2018. május 8., kedd

Roald Dahl: Charlie és a nagy üveglift

A Kolibri Kiadó ismét újabb Roald Dahl könyvvel gazdagítja a szerzői gyűjteményt. Megtudhatjuk, hogy mi történt Charlie-val miután meglátogatta a csokoládégyárat. A történetet szokás szerint Quentin Blake szenzációs rajzai egészítik ki. S természetesen ismét szívesen mutatjuk be nektek ezt a nagyszerű kötetet, és ha szerencsések vagytok, ti is megnyerhettek egyet a három példányból. Csak kövessétek május 7 és 11 között a blogturné állomásait, és fejtsétek meg a rejtvényeket.

Roald Dahl: Charlie és a nagy üveglift
Sorozat: Charlie (2)
Eredeti megjelenés: 1972.
Hazai megjelenés: 2018. (1993.)
Kiadó: Kolibri Kiadó
Fordította: Borbás Mária
Illusztrálta: Quentin Blake
Téma, műfaj: mese
Megrendelhető: ITT
Terjedelem: 230 oldal
Csillagérték: 7

Fülszöveg:
Lélegzetet visszafojtani! Orrot befogni! Biztonsági öveket becsatolni, fohászokat elrebegni! Átütjük a tetőt! Ha eddig bárki azt hitte, hogy egy üveglift csakis emeletek közötti fel-le liftezésre való, nyissa ki jól a szemét, és nézzen fel az égre. Igen, az ott egy üveglift, benne egy kisfiú, Picur Charlie, a világhírű Vonka-féle csokoládégyár új tulajdonosa, mellette szülei és vénséges vén nagyszülei. A furcsa kompánia élén pedig nem mást üdvözölhetünk, mint a habókos, meglepetést meglepetésre halmozó Vonka Vilmos urat, aki épp begyújtja a rakétákat, és Föld körüli pályára állítja a nagy üvegliftet, s ezzel kezdetét veszi a világ legfurcsább űrutazása. A Charlie és a csokigyár című regény folytatását Borbás Mária nagyszerű fordításában, átdolgozott kiadásban vehetik kézbe a magyar olvasók.

Illusztráció

Harmadik Roald Dahl történetem kapcsán ezúttal nem teljesen ismeretlen ösvényre tévedtem. Egyrészt a Boszorkányok és a Fantasztikus Róka úr révén már megismerkedhettem a szerző különleges világával, másrészt bár a Charlie és a csokigyárat nem olvastam, az adaptációnak köszönhetően ismerős szereplők között találhattam magam a kötet fellapozásakor. Charlie, Willy Wonka és Charlie családja jó néhány derűs pillanatot okozott számomra a történet első részében – a fogalom dahli értelmében. Míg nem hallottam, hogy a Kolibri Kiadó megjelenteti a Charlie és a nagy üvegliftet, nem is tudtam róla, hogy létezik folytatás. Belegondolva, nem is volt bennem hiányérzet a történet további folyásával kapcsolatban. Egy sikeres könyv után mindig elgondolkodom (és rendszerint az értékeléseimben le is írom), mennyire indokolt folytatni az adott történetet. Egy rossz folytatás az első részre sem vet túl jó fényt.

Illusztráció
Számomra az eddig olvasott két történet is elég kétélű volt, vagy beszippant az elbeszélő világa, vagy kívül ragadsz, és nem tudod kedvelni. Abból adódóan, hogy a harmadik történetet olvasom a szerzőtől: én tudtam kedvelni eddig. Az említett kétélűség viszont a Charlie és a nagy üvegliftben talán az eddiginél is fontosabb szerepet kap, ezáltal a kötet megítélésében sem tudok egyértelműen állást foglalni. A fonalat ugyanott vesszük fel, ahol a Charlie és a csokigyár letette. A cuki – és olykor morgolódó – nagyszülők, Charlie és szülei és természetesen Willy Wonka társaságában álldogálunk a romos házikóban. Persze, nem sokáig, hiszen hipp-hopp a nagy üvegliftben találjuk magunkat, s Wonka úr enyhe infantilizmusának hála, egészen a világűrig hatolunk. A cselekményt számomra kicsit nehéz volt megragadni, nem éreztem koherensnek a történetet. Bár kétségtelenül sok mindenkivel (magával az amerikai elnökkel is) találkoztunk a hosszú utazás alatt, nem éreztem, hogy bárki hozzátett volna a sztorihoz. Charlie kifejezetten kevés szerepet kapott érzésem szerint, s nem igazán tudunk meg sokat róla.

Összességében úgy éreztem, ha akarom, akkor ez a történet kész katasztrófa: nem építkezik, nincs cselekménye, ezáltal fordulópontja, kifutása és tanulsága sincs. Ha viszont úgy akarom, akkor ez a történet ügyesen épít az első részre, megmutatja, hogy Willy Wonka ugyanolyan különc a világegyetem bármely pontjára pottyantsuk is le, kamaszos önfejűségével pedig egészen fura kalandokba képes sodorni a vele tartókat. Olvasás közben igyekeztem mindvégig a második opcióra fókuszálni, s pluszban kiérezni az elbeszélő által elcsepegtetett társadalomkritikát is, ami ebben a történetben is hangsúlyosan jelen van. Mikor sikerült elkapnom a fonalat, jól szórakoztam, mikor nem koncentráltam eléggé, nem annyira vitt magával az elbeszélés. Az első rész ismerete véleményem szerint elengedhetetlen ehhez a történethez, s bár nem akarok a „nyomába se ér az előző résznek” mantrával dobálózni, tény, hogy a Charlie és a nagy üveglift nem olyan erős történet, mint a Charlie és a csokigyár. 

Blogturné Klub


A turné állomásai

05.08. - Szembetűnő
05.09. - KönyvParfé
05.11. - Olvasónapló

Nyereményjáték

Ha már Charlie családjával különleges űrutazásra indul, a játékban olyan filmeket, rajzfilmeket kell felismernetek, amelyekben szintén gyerekek fedezik fel a kozmoszt. A Rafflecopter megfelelő sorába a film címét kell beírni.

Ne feledjétek, a beírt válaszokon már nem áll módunkban javítani. A nyerteseket e-mailben értesítjük. Kérjük, hogy levelünkre 72 órán belül válaszoljatok, ellenkező esetben új nyertest sorsolunk! A kiadó csak magyarországi címre postáz.

A feladvány:




a Rafflecopter giveaway

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése