2017. november 7., kedd

Jacqueline West: Csal minden álom

A Menő Könyvek gondozásában jelent meg hazánkban Jacqueline West regénye, a Csal minden álom. A Blogturné Klub három bloggere vállalkozik a csodaszép borító alatt kibontakozó történet kibogozására. Tartsatok velünk, s a turné végén megnyerhetitek a kötet egy példányát.

Jacqueline West: Csal minden álom
Eredeti megjelenés: 2016.
Hazai megjelenés: 2017.
Kiadó: Menő Könyvek
Fordította: Szécsi Noémi
Téma, műfaj: young adult
Megrendelhető: ITT
Terjedelem: 328 oldal
Csillagérték: 5

Fülszöveg:
Jaye ​törött koponyával, lüktető fejfájással ébred fel egy síbalesetből és egyre inkább kicsúszik a kezéből a valóság. Mivel eltökélte magában, hogy eljátssza a Szentivánéji álom iskolai előadásában az egyik főszerepet, hazudik a nővérének, az anyukájának, az orvosainak. Azzal nyugtatgatja őket, hogy jól van. Jól van. Ha bárki tudná az igazat – hogy azt képzeli, Shakespeare és alakjai követik a kórházi ágytól az osztályteremig – véget érne minden. Majdnem sikerrel jár az alakoskodás, amikor Rómeó felbukkan az anatómia órán. És kiderül róla, hogy száz százalékban valóságos. Jaye-nek hirtelen választania kell, hogy mindenkinek vagy csak magának hazudozik a továbbiakban. Az őt mágnesként vonzó fiú, a hódoló szerepében újra felbukkanó gyermekkori barát és a családja legsötétebb titkai között őrlődve Jaye élete összekeveredik Shakespeare leghíresebb drámáival, és már ő maga sem tudja megmondani, hol ér véget az igazság és hol kezdődik a színjáték. Nemsokára, a titkos találkák után és a szédítő első csókkal párhuzamosan, még veszélyesebb dolgok következnek. Mi valóságos, mi játszódik csupán a lány fejében és mit számít az egész, ha Jaye olyan végzet felé sodródik, amit szemlátomást nem tud irányítani?


A Csal minden álom volt az egyik a Menő Könyvek őszi megjelenései között, amit a legkíváncsibban lapoztam fel. A borító finoman szólva is lenyűgözött, a fülszöveg pedig egy igazán klassz, izgalmas ifjúsági regényt sejtetett, ami fordulatokban és érzelmekben egészen biztosan nem szenved hiányt. Az értékelés megírásakor mindig megpróbálom mérlegelni, hogy egy könyvvel való előzetes elvárásom mennyiben befolyásolja az olvasás során szerzett tapasztalataimat, a pozitív vagy negatív meglepetéseket. Kemény leszek, de igazából ebben az esetben teljesen lényegtelenek a regénnyel szembeni előfeltevéseim.

Adott egy ütős alap, néhány jónak ígérkező, bár némiképp kipofozásra váró karakter, néhány jól belőhető, szinte mindenki által ismert Shakespeare-alak, s abból született egy…meglehetősen kétes végeredmény. A történet elejétől árgus szemekkel figyeltem Jaye történetét: igyekeztem felfogni, melyik idősíkban létezik, mi az, ami valójában megtörténik vele és mi az, amit csak hallucinál. Úgy tűnik, nem vagyok túl kitartó típus, mert viszonylag hamar elvesztettem a küzdelmet. Bár hosszú oldalakon keresztül igyekeztem visszakapaszkodni, és olykor-olykor határozott meggyőződésem volt, hogy ismét egy hullámhosszon vagyunk a cselekményfolyammal. Természetesen, ilyenkor rendszerint tévedtem. Talán én voltam kevés ehhez az elbeszéléshez – bár, ha a Jaye fejében lejátszódó káosz interpretálása volt a cél, akkor az elbeszélő vitathatatlanul kifogástalan munkát végzett, s hihetetlen, de valahogy ezt emelném a kötet erényei közé.

Eredeti borító
A szereplőket sematikusnak éreztem, bármennyire meg akartam fejteni Jaye világát, kevésnek éreztem magam hozzá. Bár nagyon szeretem, ha egy karakternek vannak apró megszállottságai, Jaye-nél ez a színház - de ezért nem árt, ha mellette a sztori is hat rám, legalább egy kicsit. Jaye mellett még feltűnik a színen a túl tökéletes, Pierce és a túl felelőtlen Rob. Találkozása a túl kibogozhatatlan Jaye-jel, mindez egy drámai ifjúsági regényben, mit is jelenthet? Jöhet a szerelmi háromszög, naná! A káoszos gondolatmenethez már csak egy faramuci, döntésképtelen szerelmi állóháború hiányzott. Miközben próbáltam haladni a cselekmények kibogozásával, felrémlett egy beszélgetés, melyben Virággal arról értekeztünk, hogy vannak szerzők, akik szerint ahhoz, hogy megértsd a történetüket (egyáltalán azt tudd értelmezni, amit leírtak), többször el kell olvasni az adott könyvet. Bevallom, bennem nincs meg ez a fajta elhivatottság sem szerző, sem könyv iránt. Talán lustaságnak, talán értetlenségnek lehet bélyegezni, de pont ez volt anno az irodalomtudományos szövegekkel is a problémám: ha alapból nem értek valamit, azt nem feltétlenül egy számomra hasonlóan érthetetlen szövegből fogom megérteni.

Becsülöm, akiben megvan ez a fajta képesség vagy igény – nem mondom, hogy második nekifutásra már ne sikerülne kihámozni valamivel többet a sztoriból. Sajnálom, és csalódott vagyok, mert bár sokat vártam ettől a kötettől, ennek morzsáját sem kaptam meg, és én igazán beértem volna sokkal kevesebbel is az elvárásaimhoz képest. Bár hatalmas meló lehetett a szálak összekuszálásában, a történet befejezésénél az elbeszélő végleg elengedte a kezünket. Azt viszont külön örvendetes lenne tudni, ha valakit lenyűgözne a történet, mert újra bebizonyosodna, hogy mennyire jó dolog is az irodalom művelése és olvasása. Mindenki megtalálhatja a magának valót, én a Csal minden álomban nem találtam meg a nekem valót. 

Blogturné Klub



A turné állomásai

11.03. - Könyvvilág
11.05. - Deszy könyvajánlója
11.07. - Szembetűnő

Nyereményjáték

A történetben központi szerepet tölt be a dráma, a színház. Játékunkban is erre a terepre invitálunk titeket. Minden állomáson találtok egy-egy drámaírót a szövegbe rejtve. A feladatotok, hogy a kiemelt betűket helyes sorrendbe tegyétek, s az így kapott nevet beírjátok a Rafflecopter megfelelő sorába.

Ne feledjétek, a beírt válaszokon már nem áll módunkban javítani. A nyerteseket e-mailben értesítjük. Kérjük, hogy levelünkre 72 órán belül válaszoljatok, ellenkező esetben új nyertest sorsolunk! A kiadó csak magyarországi címre postáz.

a Rafflecopter giveaway

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése