A Garbo Kiadó gondozásában jelent meg 2017-ben M. Kovács Melinda: A kételyen túl című debütáló kötete, mellyel a szerző jóvoltából én is megismerkedhettem.
M. Kovács Melinda: A kételyen túl
Megjelenés éve: 2017.
Kiadó: Garbo Kiadó
Téma, műfaj: lélektani
Megrendelhető: ITT
Terjedelem: 208 oldal
Csillagérték: 8
Fülszöveg:
Miként hatnak életünkre szüleink
döntései? Hagyhat-e kitörölhetetlen nyomot bennünk egyetlen hiba? Ha a feje
tetejére áll körülöttünk a világ, marad-e erőnk kideríteni, mi rejtőzik a
kételyen túl? Kingát hatéves korában elhagyta az apja. A rémült kislányból
bizonytalan, labilis nővé cseperedett, aki folyamatosan kételkedik: az anyja
ártatlanságában, a bátyja becsületében, a férje hűségében, a szerelem
örökkévalóságában, de legfőképpen saját magában. Napjainkban Kinga harmincegy
éves; feleség és anya, dolgozó nő, aki szerkesztő egy könyvkiadónál. Megrögzött
útkereső, aki sehogy sem találja helyét a világban. Amikor megismerkedik
Várhegyi Patrikkal, a fiatal építésszel, kénytelen meghozni élete talán
legnehezebb döntését. De van-e hozzá bátorsága, hogy kilépjen egy elfáradt
házasságból, s kezébe vegye végre a sorsát? A szerző egyedi stílusa sodró
lendülettel kalauzol minket a fordulatokban gazdag történetben. Izgalmas
dialógusok által tárja elénk karakterei érzés- és gondolatvilágát, emberivé, és
ezáltal szerethetővé teszi számunkra hőseit. Ez a nem mindennapi regény magához
vonz, befogad, és kitörölhetetlen nyomot hagy az olvasóban.
Kicsi a bors, de erős – tartja a mondás.
M. Kovács Melinda könyvére ez talán hatványozottan is igaz: rövid történet, de
nagyon erős. Talán az sem véletlen, hogy ez már a második értékelés, aminek nekifogok a könyv kapcsán, ami általában tényleg a nehezebb témájú köteteknél fordul
elő velem leggyakrabban. Vagy azért, mert kihoztak a sodromból; esetleg egy
elemével nagyon vitatkoznék; nem találom az egyensúlyt benne; nagyon
szerteágazó és a bőség zavarában nem is tudom, az elbeszélés melyik
szeletkéjére csapjak le; vagy épp olyan fontos témát érint, amiről érdemes
beszélni. Kicsit ez utóbbiak állítottak kihívás elé e bejegyzés megírásakor.
A kételyen túl cselekménye egy fiatal nő
férfiakkal való kapcsolatát mutatja be. Kingát megismerhetjük feleségként, barátként,
anyaként, szerkesztőként, vágyakozó nőként, útkereső tinédzserként, szeretőként
és egy hat éves korában elhagyott kislányként is. Mindezt lényegében ugyanabban
az idősíkban. Hiszen, ahogy az élet sem csak fekete és fehér színből áll, úgy
egyéniségünk és lelkünk is mindenféle árnyalatokkal tarkított. S amit nem
tettünk le tegnapelőtt, cipeljük magunkkal hosszú napokon és éveken át, az bizony
folyton nyomja a vállunkat, olykor jobban, máskor kevésbé. (S itt be is rekeszteném
coelhói szárnyalásom) Az elbeszélés elején még nem éreztem, a cselekmény
előrehaladtával viszont egyre inkább kidomborodott, hogy Kinga az apjával való
kapcsolatából kiindulva határozza meg a másik nemhez való viszonyát. Az elhagyástól
való félelem, a bizonytalanság a legmeghatározóbb minden „szerepében”, a
munkakapcsolatokban és a személyes térben egyaránt. Mindez természetesen nem
szándékos, jóval inkább reflexszerű, de a kislány Kinga sebei a korai harmincas
Kingát ugyanúgy kínozzák.
Instagram: @szembetuno_blog |
Ezt gyakran olvasóként is nehéz volt
elviselni. A nyílt, egyenes beszédet szeretem, így számomra a Kinga és férje
közötti mismásolás (ami úgy általában a nő minden kapcsolatában visszatérő
elem) roppant dühítő volt. Még csak azt sem mondanám, hogy problémáikat a
szőnyeg alá söpörték, inkább a szoba közepén hagyták, s kerülgették. Nagyon
ritkán tudtam azonosulni bármelyik szereplővel, Kingával talán még kevésbé (bár
ez sosem elvárás), s ha mégis, akkor leginkább az empátia hozott közel a nőhöz,
mintsem a szimpátia. S talán emiatt is kiemelkedő ez a történet: mert el tudta
érni, hogy megpróbáljam megérteni Kingát. Analizáló típus vagyok, így mindig
igyekszem picit a dolgok, cselekedetek mozgatórugói mögé nézni. Ebben sztoriban
lehetőségem is nyílt erre. Persze, sokszor nehéz a fájdalmainkról beszélni, még
nehezebb szembenézni velük, de mindaddig, míg ezt nem tesszük meg, semmi nem is
fog változni. Ha a világ a feje tetejére áll is, mi ugyanazok maradunk, és mindent
ugyanúgy látunk (ez meg amúgy nem közhely). Szóval, a múlt sebei miatt, meg
azért, mert tudom, hogy ezekről nehéz beszélni, megértettem Kingát, az ebben az
állapotban, posványban való leledzés miatt viszont nagyon nem. Így míg Kinga
vívta a maga harcait, én vívtam a Kingával (és mindent, amit megtestesít) való
harcom. Egy példa: Kinga anyai szerepe nem volt számomra pontos: általában a
gyerekekhez haza kellett sietni, vagy épp le kellett őket passzolni valakinek,
de hogy minőségi időt töltöttek volna egymással, nem derül ki a történetből. Hasonló
szituáció, mint amit Kinga megtapasztalt gyerekként, de annyira énközpontú világban él, hogy
továbbvetíti a saját problémáit, ami viszont már szimpla önzés.
A történet felépítésével kapcsolatban
úgy éreztem, hogy folyamatosan fut egy szalag Kinga filmjével, s ebből néhány
képkocka erejéig belenézhettem. A film pedig forog tovább, a történet
lezáratlanul maradt, az olvasó képzeletére bízva a folytatást. Együtt marad-e
Kinga a férjével, s fel tudják-e építeni a látszólag addig sem működő bizalmat?
Érzésem szerint, ennek megsaccolásához nem volt elég erős ennek a szálnak a
kidolgozottsága, így élből egy hatalmas nemet szavaznék meg. Összességében az
elbeszélő következetesen vezette végig a cselekményszálat, bár nekem a
jellemfejlődés hiányzott. Nem volt kiszámítható a történet, viszont egy
pillanatig sem kételkedtem benne, hogy logikailag annak kell történnie, aminek
történnie kell. Még azokban az epizódokban sem, mikor Kinga épp csapongó kamasz
énje került előtérbe. Az elbeszélés sodró lendületű, kiemelkedő elbeszélői
stílussal. A történet folyamatos mérlegelésre késztetett, végig lekötött, és
elgondolkodtatott. Ahogy a bejegyzés elején is írtam: A kételyen túl terjedelme
fordított arányosságban áll a könyv által nyújtott olvasói élménnyel. Élmény volt!
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése