkáját végezte annak a nőnek az oldalán, akit az egész világ szeretett, s akire túl hamar szörnyű tragédia árnyéka vetült.


"Ne azt kérdezd, mit tehet érted a hazád, hanem, hogy mit tehetsz te a hazádért!" - e híres gondolat az Amerikai Egyesült Államok 35. elnökétől származik. Érzésem szerint, ha közvélemény-kutatást tartanánk az Államok öt legismertebb elnökéről, John F. Kennedy szerepelne a névsorban. Talán a Kennedy család általános (el)ismertsége, vagy politikai karrierjének részletes ismerete miatt? Vagy, mert ő volt a címzettje a szolidan spicces Marilyn Monroe azóta elhíresült szülinapi köszöntőjének? Esetleg az egész világot megrengető merénylet okán, melynek során 1963-ban életét vesztette? Nem tudom. Mindenesetre a Mrs. Kennedy és én teljesen új perspektívát nyitott mindazzal kapcsolatban, amit J.F. Kennedyről és feleségéről, Jackie Kennedyről valaha is gondoltam...és igen, valamelyest az ügynöki hivatásról is.  

Clint Hill és Mrs. Kennedy
Mielőtt bárki elszörnyülködne, nem politikai memoárról van szó, s kiábrándítanám azokat is, akik a szaftos pletykák reményében lapozzák fel a könyvet. Clint Hill visszaemlékezése kedves, néhol bájos, és egyben megrendítő történet egy First Lady életéről - ahogy csak egy ügynök láthatja. Egy olyan ügynök, aki kezdetben igencsak lealacsonyító szerepkörnek tartotta, hogy felettesei egy First Lady szolgálatába állították, és aki ezáltal talán picit még hűebben adhatja vissza a Fehér Ház lakóinak mindennapjait a kulisszák mögül, az 1960-as évekbeli Egyesült Államokban.


"...nem gondoltam volna, hogy Mrs. Kennedyvel az élet mindennek nevezhető lesz, 
csak unalmasnak nem."

Az 1953-as esküvő egy pillanata
A könyvet két, egymással összefüggő, ám hangulatát, érzésvilágát és elbeszélői stílusát tekintve elkülönülő részre osztanám. A választóvonal az 1963-as év kezdete. Valamiféle sugallat által vezérelve, ebben a két felvonásban is olvastam a kötetet, s csak utólag jöttem rá, milyen helyesen is tettem ezt. Érzésem szerint ugyanis az 1963-as év alapvetően több okból is választóvonal. Nem csupán a világtörténelmi szempontokat tekintve, hanem azt is, hogy ettől az évtől kezdve elbeszélőnk élete ugyancsak megváltozik, s ezáltal - ahogy fentebb is jeleztem - a könyv hangulata, elbeszélői stílusa is más irányt vesz.  

Clint Hill-lel John Fitzgerald Kennedy megválasztásától kezdődően követhetjük figyelemmel Jacqueline Kennedy ténykedését. Mrs. Kennedyt megismerhetjük First Ladyként, anyaként, feleségként, "diplomáciai követként", a rajongás tárgyaként, a Fehér Ház belső tereinek átalakítójaként, (divat)ikonként és civil életet élő (illetve: civil életre vágyó), a rivaldafényt kerülő magánemberként is. Hill leírásai néhol talán vontatottak (vagy csak az avatatlan elme számára érdektelenek), de alapvetően sokat elárul az 1960-as évek világáról. S egy magamfajta, történelmet kedvelőnek igazi csemege újfajta nézőpontból megismerkedni a hidegháború néhány évével.

Családi fotó
Ugyanakkor az oldalak előrehaladtával nem csupán Mrs. Kennedy, hanem mindinkább Clint Hill személyisége is kirajzolódik. A férfi kezdetben húzódzkodott attól, hogy testőri feladatként a nő védelmét osztották rá. Ami persze valahol érthető is, hiszen azelőtt Eisenhower elnök testi épségére vigyázott. Ettől függetlenül a kötet elején kevésbé rokonszenveztem az ügynökkel, elsősorban a nőkkel szembeni sablongondolkodása miatt. A későbbiekben e tulajdonsága már kevésbé volt irritáló, főként azért, mert mindezt felváltotta egy nőért való (plátói) rajongás, és annak a szándéknak a biztos érzékelése részemről, hogy Hill ezen könyvével méltó és tiszta emléket kíván állítani egykori munkaadójának (akit a kötet során végig Mrs. Kennedyként említ) - mindenféle pletykától és botránykeltéstől mentesen. Vádolhatjuk-e emiatt tények elhallgatásával?

A Kennedy házaspár megérkezése Dallasba
A visszaemlékezés olvasását 1962. lezárásával magam is felfüggesztettem. 1963. következett, annak az évnek a közlése, mikor Kennedy elnök merénylet áldozata lett. Bevallom, nem gondoltam, hogy ennyire mélyen érint majd az év elbeszélése. Néhány nappal a könyv olvasása után is megrendítő számomra, ha visszagondolok az olvasottakra. Annak ellenére, hogy viszonylag jártas vagyok a 20. századi világtörténelemben, még sosem éreztem át ennyire az 1963. november 22-én Dallasban történteket. És azt hiszem, nem is ismertem ennyire, mint most. 

"Az a tény, hogy Mrs. Kennedy is elkíséri az elnököt, egészen új megvilágításba helyezte az utat.  Ez lenne az első hazai, politikai jellegű útja, amióta a férje elnök lett, és mindenki azt kívánta, hogy minden jól alakuljon."

Hill hihetetlen pontossággal mesél az elnök kampányútjáról, a biztonsági intézkedésekről, a háttéreseményekről, és igen...magáról a tragédiáról is. Mindaddig, míg a könyvvel nem találkoztam, soha eszembe sem jutott, hogy utánajárjak, létezik-e elérhető videó erről a napról...a megtalált felvételeken ugyanaz köszönt vissza, mint amit Hill leírt...egyszerűen sokkoló volt számomra, még úgy is, hogy ismertem az eseményeket.
Felvétel a merényletről
Maga a merénylet volt ismeretes előttem, persze. Ami közben az autóban történt, és ami közvetlenül a lövések után, nos, arról mindeddig nem tudtam. Miért nem utazott ügynök az elnök autójának hátsó szárnyán? Kit okol Clint Hill a történtekért? Miért mászott ki Mrs. Kennedy a kocsiból? Mi történt a kórházban? Milyen találgatások keltek szárnyra közvetlenül a merénylet után? Mi történt a színfalak mögött? Számtalan kérdés, melynek válaszaival néhány oldalon belül szembesültem. A hatása alá kerültem, és azt hiszem, eddigi olvasmányaim egyik legmegrendítőbb élménye volt ez számomra. 


Utolsó tisztelgés JFK előtt
"Egész éjjel esett az eső, és még reggel is folyamatosan és csendesen kopogtak a cseppek. Mintha a mennyek hullatták volna a könnyeket, együtt gyászolva a világ többi részével."

A tragédiát követő napok leírása egészen a temetésig egy megváltozott világ hangulatát tükrözik: a megrendülés, a gyász és az események feletti értetlenség...Hill roppant érzékletesen írja le Mrs. Kennedy tartását, erős jellemét és azt, hogy miképp rendezett el mindent férje temetése körül, melyre épp fiúk harmadik születésnapján került sor. Hogy él meg a közvetlen környezet, a személyzet egy ilyen  tragédiát? Hogy zajlott a temetés? 

"Miután a koporsó a kocsin volt, közvetlenül előttünk, a hadsereg tisztelgett az elhunyt főparancsnok előtt. Láttam, hogy Mrs. Kennedy lehajol Johnhoz, és a fülébe súg valamit. John erre hátrahúzta apró vállacskáját, felemelte jobb kezét, olyan tartással, amit senki sem felejt el, aki látta, pontosan úgy, ahogy a tengerészet ezredese megmutatta, és a hároméves ifj. John Fitzgerald Kennedy tisztelgett apjának. Alig tudtam a könnyeimet visszafojtani. Körbenéztem, és láttam, hogy ezredesek, tábornokok – a legkeményebb férfiak, akiket valaha is ismertem –, szintén a könnyeikkel küszködnek."

Amellett, hogy Hill ebben az esetben is óramű pontossággal részletezi az eseményeket, olyan információkkal is szolgál, mint például az amerikai protokoll működése. Az elnök halálát követő két héten belül a First Lady és gyermekei elhagyják a Fehér Házat, azonban védelmükről még egy évig gondoskodik a titkosszolgálat. Hill ebben az egy évben is Jackie Kennedy szolgálatában marad, s egy pillanatig nem zsörtölődik amiatt, hogy úgy érzi, lefokozták volna...

Mrs. Kennedy és Clint Hill
"Három évvel ezelőtt ő nyolc hónapos terhes volt, én pedig el voltam keseredve, hogy hozzá osztottak be."

Clint Hill memoárja lebilincselő, bájos és megindító olvasmány, mely új nézőpontból közelíti meg John F. Kennedy feleségének személyiségét. Mindemellett betekintést ad egy titkosügynök életébe is. Hill lebontotta az ügynökökről bennem élő sablonokat, s egy olyan képet festett a Kennedyekről, mely méltó emléket állít emléküknek. Firtathatjuk szavai igazát, egy több, mint fél évszázados visszaemlékezésben rejlő elhomályosult és megszépült emlékek lehetőségét, de egyben biztos vagyok: Hill igazi ügynökként kezeli az egykor történteket: tisztelettel. 


"Annyi mindenen mentünk keresztül együtt, Mrs. Kennedy és én. 
Több mindenen, mint amit bárki el tudna képzelni. 
Több mindenen, mint amit bárki valaha is tudhatna."

Blogturné Klub

http://media-addict.hu/wp-content/uploads/2015/07/mrs-kennedy.jpg

A turné állomásai

07.21. - Media-Addict.hu
07.24. - Szembetűnő
07.27. - CBooks
07.30. - Tekla könyvei

Nyereményjáték

A Kennedy gyilkosság alapjaiban rázta meg Amerikát. A filmvásznon azóta gyakran feltűnt Jacqueline Kennedy alakja. Minden blogon találtok egy képet a Jacqueline-t alakító színésznőről. A ti feladatotok, hogy kitaláljátok, ki van a képen, és beírjátok a rafflecopter doboz megfelelő sorába, hogy melyik filmben szerepelt a színésznő Jacqueline Kennedyként. A google jó barát ;) Egy könyvet sorsolunk, az e-mailre kérjük, hogy 72 órán belül válaszoljatok, különben újra kell sorsolnunk. A kiadó csak magyarországi címre postáz.


a Rafflecopter giveaway

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése