Lüktető 20. századi éjszakák. Ígértem,
hogy sokszor le fogom írni, úgyhogy íme, ismét: Mártonffy András hét évvel
ezelőtti első regénye úgy vett le totálisan a lábamról, hogy maga a műfaj
egyáltalán nem áll közel a komfortzónámhoz. Az Én, Sándor Erikkel mégis úgy
találtunk egymásra, hogy azóta sem feledtem (ha ismeritek a sztorit, akkor
tudjátok: Sándor Erik tökéletesen tisztában lenne vele, hogy ez nem is
történhetett volna másként). Hosszú évek teltek el 2017 óta, hiába vártam a
következő nagy dobást.
Mártonffy András: 11 éjszakaCsillagérték: 9
A
Trend Kiadó ebben az évben vett meg magának a szuper kiadványaival, s annál
nagyobb meglepetést nem is okozhatott volna, mint mikor megpillantottam a 11
éjszakát az újdonságok között. Nem érdekelt a fülszöveg, nem érdekelt a téma. A
szerző és a borító egyértelmű garancia volt számomra – tényleg valami fura,
megmagyarázhatatlan dolog ez. Jó, egy valami mégis érdekelt: hogy legyen egy
blogturné is a könyvből, lehetőség szerint egy olyan bloggerinával, akiről
tudom, hogy kedveli a hasonló történeteket. No, de elég a felvezetésből,
csapjunk végre a lapok közé!
A
regény 1990-be kalauzolja az olvasót, a történet egyik főszereplője a kilencven
éves Kamilla. A másik főszereplő talán nem is annyira főszereplő, de
elbeszélőként mindenképp hasonlóan magas „hozzáadott értéket” képvisel a
történetben. Ő nem más, mint a Halál. A Halál az, aki beágyazza az egész
elbeszélést, aki korrajzot ad, aki filozofál, aki olykor kiszól az olvasóhoz,
akinek a segítségével – bármilyen furán hangozzon is – az olvasó komfortosabban
érezheti magát az életben. A regény időbeli beágyazása is elég sokatmondó: a 20.
század sokadik újrakezdése, rendszerváltozása, politikai fordulata – ha beszélhetünk
ilyenről –, ami még több színt kölcsönöz nem csupán a kilencven éves
főszereplő, de a Halál eszmefuttatásai szempontjából is. Én éppen ebben az
évben születtem. Gyerekkoromban sokszor gondoltam csodálatos dolognak, hogy a
dédszüleim, a nagyszüleim ugyanazon településre sodródtak, s egymásra találtak.
Aztán a történelmi ismereteim bővülésével a csodából tragédiák, sorscsapások,
veszteségek, a 20. század megpróbáltatásai, túlélesei nőtték ki magukat.
Persze, a jelen valahogy mégis a csodával határos. Ekkoriban kezdtem el azt is
végiggondolni, hogy a dédszüleim (akik Kamillánál néhány évvel később
születtek), hány és hány korszakot, politikai rendszert éltek meg. Hol találja
meg magát ebben az ember? Egyszóval: mindaz, ami a 11 éjszaka első fejezeteiben
markánsan, a későbbi egységekben pedig vissza-visszatérő jelleggel jelenik meg,
engem már teljesen magával vitt. De persze, a regény ennél sokkal többet rejteget.
Kamillához
minden nap becsenget a szociális munkás, aki ebédet hoz neki, érdeklődik a néni
hogyléte felől. Győző szellemileg nem éppen a legmegbízhatóbb, de munkáját jól
végzi. Mígnem egy nap azzal a tervvel állít be Kamillához: elrabolja, hogy
ezentúl ő legyen a nagymamája, és minden este meséljen neki. Kamilla az élete
során magára aggatott minden higgadtságával, és azzal a bizonysággal, hogy ez a
történet csak valamelyikük halálával zárulhat, követi a férfit, aki egy
padlásszobába zárja őt, és minden este megjelenik a napi meséjéért,
tizenegyszer. A regény itt kettéválik: a napi rutint felváltja a múlt
felidézése, melyben megismerjük Kamilla történetét. A lány fiatalon „jó partit”
csinált, hiszen hozzáment egy jómódú, ötvenéves tiszthez. Mi mást kívánhatott
volna? A nászéjszakán azonban a boldogság egyetlen pislákoló szikrája is végleg
kialudt. A napi elbeszélésekből szép lassan rajzolódik ki Kamilla
élettörténete. Az emberi kapcsolatai, az életben való helytállása, a plátói
boldogság lehetősége egy orvossal, a férje halálának körülményei. A mozaikok
nagyon jó érzékkel szóródtak szét a történetben, ezért – noha a lezárás
némiképp nem éri váratlanul az olvasót – mindvégig koncentrációt igényelnek
(ami egyébként nem különösebben nehéz feladat).
A
regény másik síkja pedig az esti mesék egymásutánja, ami egészen biztosan
felülírja, amit előzetesen a nagymama esti meséiről gondolunk. Itt léptem ki
végérvényesen a komfortzónámból. A horrorisztikus, abszurd, komor és
melankolikus történetek egyáltalán nem könnyed olvasmányok. Nem is várhatunk
mást, minthogy a mese hallgatója egyre nehezebb szívvel, egyre ingerültebben
hagyja el elrabolt nagymamája szobáját. A dührohamokat, csalódottságot kiváltó
esti mesék egy jól felépített, rideg koncepció részei, mely – nem meglepő módon
– újabb átgondolást, ráébredést igényelnek az olvasó részéről, immár a Halál
segítsége nélkül.
A
11 éjszaka nem könnyű, de zseniális regény. Nem könnyű, mert annak ellenére,
hogy az első soroktól beszippantott, mégis többszöri nekifutásra tudtam a végére
érni. A mesék annyira a határaimat súrolták, hogy egy idő után már a
felületesebb haladást választottam. Mindeközben végig ott van a 20. század
letargiája, rendszerei, háborúi, keménységei, amelyeket nagyon nehéz (és talán
nem is kell) realizálni. Ezzel pedig mindjárt ráköthetünk a zsenialitásra. A
korrajzok, az utalások, az elrejtett vagy éppen direkt történelmi, irodalmi és
kulturális utalások voltak azok, amik igazán magukkal ragadtak. Szerettem, hogy
nincsenek üres járatok, nincsenek feleslegesen megemlített életképek,
személyek. Szerettem, hogy a történet ennyire együtt él a borítóval. Az
elbeszélői stílus mindent megad ahhoz, hogy belehelyezkedjünk a történetbe, hogy
lássuk a képeket, a színeket, halljuk a hangokat és érezzük az illatokat.
Megérte várni a szerző második regényére, s még inkább: megérte elolvasni.
Köszönöm!
Blogturné Klub
Mártonffy András nyolc év után újabb remek - abszurd és hihetetlen - történettel lepte meg olvasóit, mely a rendszerváltozás időszakában egy kilencven éves nő történetét meséli el - a szerzőtől nem ismeretlen módon - meghökkentő, fordulatos elbeszélésben. A Blogturné Klub két bloggere három állomásos turnéban mutatja be nektek a könyvet. Tartsatok velünk, s a turné végén meg is nyerhetitek a kötet egy példányát a Trend Kiadó jóvoltából!
A turné állomásai
06.13. Könyv és más
06.15. Szembetűnő (extra)
06.17. Szembetűnő
Nyereményjáték
A történetben több, a 20. században meghatározó személy is megjelenik valamilyen formában. A könyvhöz tartozó nyereményjátékunkban közülük rántjuk le a leplet háromról. Minden állomáson találtok egy kis segítséget, a feladat pedig, hogy az adott (irodalmi) személy nevét beírjátok a Rafflecopter megfelelő sorába!
(Figyelem! A megfejtéseket elküldés után nem áll módunkban javítani. A nyertesnek 72 órán belül válaszolnia kell a kiértesítő e-mailre, ellenkező esetben új nyertest sorsolunk. A kiadó csak magyarországi címre postáz.)
A feladvány:
A
könyv végéhez közeledve egy 1945. évi jelenetben kerül megemlítésre egy magyar
költő, akinek olyan verseket köszönhetünk, mint a Nem tudhatom…, a Két
karodban, vagy a Tétova óda.
a Rafflecopter giveaway
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése