2017. március 9., csütörtök

Roald Dahl: Boszorkányok

Te láttál már boszorkányokat? Lehet, hogy már találkoztál is velük, de nem tudtál róla? Roald Dahl Boszorkányok című könyvének főszereplői IGAZI BOSZORKÁNYOK, akik hétköznapi házakban élnek, és úgy néznek ki, mint bármelyik hétköznapi nő, ám céljuk elég kegyetlen. Ezek az undok és utálatos boszorkányok szeretnék eltüntetni a környékükön élő gyereket. Tarts velünk a turnén, ahol öt blogger megismertet téged is Roald Dahl különleges könyvével. A turné végén neked is lehetőséged van megnyerni egy példányt Roald Dahl fantasztikusan szórakoztató könyvéből. Boszorkányvadászatra fel!

Roald Dahl: Boszorkányok
Eredeti megjelenés: 1983.
Hazai megjelenés: 2017. (2001.)
Kiadó: Kolibri
Fordította: Pék Zoltán
Illusztrálta: Quentin Blake
Téma, műfaj: gyermekkönyv
Megrendelhető: ITT
Terjedelem: 240 oldal
Csillagérték: 8

Fülszöveg:
Az IGAZI BOSZORKÁNYOK hétköznapi ruhát hordanak, és szakasztott úgy néznek ki, mint a hétköznapi nők. Hétköznapi házakban élnek, és RENDES ÁLLÁSUK van. Ezért is olyan nehéz őket nyakon csípni. Egy IGAZI BOSZORKÁNY olyan utálkozó utálattal utálja a gyerekeket, hogy olyan utálkozó utálatot elképzelni sem tudsz. Egy IGAZI BOSZORKÁNY folyton-folyvást terveket sző, hogy megszabaduljon a felségterületén lakó gyerekektől. Az a szenvedély élteti, hogy egymás után sorra elbánjon velük. Egész álló nap csak ezen jár az esze. Ez a könyv nem mese. Ez a könyv IGAZI BOSZORKÁNYokról szól, akik a legveszélyesebb élőlények a föld kerekén. Ráadásul attól lesznek kétszeresen veszélyesek, hogy nem látszanak veszélyesnek. Ezért is mesél el Nagymama az unokájának mindent, amit hosszú élete során sikerült a boszorkányokról kinyomoznia. Pedig akkor még nem is sejti, milyen veszedelmes kalandba keveredik a fiú hamarosan, amikor egy szállodában váratlanul az angliai Boszorkányok Titkos Társaságának éves ülésén találja magát…


Régóta szemezgetek Roald Dahl könyveivel. A Kolibri gondozásában megjelenő kötetek pedig még inkább arra sarkalltak, hogy végre ismerkedjem meg valamelyik történetével. A Boszorkányokra esett a választásom, s az első olvasmányélményem egészen emlékezetesre sikerült!

Mikor kicsi voltam, többször riogattak azzal, hogyha nem viselkedek jól, elvisz a boszorkány. Bizony, jön a fekete autójával, a fekete ruhájában meg a bibircsókos orrával, és jól elvisz. Na, nem mintha rossz gyerek lettem volna...oké, oké...ha nem kaptam meg valamit, mondjuk a huszonkettedik Barbie babámat, vagy neki egy ágyat, akkor bizony a tömeg visszatartó ereje sem volt elég ahhoz, hogy ne kezdjek hisztibe. Ugyanígy jártam el akkor is, ha valaki vette a bátorságot, és kinevetett.

A boszorkány ettől függetlenül sosem érkezett. Anya és apa mindig elkergette, avagy megnyugtatta, hogy mégsem vagyok én a rossz gyerekek közé való. Szerencsémre! A Boszorkányok picit ebbe a miliőbe varázsolt vissza. Oké, az én fejemben élt egy kép az "ideális boszorkányról", aki valamiért kizárólag csak nő lehet (Ábel után szabadon: de miiiért?), és mindenféle külső jegy vagy eszköz segít, hogy felismerjem...

Történetünk főszereplője egy árvaságra jutott kisfiú, akit szülei végrendelete szerint, a nagymamája gyámsága alá helyeztek. A nagymama által pedig én is úgy információk birtokába jutottam - már, ami a boszorkányokat illeti. Hiába, nem is tagadhatom, hogy a történet hipp-hopp beszippantott magába, és olykor én is a nagyi előtt, történetre éhesen térdeplő kis lurkóvá váltam, aki tágra nyílt szemmel figyeli, milyenek is a boszorkányok (meg hogy egyáltalán léteznek), és hogyan lehet felismerni őket. A könyvben található illusztrációk közül ezek tetszettek a leginkább, a többi nekem picit gyermetegnek hatott, és néhol nem teljesen egyeztek a cselekményfolyammal, ami szintén picit félrevezető lehet (most akkor felhagyott a szivarozással a nagyi, vagy sem?) Teltek-múltak a boszimesékkel tarkított esték, mígnem nagymama és unokája nyaralni indul egy hotelbe, ahol a korábbi esti mesék megelevenednek...és innen váljon minden a könyv titkává. Érdemes megismerni! Még akkor is ezt mondom, ha a kételyeim szinte állandóan jelen voltak. A Nagymama alakja például nekem kicsit sántít. Valamit titkol! Nem tetszik ez nekem! Meg persze ott van az a rengeteg egészen groteszk és abszurd fordulat, amitől hol a Grimm-testvérek, hol Gogol történetei cikáztak előttem.

Viszont összességében nem tagadhatom: a történet elvarázsolt. Az abszurditásával, a groteszk fordulataival, a - sokszor morbid - humorával, a meseszerűségével. Még felnőttként is. Bár kérdéses, vajon gyerekként is ugyanúgy vélekednék-e róla (a boszorkánytalálkozós sztori azért így is eléggé megviselt). Picit talán ijesztőnek hathat, de a gonosszal való leszámolás, a jó győzedelmeskedése nagyjából ugyanúgy megtörténik, mint a Piroska és a farkasban. Valahogy olvasás közben is végig ez a párhuzam ugrott be, mikor feltettem tizenhat évvel ezelőtti önmagamnak a "na, és neked hogy tetszik?" kérdést. Sokszor jutottam arra, hogy kicsi önmagamnak nem hagynám egyedül olvasgatni ezt a könyvet. Ugyanakkor saját magamon is meglepődtem, milyen könnyen dőlök be a cselekményfolyamnak, a "nem hiszem el, hogy ezt is elhiszem"-élmények végigkövették az utamat. Hihetetlenül tetszett, ahogy az elbeszélő a kötet elején kiszól az olvasónak. Ezt egyébként azért picit hiányoltam a történet későbbi részében. Az abszurdabbnál abszurdabb történések viszont kicsit átirányították a reflektort erről a kis problémámról. Jelentem, az első találkozásom Roald Dahl történetével meglepett és meggyőzött. Azt hiszem, nem ez volt az utolsó, hogy tőle olvastam. 

Blogturné Klub



A turné állomásai

03.08. - Zakkant olvas
03.10. - Szembetűnő
03.12. - Deszy Könyvajánlója
03.14. - Olvasónapló
03.16. - KönyvParfé

Nyereményjáték

A Boszorkányok című könyv főszereplője egy bátor kisfiú, akinek nagymamája sok különleges és fontos dolgot mesél el neki a boszorkányokról, és arról, hogy hogyan lehet felismerni őket. Most mi is hasonló feladatra buzdítunk téged! Minden blogon találsz majd egy boszorkányos könyvborítót, amiről hiányzik a szerző és a könyv címe. A ti feladatot rájönni a borító alapján, hogy melyik könyvekről van szó, majd beírni a könyv címét és szerzőjét a rafflecopter doboz megfelelő sorába. Ha jó vagy a boszorkányos borítókban, akkor máris esélyed van megnyerni a 3 könyv egyikét a turné végén.

Figyelem! A beírt válaszokon már nem áll módunkban javítani. A nyerteseket e-mailben értesítjük. Kérjük, hogy levelünkre 72 órán belül válaszoljatok, ellenkező esetben új nyertest sorsolunk! A kiadó csak magyarországi címre postáz.

A feladvány:



a Rafflecopter giveaway

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése