A
20. század során az emberek számos olyan döntéshelyzettel találták magukat
szemben, melyek nem csupán saját sorsukra mértek olykor végzetes csapást, de
családjuk és társadalmuk szempontjából is hosszú évtizedekre meghatározóvá
vált. Talán némiképp túlidelizált vagy sarkított ez a felütés, és talán a 21.
században is hasonlóan fontos választások előtt állunk.
Marie Benedict: Nancy választása
Fordította: Svoboda Róbert
Csillagérték: 7
Előfordulhat,
hogy a világháborúk és az ezekkel kapcsolatos ideológiai harcok mentén
meghozott döntéskényszerek ma már távolinak tűnnek, nehezen tudjuk őket
megérteni, dekódolni – de megismerésük, és mechanizmusuk épp ezért is olyan
fontos. A múltat ismerni és abból tanulni nem valami erkölcsi pátoszba burkolt
közhely, lényeges eleme (kellene, hogy legyen) a világ megértésének. Marie
Benedict regénye egy olyan valós helyzetet vázol fel, melyben látszólag könnyű
felfesteni az árulók és hűségesek táborát, de kis empátiával, a cselekménybe
való mélyebb belehelyezkedéssel némiképp módosulhatnak a meglátásaink. A kérdés
talán inkább abban áll: az elbeszélés lehetővé teszi-e mindezt az olvasó
számára.
A
könyvet fellapozva az 1930-as évek Nagy-Britanniájának arisztokrata közegében
találjuk magunkat. S mi más lehetne megfelelőbb közeg a társaság bemutatására,
mint egy bál? Egy bál, melyen a Mitford nővérek egyikét, Unityt vezetik be a
társaságba (több-kevesebb sikerrel). Ugyan a Mitford családnak öt lánya és egy
fia van, a regényben közülük három lányra vetül a figyelem. Diana, ki korban a
második a lányok közül huszonkét éves korában előnyös házasságot kötött a
Guiness család sarjával, a frigy azonban a kezdőképben – minden külcsín
ellenére – felbomlani látszik. Diana ugyanis viszonyt folytat a korszak angol
fasiszta politikájának élenjárójával, Sir Oswald Mosleyval. S noha a férfinak
esze ágában sincs elhagyni feleségét, Diana beéri a (sok közül az egyik)
szerető szerepével, és nem sokkal a bál után elválik férjétől. A másik
elbeszélői síkon közben megismerjük Nancyt. A huszonkilenc éves nővért, akit a
szerelem valahogy mindezidáig elkerült. S bár igazán kimondva nincs, mélyen
legbelül irigyli húgát, akinek a fényűző élet hamar kijutott egy jóképű férj és
két gyermek mellett. Mint ahogy az sem
jelenik meg, hogy Nancy sikertelenségei a férjfogás tekintetében némi szánalmat
keltenek a közvetlen környezetében. Olyannyira, hogy egy vakvágányos
párkapcsolatának épp húga közbenjárása vet véget. A közjáték folyományaként
ugyanakkor megismerkedik későbbi férjével, akivel hamarosan házasságot is köt.
Harmadik nővérként pedig ott van Unity. A megfogalmazás nem hiába leegyszerűsödött.
Valahogy senki nem tud mit kezdeni a jellemével, a különcségével, s – mivel az
elbeszélő is akként mutatja be a lányt az olvasóknak, hogy kár energiát
feccölni a kisasszony megértésébe – az olvasó ebben a tudatban dől hátra, és
engedi el Unity karakterének kibogozását (ezzel elég sok energiabefektetéstől
megóvva az elbeszélőt és az olvasót egyaránt).
A
három nővér helyzetének ábrázolása szép lassan fonódik egybe az elbeszélés
konfliktusával, ami nem más, mint a fasiszta ideológia betörése és erősödése az
angol (és úgy általában az európai) politikában – Mosley személyén keresztül
pedig mindez beszivárog a Mitford-hölgyek életébe is, megpecsételve
mindhármójuk életét – bár mindegyikükét másként. A regény annak történetét
meséli el, hogyan befolyásolja a politika, az ideológia és maga a politikus
személye emberek és sorsok értékpreferenciáit és írja ezáltal újra a
történetüket. Maga az elbeszélés kettős érzést keltett bennem, egyrészt
viszonylag könnyen tudtam haladni a cselekményfolyammal, másrészt nagyjából
ugyanez volt a problémám is vele, hiszen maga a téma nem éppen ezt a fajta
ritmust követelte volna, főként stilisztikailag nem. Sokszor azt éreztem,
mintha egy szimpla lányregényt olvasnék, nem egy életrajzi jellegű és valós
eseményeken nyugvó történetet, ami számomra zavaró volt. Egy történelmi regény
nem tud úgy működni, hogy néha beleolvasok, néha lapozok és nem érzem azt, hogy
lemaradtam volna valamiről, tíz, húsz, de akár harminc oldal kihagyásával is
ugyanúgy érthető marad a sztori. A váltott elbeszélői szerkezet miatt is nagyon
sok az ismétlés, ez főként olyan részeknél zavaró, amelyek eleve indokolatlanul
túlírtak.
A
konfliktust tovább fokozza, hogy míg Diana és Unity teljes elköteleződéssel
állnak a fasiszta nézetek mellett – szinte istenként dicsőítve Hitlert –, addig
Nancy írónőként könyvei karaktereiben kritikusan ábrázolja életének szereplőit (különös figyelmet szentelve félresiklott házasságának), illetve a korszak
társadalmát. Ez nézeteltérésekhez vezet a nővérek között, hiszen Nancy
egyértelműen elutasítja a fasiszta világlátást és azokat a metódusokat, melyek
a tömegek manipulációját hordozzák magukban. A történet központi kérdése tehát
egyértelmű: mit jelent a hűség és mit jelent az árulás egy olyan korban, mikor
az ideológiák mélyen, az emberek zsigereibe ivódva határozzák meg a döntéseket.
Felülírja-e a testvéri szeretet és kötődés a társadalmi igazságérzetet,
felmerülhet-e egyáltalán ez kérdésként, s mit felelhetünk rá?
A
Nancy választása mint olvasmányélmény nem lett meghatározó, viszont nagyon sok
mindenre rávilágított. Az első, hogy még mindig nem tudok eleget az 1930-as
évek angol társasági életéről és politikájáról, illetve ezek legfőbb
alakítóiról. E szempontból szerintem maga a regény is fogodzó nélkül hagyja az
olvasót, a kötet végi szerzői interjú szerintem nem elégséges egy átlagolvasó
számára (bármennyire gondolja az angol kiadó/szerző/szerkesztő úgy, hogy a
’30-as évek Nagy-Britanniájának történelmével mindenki tisztában van). Másfelől
pedig felkeltette az érdeklődésem Nancy Mitford munkássága iránt. Egyszer
igyekszem sort keríteni arra, hogy kicsit mélyebben is megismerkedhessek vele.
A Nancy választása tehát e szempontból elég jó munkát végzett.
Blogturné Klub
Marie
Benedict legújabb magyarul megjelent regényében az angol arisztokráciához
tartozó és a két világháború közötti társasági életben meghatározó szerepet
betöltő Mitford nővérekről írt regényt, akiknek a sorsa összefonódott a
korabeli politikai élettel. Hogy mit is választott Nancy azt megtudhatjátok, ha
bloggereinkkel tartatok és még meg is nyerhetitek a kötetet, amit a Libri Kiadó
jelentetett meg.
A turné állomásai
10.29.
Olvasónapló
10.31.
Readinspo
11.02.
Szembetűnő
Nyereményjáték
A
Fényes Ifjúságnak elnevezett 20-as 30-as évekbeli csapathoz tartoztak a Mitford
lányok is de ennek a bohém csoportnak más híres tagjai is voltak. A játékuknban
minden bloggernél találtok egy tagról leírást, az illető nevét kell beírnotok a
Rafflecopter megfelelő sorába.
(Figyelem! A megfejtéseket elküldés után nem áll módunkban javítani. A nyertesnek 72 órán belül válaszolnia kell a kiértesítő e-mailre, ellenkező esetben új nyertest sorsolunk. A kiadó csak magyarországi címre postáz.)
A feladvány:
Az
1903-ban született író sok regénye a brit arisztokráciáról és felső osztályról
szól, amit annak ellenére kifigurázott, hogy szorosan kötődött hozzájuk maga
is. Rengeteget utazott: külföldön és hazájában egyaránt a Brit Világbirodalom
hanyatlásának jelei ragadták meg leghatásosabban termékeny szatirikus
fantáziáját. Leghíresebb regényét, az Utolsó látogatást többször is
megfilmesítették.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése