2018. szeptember 25., kedd

Bajzáth Mária (szerk.): Én, senki, segítség

A mesékből sosem lehet kiöregedni, ezért a Blogturné Klub három bloggere kézbe vette a Bajzáth Mária szerkesztésében megjelent “Én, senki, segítség” című mesegyűjteményt, és elindult a világ népmeséinek világába. Tartsatok Ti is velünk, vegyetek részt a nyereményjátékon, és a turné végén a könyvet megjelentető Kolibri Kiadó jóvoltából meg is nyerhetitek a mesekönyvet.

Bajzáth Mária (szerk.): Én, senki, segítség - Népmesék a világ minden tájáról 9 éves kortól
Sorozat: Népmesekincstár (4)
Megjelent: 2018. augusztus
Kiadó: Kolibri Kiadó
Illusztrálta: Maros Krisztina
Téma, műfaj: mesekönyv
Megrendelhető: ITT
Terjedelem: 231 oldal
Csillagérték: 8

Fülszöveg:
Bajzáth Mária mesepedagógus nagy sikerű Népmesekincstár-sorozata a várva várt, kiskamaszoknak szóló népmese-válogatással bővül. Az Én, senki, segítség című könyv - címében hordozva az erre az életkorra igencsak jellemző problémákat - meséivel a 9 éves és annál idősebb korosztályt szólítja meg, és nekik kínálja, ha nem is a megoldást, de a mese felszabadító erejét, legyen szó közös mesélésről vagy önálló olvasásról. "A Népmesekincstár negyedik kötetébe olyan népmeséket válogattam, amelyek kifejezetten a kiskamaszokat érdeklő témákról szólnak. Ebben az életkorban ugyanis épp olyan nagy szükség van a jókor, jól elmesélt népmesékre és a mesehallgatás semmivel sem pótolható meghitt, örömteli élményére, a mesélő felnőtt személyes jelenlétére, a kölcsönös, fókuszált figyelemre, mint kisgyerekkorban. A kamaszkor küszöbén álló gyerekek már szenvedélyesen vágynak arra, hogy megismerjék és megértsék a világot. Néha azonban eltévednek a kérdések és a rengeteg lehetséges válasz útvesztőjében. Ám ha a felnőtt odafigyel rájuk, pontosan érzi és érzékeli majd, mikor lehet elővenni a mesekönyvet, és elolvasni vagy elmondani egy-egy mesét." - Bajzáth Mária mesepedagógus, a Népmesekincstár mesepedagógiai módszer kidolgozója

Meséket nézni, hallgatni, olvasni. Az egyik legjobb dolog a világon. Ha megosztjuk, ha megosztják velünk. Nézni csak-csak, de miért nem olvassuk, miért nem hallgat(hat)juk őket olyan önfeledten, mint kisgyerekként, miért kopik le, miért jelenik meg egyre kevésbé? A napokban, a szüleimmel és a nagyszüleimmel beszélgetve, többször szóba került otthon a mese. Kiskoromban mindig meséltek nekem, felolvastak…Imádtam! És persze, egy idő után rendre ki is javítottam, ha egy-egy betűt vétettek. Hiszen nyilván a kedvenceimet unásig kértem (és sosem untam meg). Ha nem olvastak, akkor én forgattam a mesekönyveimet (volt belőlük jócskán, egyszer talán megmutatom őket). Próbáltam kibogozni, mi lehet az a sok krix-krax, amiből létrejön a szöveg…egy darabig nem tudtam mást kitalálni: kiszíneztem a betűket. S aztán szépen lassan megtanultam elolvasni őket. A legjobban – bevallom – mégis a fejből mondott meséket szerettem. Szerettem, ahogy a sötétben lehunyom a szemem, s közben megelevenedik a szép, színes-rajzos történet. Visszaemlékezős-nosztalgiázós gondolatokkal tűzdelt bejegyzés következik.

Bajzáth Mária
Szerettem a magyar népmeséket – és az Égből pottyant meséket sosem hagytam ki a tévében (emlékeztek rá?). A mesék szépen lassan ismét visszakúsznak a hétköznapjaimba. Nem tudom, mi az a varázs, ami közel a huszonnyolchoz is bevonz a mesevilágba. Talán, mert a mesék múlhatatlanok. Bár tény az is, a varázs egy másik oldala Eszter, a barátnőm, aki nagyon klassz, tanulságos és megfontolandó dolgokat mond, a maga elragadó lelkesedésével a mesék fontosságáról, a biblioterápiáról. Biztosan ez is közrejátszik abban, hogy egy ideje az is érdekel, vajon a világ különböző tájain milyen meséket olvasnak, vagy mondanak a gyerekeknek. Mi az ő három királyuk és hamuba sült pogácsájuk. Épp ezért örültem meg olyan nagyon Bajzáth Mária könyvének, ami a világ minden tájáról tartalmaz népmeséket, s mivel e gyűjteményt kilenc éves kortól ajánlja a szerkesztő, talán én is a célközönség részének tekinthetem magam (hihi). Sajnálom, hogy a Népmesekincstár sorozat korábbi részei elkerülték a figyelmem, ugyanis fellapozva a kötetet, egy igazán varázslatos világba csöppentem.

Égből pottyant mesék (részlet)
A kötetben 13 témakör köré csoportosítva (mint a mesék barátokról, ellenfelekről és az összefogás erejéről; mesék az igazmondókról és a hazugokról; mesék a mese erejéről; miértek és hogyanok) olvashatjuk a meséket, s már a tartalomjegyzéken, a témákon és mesék címén végigfuttatva a tekintetem is meggyőződhettem arról, hogy a történetek a mindennapok csupa olyan szegmensét érintik, melyek egy kilenc-tízéves kisiskolást vonzanak, érdekelnek. Külön tetszett, hogy a világ tényleg minden tájáról, vegyesen kerültek elő mesék, s a cím alatt mindjárt az is feltüntetésre került, pontosan melyik kultúrából érkezik az olvasnivaló. A könyvet egy olyan időszakban vettem a kezembe, mikor napokon keresztül minden éjjel álmatlanul forgolódtam, vagy ha mégis sikerült elaludnom, biztosan valami ostobaságot álmodtam. Így arra gondoltam (visszaidézve az Eszterrel való korábbi beszélgetéseimet), lefekvés előtt elolvasok néhány mesét. Erre egyébként sem volt példa az elmúlt…hagyjuk, hány évben. Nem szeretném túlmisztifikálni a dolgot, viszont másnap reggel kipihentem ébredtem, ezért szokásomtól eltérően nem egyben „gyűrtem le” az aktuális könyvem, hanem szépen adagolva. Igyekszem minden nap olvasni néhány mesét a kötetből, s ezt tanácsolom nektek is. Olvassatok finn, japán, kínai, norvég, kameruni, arab és persze, magyar népmeséket!

Az Én, senki, segítség tehát – mint ahogy a fenti sorok tükrözik – nem csupán a gyerekeket képes elbűvölni, hanem a „valamivel” idősebbeket is. Tetszett az utazás, tetszett az a sok lehetőség, témafelvetés, melyek segítségével egy felolvasás során további beszélgetés, közös vagy egyéni rajzolgatás kezdeményezhető a gyerkőcökkel. Klassz volt egy újabb mesekönyvben találkozni Maros Krisztina rajzaival, és kifejezetten jó érzés volt azt tudni, hogy értő kezek vezetésével barangolhatok a különféle kultúrák népmeséinek világában. Köszönet az élményért!

S ha már említettem, és a bejegyzésben is elrejtettem egy képet:



Blogturné Klub


A turné állomásai

09.25. - Szembetűnő
09.27. - Deszy könyvajánlója
09.29. - Spirit Bliss

Nyereményjáték

A kötethez tartozó nyereményjátékunkban a Népmesekincstár további köteteivel kapcsolatos kérdéseket találtok az egyes állomásokon. A feladatotok, hogy a helyes megoldást a Rafflecopter megfelelő sorába írjátok. Kellemes ismerkedést a sorozat további köteteivel is!

Ne feledjétek, a beírt válaszokon már nem áll módunkban javítani. A nyerteseket e-mailben értesítjük. Kérjük, hogy levelünkre 72 órán belül válaszoljatok, ellenkező esetben új nyertest sorsolunk! A kiadó csak magyarországi címre postáz.

A feladvány:

Melyik korosztálynak szól a Bajzáth Mária szerkesztésében megjelent: Itt vagyok, ragyogok! című népmese-gyűjtemény?

a Rafflecopter giveaway

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése