2015. november 8., vasárnap

Neil Patrick Harris: Így jártam az életemmel

2015 őszén jelent meg Athenaeum gondozásában Neil Patrick Harris egészen különleges koncepciót követő önéletrajzi kötete, az Így jártam az életemmel, melyben ráadásul Te játszhatod a főszerepet! Dönts Te, bújj a színész bőrébe, és alakíts úgy az életed, ahogy szeretnéd. A happy end csak rajtad áll! Ráadásul, ha a Blogturné Klub négy bloggerével tartasz, a Kiadó jóvoltából megnyerheted a könyv egy példányát!

Neil Patrick Harris: Így jártam az életemmel
Eredeti megjelenés: 2014.
Hazai megjelenés: 2015.
Kiadó: Athenaeum
Fordította: Markwarth Zsófia
Téma, műfaj: életrajzi
Megrendelhető: ITT
Oldalszám: 296 oldal
Csillagérték: 8

Fülszöveg:
Eleged van a lapos memoárokból, amelyek csak arról szólnak, ami tényleg megtörtént? Unod az egyes szám első személyben megírt értekezéseket? Izgalmas és interaktív olvasmányt keresel, ami visszacsempészi az „ÖN”-t az ÖNéletrajzba? A mindig önzetlen Neil Patrick Harris hagyja, hogy Te, az olvasó lubickolj eme joyce-i kísérletben, avagy egy hírességektől, színészektől és vérbeli személyiségektől hemzsegő világban. Új-Mexikóban fogsz megszületni. Egy színésztáborban átélheted a nagy áttörést. Egy éjszakai bár előtt meglehetősen bizarr összetűzésbe keveredsz Scott Caannal, a színésszel. És ami a legjobb: életed legkritikusabb pillanataiban eldöntheted, hogyan tovább! DÖNTS helyesen, és tiéd a hírnév, a szerencse és az igaz szerelem. Dönts rosszul, és szerencsétlenség, szívfájdalom és Dr. Drew Celeb Rehabja vár rád. Mindez a tiéd lehet, valamint mágikus trükkök, koktélreceptek várnak rád, sőt végül egy záródal is felcsendül. És igen, ha megveszed ezt a kötetet, garantáltan kiemelkedsz a nyárspolgárok közül!


"A kilenc hónapig tartó megpróbáltatástól kimerülve végre kinyújtózhatsz a kórház szülészeti osztályán lévő egyik kényelmes ágyon. Ikerágy helyett egyszemélyes ágyat kapsz, mert nincs ikertestvéred."

Neil Patrick Harris
Azt hiszem, azok közül, akik valaha is kezükbe veszik Neil Patrick Harris: Így jártam az életemmel című önéletrajzi könyvét, azon kevesek közé tartozom, akik még egyetlen részt sem láttak az Így jártam anyátokkal sorozatból, a színészt maximum a Hupikék törpikék filmes feldolgozásában látták, s az életéről vajmi keveset tudnak. Azt persze, tudom, ki Neil Patrick Harris, és a sorozat sikere is elért hozzám, ami azonban a leginkább vonzott ebben a könyvben, az a fülszöveg és az általa sugallt egyediség.

"A testvéred Brian Christopher Harris a születésedkor pont három évvel idősebb nálad, 
és mint kiderül, ez életed végéig így is marad."

Nagyon kedvelem a memoárokat, naplókat, de -főként az önéletrajzok kapcsán - gyakran fog el az "ezt már olvastam valahol"-érzése, pedig adott esetben a kultúra-tér-idő totálisan különbözik. Csupán a séma ugyanaz. Épp emiatt az Így jártam az életemmel koncepciója egészen ígéretesnek bizonyult, és roppant kíváncsi voltam, hogyan sül el egy önéletrajzi könyv kapcsán, ha az olvasó döntheti el, milyen úton szeretne továbbhaladni, és az az út hová vezet. De nem csupán ennyi kérdéssel vágtam a könyv olvasásába. Érdekelt, hogy ezek a választható utak mennyire állnak közel valósághoz, vagy legalább a bekövetkezhető eshetőségtől, mennyire linkeskedi, viccelődi ezt el a szerző? És a legfontosabb: ez a felépítés mennyire engedi közel az elbeszélő valójához az olvasót...?

"A legtöbb dologra érvényes: majd Oprah elintézi."

Neil Patrick Harris és családja
...aztán elkezdtem olvasni a könyvet, és arra jutottam: ha picit meg is téveszt vagy elsiklik néhány dolog felett, nagyon jól választottam. Az elbeszélő stílusa, a rejtett és egyértelmű poénok, a nyelvezet mind-mind nagyon tetszettek, ültek és hatottak. A sorok kiegyensúlyozott és tudatos képet festettek a szerzőről, akiről nagyon gyorsan kiderült, bizony egy kis sütnivalóért sem kell a szomszédba mennie. Annyira megtetszett az élethez és magához az életrajzához való hozzáállása, hogy úgy gondoltam (koncepció ide vagy oda), minden egyes lapot szépen sorban el fogok olvasni. De aztán elcsábultam, és elkezdtem cikázni a felkínált opciók között. És minden egyes választási lehetőséget elolvastam. Ahogy végére értem az egyik opciónak, visszalapoztam, hogy megtudjam, mi lenne a másik lehetőség. Ha akartam, rövid úton lezárhattam a kötetet, ha akartam sokáig időzhettem a társaságában. Lényegében minden lehetőséget kipróbáltam - de legalábbis igyekeztem -, valahol értetlenkedtem, és valahol felhőtlenül szórakoztam. Eljutottam oda is, ahová elvileg nem is kellett volna, ahová nem vezetett út...és mégis. Valamiért azt éreztem, hogy pontosan ugyanannyira élvezem olvasni a különböző kis életszakaszi történeteket, mint amennyire a szerző szerette papírra vetni.

"Tisztában vagy vele, hogy nem mindenkinek volt olyan boldog gyermekkora, mint neked, és nem voltak olyan kedves szüleik sem. Iszonyú mázlista voltál, és mélyen legbelül mindig is azt remélted, hogy egyszer a te gyerekeid is azt fogják gondolni, hogy ők is iszonyú mázlisták."


Az elején említettem, hogy a szerteágazó választási lehetőségeket látván kicsit tartottam attól, mennyire enged közel a szer a valóhoz, az érzéseihez, ahogy és amit megélt eddigi élete során. Aggodalmam azonban a könyv végére alábbhagyott - még akkor is, ha van némi hiányérzetem. Mégis azt gondolom, a lényeget sikerült elkapnom. A szerető férjet és a gondoskodó apát. Nagyon szerettem figyelemmel követni, hogy válik családdá Neil Patrick Harris és David Burtka párosa. Betekintést engedett egy általam csak felszínesen ismert világba, és a magam részéről, nagyon-nagyon kedvelem, ha egy önéletrajzi könyv enged megismertetni szerzője világnézetével - még akkor is, ha nem minden esetben értek egyet, vagy értem meg. De ez a legvarázslatosabb az egészben: hogy sokfélék vagyunk.


Légy te a rendező :D 
Szóval, összességében úgy érzem, a koncepció egy ici-picit elvitt a lényegtől, de a valótól eltérő szakaszok felépítése, milyensége is valahogy a szerző igazi arcát képezi, mutatja számomra - legalábbis, a leleményesség, a többszempontú látásmód szempontjából egészen biztos. Mint ahogy az is egészen biztos, hogy ezzel a szerkezettel sokkal több munka is jár, mint egy "szimpla" életrajzzal (nem kisebbítve azokat és azok szerzőit sem). Jól szórakoztam, megismertem egy laza, okos fickót, aki immár családapai szerepben is éli mindennapjait. Lehet, hogy nem értek vele mindenben egyet, lehet, hogy nem értenénk meg egymást, de mindez nem baj, sőt, ez a legszebb az egészben. És persze az: hogy mindenki maga választhatja meg az útját.

"FIATAL TE: Jó mulatást, Neil.
MOSTANI TE: Jól mulatok."


Blogturné Klub


A turné állomásai

11.02. - Letehetetlen
11.04. - Media Addict
11.08. - Szembetűnő

Nyereményjáték

Neil Patrick Harris nevét leginkább az Így jártam anyátokkal sorozatból ismerheti a magyar közönség. A könyvhöz kapcsolódó nyereményjátékban most picit utánajárunk, milyen filmekben találkozhattunk még vele. Minden állomáson elrejtettünk egy-egy filmcímet. A ti feladatotok, hogy a kiemelt betűket sorba rakva, kitaláljátok, melyik filmről van szó, s a címet beírjátok a rafflecopter megfelelő sorába!

Ne feledjétek, a nyerteseket e-mailben értesítjük. Kérjük, hogy 72 órán belül válaszoljatok levelünkre, ellenkező esetben újrasorsolunk. A kiadó csak magyarországi címre postáz.


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése