Szendrey
Júlia az eddig (általam) ismert egyik legizgalmasabb nőalakja a 19. századi
magyar történelemnek. Többször jegyeztem már meg, de biztos vagyok benne, hogy olyan
országokban, ahol foglalkoznak nőügyekkel, már többször filmre vitték volna az
életét, bravúros szereposztással, értékelhető formátumban.
Miklya Luzsányi Mónika: Ezerszer Júlia
Athenaeum, 2024, 288 oldal
Csillagérték: 9
Mindaddig
viszont, az átütő életrajzi regényre várunk. Vagy vártunk eddig? A Szendrey
Júlia-kutatások (élükön Gyimesi Emese munkáival) mára olyan ismeretanyag
birtokába juttat(hat)nak mindenkit (értve ezalatt a szépírókat is, természetesen), mely
által egy nagyívű, mindenféle részletre kiterjedő regényes életrajz alkotható.
Egyértelmű volt, hogy Miklya Luzsányi Mónika regényével meg kell ismerkednem.
Szendrey
Júlia naplójával még az egyetemi éveim alatt ismerkedtem meg, 2012 őszén. Azóta
is tart kapcsolatom Szendrey Júliával, hiszen nem egészen egy évvel később az
alapszakos szakdolgozatomban ezt a diáriumot is elemeztem, a doktori
értekezésemben pedig Szendrey Júlia olvasmányaival is foglalkoztam. A kutatói
szemem pedig azóta is Tänzer (Tänczer vagy Tenczer) Lilla lánynevelő intézetén
tartom, melynek tapasztalatai és vizsgálatai – reményeim szerint – egyszer egy
(vagy több) nagyobb ívű munkában is napvilágot láthatnak. Az Ezerszer Júlia
kapcsán ezeket a szempontokat igyekeztem háttérbe szorítani (vagy legalábbis
elképzelni, hogy háttérbe tudom szorítani), hiszen a fentiek fényében még
biztosan többször át fogom lapozni ezt a könyvet. Első körben igyekeztem olvasóként
élvezni a tényt, hogy a 2020-as évek közepe felé egy átfogó életrajzi regény emeli
fókuszba Szendrey Júliát.
Szendrey Júlia |
Naplója halálát követően évtizedekig nem került nyilvánosságra |
Amire
ebben a részben leginkább kíváncsi voltam, az a társadalmi élet bemutatása,
mely szerintem talán az egyik legnagyobb hiánycikk a köznevelés irodalom és
történelem tananyagában: látni a hús vér embereket, ahogy egymást ismerve
(segítve vagy épp gátolva) alakították a politikát, a művészeteket és a
tudományt. Nem tantárgyakra osztva. Együtt. Ahogy egy társadalom működni képes.
Nem tagadom, hogy a Tänzer Lilla intézetével kapcsolatos élményekre, utalásokra
különösen kíváncsi voltam, ezért nagy örömmel olvastam is ezeket.**
Összességében pedig szerintem igazán izgalmasan vegyül a fikció és valóság
elegye, a hogyan lehetett volna és a hogyan volt. Ez egyébként a regény szinte
egészére érvényes, bár a mohó énem egy kicsit mindig el tudna bírni több
utalást, több emberközelséget. Ezt egyébként ebben a kötetben is sokkal
közelebb lehetett volna hozni, ha a szerzői megjegyzések, források, a
megemlített történelmi alakokkal kapcsolatos információk nem végjegyzetben,
hanem lábjegyzetben kapnak helyet. A fordulópont – mind a regényben, mind pedig
Szendrey Júlia életében – 1849 volt, a regény második része pedig életének
(sajnos nagyon rövid) hátralévő részét beszéli el. A két rész stilisztikailag
nagyon eltérő, így az volt az érzésem, mintha két különálló regényt olvasnék.
Mindazonáltal az elbeszélési módot tekintve a második rész sokkal egységesebb.
Az elsőben nem igazán értettem az archaizmusokat, melyeket mindazonáltal
szerintem nem következetesen vezetett végig az elbeszélő, így számomra hullámzó
volt a nyelvezet. A kötet fellapozásakor biztos voltam benne, hogy az első rész
lesz izgalmasabb számomra, hiszen a lüktető reformkor világa, a társasági élet
sokszínűsége, Petőfi és Szendrey extravaganciája beránt magával, viszont végül
mégis a második rész, a maga melankóliájával, személyes tragédiájával volt az,
ami továbbgondolásra sarkallt.
Gyermekeivel |
* Egy kis színes ehhez, hogy Ábárnyi Kornél a későbbiekben annak a Kölcsey Antóniának a lányát veszi feleségül, aki néhány évvel korábban szintén Tänzer Lilla intézetében tanult.
** Abban
viszont nem igazán vagyok bizonyos, hogy akár Szendrey Júlia, akár Csapó Mária olyan
jól – vagy egyáltalán – ismerte volna Kölcsey Antóniát, hogy a forradalmi
tömegben felkiáltottak volna, mikor meglátták. Kölcsey Antónia 1838-ban már
Csekén vezette naplóját, Szendrey és Csapó pedig tudomásom szerint 1840 körül
érkeztek az intézetbe. Egyébként is viszonylag nagy korkülönbség volt köztük ahhoz, hogy egy intézetben tanuljanak (persze, a Wersényi-lányok tényleg hosszú ideig voltak az iskolában), Kölcsey Antónia 1821-ben, Szendrey Júlia és Csapó Mária pedig 1828-ban születtek. És persze, tisztában vagyok vele, hogy ez egyszerű színesítése is lehet a történetnek, de minden további adalékot szívesen veszek.
Blogturné Klub
A
regényes életű Szendrey Júliára vetül a figyelem Miklya Luzsányi Mónika
legújabb regényében. Mi rejtőzik a feleségek felesége, a honvéd özvegye, Petőfi
mátkája és Andersen meséinek első fordítója álarca mögött? Az Athenaeum Kiadó
gondozásában megjelent könyvet a Blogturné Klub három bloggere mutatja be. S a
turnéval tartva, Ti is megnyerhetitek a könyv egy példányát.
A turné állomásai
12.11. Szembetűnő
12.12. Kitablar
12.16. Könyv és má
Nyereményjáték
A
kötethez kapcsolódóan is Szendrey Júlia életének járunk utána. Minden állomáson
találtok egy kérdést a naplóíró, műfordító Júlia életéhez kapcsolódóan, a
Rafflecopter megfelelő sorába pedig várjuk a helyes megfejtéseket.
(Figyelem! A megfejtéseket elküldés után nem áll módunkban javítani. A nyertesnek 72 órán belül válaszolnia kell a kiértesítő e-mailre, ellenkező esetben új nyertest sorsolunk. A kiadó csak magyarországi címre postáz.)
A feladvány:
Kinek a lánynevelő intézetében tanult Szendrey Júlia Pesten?
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése