

Talán nem nehéz kitalálni: A gyertyák csonkig égnek teljesen meggyőzött. Meggyőzött arról, hogy jó döntés volt elolvasni, és meggyőzött arról is, hogy az íróval való "kapcsolatom" itt nem szakad félbe, folytatom.
A mű középpontjában számomra az emberi kapcsolatok egyik legalapvetőbb formája, a barátság áll. Teljesen magával ragadtak a barátságról szóló hosszú értekezések. Az egész regény egy párbeszédre épül, sőt, jobbára egy monológra, de egy percig nem éreztem azt, hogy unatkoznék, miközben olvasok. Sőt, egyre fokozódó kíváncsisággal lapoztam a következő oldalra. Én nem azok közé tartozom tehát, akit idegesítettek volna a tábornok hosszú monológjai. Hisz' nem találkozunk-e számtalan emberrel, akik órákon keresztül képesek fecsegni a semmiről? Nos, a tábornok nem "fecseg". Az ilyen karakterekre érdemes figyelni - nem csak beszél, de mond is valamit...
A négy évszak és a Füves könyv

Jelvény és jelentés

Az olvasó az 1930-as évek Németországába csöppen, abba a Németországba, ahol nincs helye Goethének, vagy a Thomas Mannról mintázott Bertennek. Egyetlen, démonikus hang létezik, aki igazságokból olyan hazugságokat szónokol, mely megérinti a kor emberét, s boldogsággal tölti el őt. A kulcsszavak nem mondatnak ki. De nem is kell. Mindenki érti. Az elbeszélő úgy láttat, hogy elrejt. Mégis feltár. Nem a cselekmény számít, hanem a mondanivaló. Engem elgondolkodtatott. Már csak amiatt is, mert - véleményem szerint - korhű ábrázolást ad a világháború előtt/alatti német mindennapokról.
Föld, föld...
Még mindig 2012 ősze, és immár az ötödik Márai kötetem két hónap alatt. A Föld, föld... nagyrészt ugyanazokat az erényeket mutatta számomra, melyeket a Jelvény és jelentés is. Tudniillik, itt is a helyzetleírás, az uralkodó állapotok és hangulatok bemutatása nyűgözött le. Korhű leírást ad mindenféle aktuális eszményről, gondolkodásmódról, írókról és azok helyzetéről, emlékezetéről. Aktuális alatt értem a regénybeli aktualitást, s ami picit félelmetes: napjaink helyzetét is. Ez az a regény volt számomra, melyet bárhol üthetek fel, egészen bizonyos, hogy mélyreható mondatokkal fogok találkozni. Persze, nem árt, ha az ember nyitott ezekre a gondolatokra.
Japán kert I-II. és a Műsoron kívül

A Japán kert II. azonban - érzésem szerint - nem képvisel ilyen egységet, s noha voltak benne kiemelkedően jó írások, nagyon sokszor nagyon nehezen jutottam tovább egy-egy bejegyzésen. Van ilyen. Még Márainál is.
A Műsoron kívül valami egészen más. Picit többnek tartom a Japán kert írásainál, de nem is összefonódó regény. Szellemes, alapos, változatos, szórakoztató. Úgy nevettet meg, hogy közben el is gondolkoztat. Ez persze majdnem az összes általam eddig olvasott Márai kötetre igaz. A Műsoron kívül bejegyzései nem hosszúak, nem egy témára íródtak. Kritikától kezdve egészen a strandjelenetig minden előkerül. A kedvenceim innen: a Helyrajz, a Reggel négy, a Nyílt levél, a Csúnya test a strandon. De egészen biztos vagyok benne, hogyha ismét nekiállnék, másokat is kiemelnék.
Az első konkrét Márai-bejegyzésben tehát szerepeljen most csak ennyi. Élmény volt újra átgondolni Márai-élményeim egy részét. A blog facebook oldalán pedig Márai-héttel emlékeztem meg az író születésének 115. évfordulójáról, az ehhez tartozó album elérhető ezen a linken. A későbbiekben - terveim szerint - már részletesebb, érzékletesebb véleményezős bejegyzések érkeznek a blogra.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése