2020. július 13., hétfő

Sophie Collins: Kahlo

A Bookline Könyvek egy egészen izgalmas sorozatot indított útjára 2019-ben az Info+Grafika szériával, melynek első két debütáló kötete Albert Einstein és Frida Kahlo életét és munkásságát veszi górcső alá. Lelkes Frida-kedvelőként nem sokáig hezitáltam a könyv beszerzésén, ami egy egészen klassz, modern és újszerű megvilágításban vezeti végig az olvasót a mexikói festőnő élettörténetén.

Sophie Collins: Kahlo
Bookline Könyvek, 2019, 96 oldal
Csillagérték: 9

Fridával – magyar nyelven is – számos könyvben találkozhatunk, legyen az memoár, vagy épp fiktív elemekkel tűzdelt regényes életrajz, művészeti, művészettörténeti album (ezekből ide kattintva találsz válogatást). A 20. század egyik legjelentősebb festője nem csupán a művészettörténészek számára fed fel izgalmas témákat és művészi megoldásokat, a nőtörténet vagy épp a mikrotörténelem iránt érdeklődők számára is emblematikus szereplője az 1900-as éveknek, aki azon nem túl számos művész közé tartozik, akik a popkultúra részévé is váltak, s az ezredfordulót követően ugyanolyan népszerűek (ha nem népszerűbbek), mint saját korukban.



Frida kétségkívül meghatározó ikon napjainkban, élettörténete a kíváncsi szemek előtt nem titok. Mit adhat hát újat Sophie Collins könyve? „Ha egy művészt akár néhány ikonról képesek vagyunk felismerni, ez annak is jele, hogy a művész és művei milyen mélyen beivódtak a kultúránkba és a világról alkotott képünkbe” – kezdődik a kötet az ikonográfia címszó alatti magyarázattal. Ugyan az ikonográfia ennél sokkal mélyebb és többrétű tudomány, az kétségtelen, hogy ez a rövidke bevezetés, illetve a mellékelt illusztráció gyorsan helyére is teszi az elképzeléseinket a kiadványról. Az infografika a rövid üzenetek, információk átadására törekszik, melyek mellett olyan képi, illusztrációs anyagot közöl, melyek lehetővé teszik ezeknek az információknak a mélyebb elraktározását az emlékezetünkben. Ezt a megoldást ismerjük már a gyerekeknek szóló könyvek, tankönyvek lapjairól, csakhogy – mint írtam – ebben az esetben az információk sokkal rövidebbek, tömörebbek.

Ebben a formátumban haladunk tehát végig Frida Kahlo életén, az ikonográfia és a bevezetés után összesen négy nagy vezérfonal (élete, világa, munkássága, öröksége) mentén. Ezek mellett a Fridával kapcsolatos életrajzok is helyet kaptak a könyv lezárásaként. A kiadvány színvilága, grafikai megoldásai egyértelműen Frida művészi és személyes világát tükrözik az olvasó számára. Különösen tetszett, hogy bár rengeteg dolgot tudtam már Kahlóról, az apró információmorzsák közé nagyon sok új dolog is keveredett, főként a művészeti tevékenységet tárgyaló fejezetekben. A kiadványban nagyon klassz összefoglalásokat találunk Frida festészetének alakulásáról, a képeiről, illetve számomra különösen emlékezetes, hogy az általa leggyakrabban használt, védjegyévé vált színeket összegzi a szerző, magyarázattal ellátva a színek lehetséges értelmezéseit. 

Összességében a Kahlo elég kompakt könyvecske, könnyen értelmezhető, jól és logikusan felépített kiadvány, melyben megtalálhatjuk Fridát – akár csak most ismerkedünk a mexikói festőnővel, akár már régi ismerősként köszöntjük. A fentiek mellett a kötet nagy erénye, hogy bár Fridára fókuszál, el is helyezi őt a korszakban – találhatunk információkat arra is, hogy a Kahlo korában mi minden történt a nagyvilágban, vagy épp arra, hogy viszonyult a nemzetközi nagyérdemű Frida munkásságához. Általában ez a komplex szemlélet hiányzik, és mindig nagy öröm számomra, ha egy kiadvány rámutat arra, hogy „főszereplője” nem a világtól elzárt, önálló entitásként remetéskedett a világban, hanem élő, lüktető személyiségként, akire éppúgy hatott a közvetlen környezete, mint a nagyvilág eseményei.


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése