2016. január 3., vasárnap

Legjobb olvasmányok díjátadója 2015.

2014. év végén tekintettem vissza először az éves olvasmánylistámra, és rangsoroltam, "díjaztam" a kedvenceimet. Az akkori gálabejegyzést ide kattintva érhetitek el. 2015 kicsit különlegesebb abból a szempontból, hogy a blog immár több, mint egy éve folyamatosan működik, így az év során írt recenzióim bizonyos mértékben megkönnyítették a dolgom. Bizonyos mértékben meg nem. További különlegesség, hogy a blognak, a Blogturné Klubnak és számos kiadónak köszönhetően, akik megtiszteltek bizalmukkal, az olvasási szokásaim, az irodalmi érdeklődésem is kis mértékben átalakult, szélesedett. 

A 2015-ös olvasmánylistám az utóbbi három év "legkevesebb" tételét tartalmazza. Tavaly összesen 98 könyvet olvastam (és egy áttolódott idénre), ami közel 32 000 elolvasott oldalt számlál. Kicsit elégedetlen vagyok, de ha belekalkulálom, hogy márciusban egyetlen könyvet sem olvastam (máig nem értem, hogy tudott ez megtörténni), és áprilisban is eléggé visszafogtam magam, akkor annyira nem rossz a mérleg. Az előző évihez hasonlatosan, ebben a bejegyzésben is kategóriák szerint állítottam jelöltet, és hirdettem nyertest. Lássuk a díjazottakat!


AZ ÉV FELFEDEZETTJE

- Julie Klassen
- Böszörményi Gyula
- Cathy Cassidy

Julie Klassen
Idén rengeteg írót és műfajt ismerhettem meg, közülük hármat választottam ki, akik valamilyen szempontból a legnagyobb hatást gyakorolták rám. Nehéz a választás, mert mindhárom szerző más-más műfajban alkot, és más-más szempontból tartom őket kiemelkedőnek. Cathy Cassidy Csajok és csokik sorozatának első két kötete idén jelent meg hazánkban a Kolibri Kiadó gondozásában. Korábban nehezen tudtam elképzelni, hogy egy ifjúsági regény komolyabban lekössön, az írónő azonban abszolút meglepetést okozott számomra. Ráadásul, ő volt az első író, aki az én blogom Facebook oldalán keresztül üdvözölte magyar olvasóit. Kell ennél több? 
Böszörményi Gyula simán levett a lábamról a Könyvmolyképző Kiadó gondozásában megjelent Leányrablás Budapesten sorozatindító regényével. Általa a magyar nőtörténetet is bemutató könyvek egy új műfaját ismerhettem meg. Az irónia, a történeti hűség, a humor, a karakterábrázolás pedig a legvégsőkig meggyőzött, s alig várom, hogy a folytatást is olvashassam (hamarosan itt is olvashattok róla).
A kategória győzteseként Julie Klassent jelölöm meg, mégpedig amiatt, mert viszonylag hosszú ideje keresek egy Austenhoz hasonló kvalitásokkal rendelkező szerzőt, aki nem csak silány utánzó, hanem valami eredetivel tud előrukkolni a 19. századi angol irodalom tekintetében. Klassent hazánkban idén, a General Press Kiadónál megjelent A táncmester regénye kapcsán ismertem és kedveltem meg. A Kiadó jóvoltából korábban kiadott könyveit is megszerezhettem, amit ezúton is köszönök!


A LEGJOBB KOMFORTZÓNÁMON KÍVÜLI KÖNYV


Egy new adult, egy young adult és egy krimi. Elég messze állnak tőlem, főleg, ha azt is belekalkuláljuk, hogy egy évvel ezelőtt nem is tudtam a YA és a NA besorolásokról (mellékszál: de épp ezt orvosolandó választottam az irodalom zárószigorlatom egyik tételeként e témát). A krimi pedig eddig valahogy nem nagyon tudott lekötni, bárkitől is olvastam, így úgy éreztem, a hiba minden bizonnyal az én készülékemben van. Az áttörő sikert az elsőkönyves Angela Marsons érte el nálam, aki Kim Stone kalandjaival nemcsak, hogy szórakoztatott, de megnyitott előttem egy újabb világot. Ő a kategória győztese.


A LEGJOBB NAPLÓ/MEMOÁR


Radnóti Miklós és Gyarmati Fanni
Ez az a kategória, ahol tulajdonképpen nem fogok megnevezni konkrét nyertest. És nem is akarok. Merthogy mind a négy könyv magasan kiemelkedik az idén olvasott memoárok és naplók közül, mind irodalmi, mind történelmi szempontból. Gyarmati Fanni naplója véleményem szerint irodalmi, irodalomtörténeti és történelmi értéket is képvisel, nem csak a magyar irodalom egyik legjelentősebb költőjével, de a 20. századi magyar történelemmel és nőtörténettel kapcsolatban is. Igazi női napló, hatalmas magasságokkal és nagyon mély hullámvölgyekkel, finomságokkal és kemény őszinteséggel. 
Clint Hill, Jackie Kennedy egykori testőrének memoárja napokig nyomasztóan hatott rám. Bár érezhetően a könyv célja nem a botránykeltés volt, inkább egy idős ügynök megszépült emlékeinek megőrzése, a Kennedy-gyilkosság napját olyan nyers és pontos leírással mutatta be az elbeszélő, ami finoman szólva is megrendített. Bevallom, még sosem néztem meg a merénylet napján és magáról a merényletről készült felvételeket, a könyv hatására azonban rákerestem. Elborzasztó volt úgy végignézni a videót, hogy minden hajszálpontosan úgy történik, ahogy előtte a könyvben olvastam - annyi különbséggel, hogy a kötetben leírtak alapján értettem és tudtam, ki miért tartózkodik ott, ahol.
Hyeonseo Lee visszaemlékezése gyermekkorára egy egészen felfoghatatlan és abszurd világba, Észak-Koreába invitálja olvasóit. A kötet érdekessége, hogy az elbeszélővel együtt nyílhat ki a szemünk, és csodálkozhatunk rá a világra, mindeközben egészen hihetetlennek ható élethelyzetekkel, kalandokkal találhatjuk magunkat szemben. Általában nem kedvelem az olyan memoárokat, amit harminc körüliek írnak, mert nem tartom őket relevánsnak a műfajban, ebben az esetben azonban abszolút helytálló.
Sophia Loren önéletrajzi könyve filmtörténeti fontossága mellett számomra történelmi értékkel is bírt. Elsősorban azért, mert a világháború Olaszországának mindennapjai terén eddig nem voltam túl tájékozott, civil visszaemlékezéseket kevésbé olvastam. Másrészt a század közepének, második felének olasz (de nemcsak olasz) filmtörténetéért érdeklődők számára ez a könyv az alapművek egyike lehet.


A LEGJOBB SOROZAT


Mint fentebb említettem, 2015 sok újdonságot hozott az olvasási szokásaimba. Eddig például elenyésző számú sorozatot olvastam, tavaly azonban nagyon sokba sikerült belefognom. A legjobb három ezek közül itt olvasható. Jennifer Probst és Cathy Cassidy sorozatából két-két láncszemet ismertem meg, mindkét esetben a második könyv tetszett jobban, így izgatottan várom A Rudnay-gyilkosságokat is. Nehéz döntenem...és talán a sorozatok végén érdemesebb is lenne a végső voksot letennem.


A LEGMEGHATÓBB

Idézet a Queenie Hennessy szerelmes levelei c. könyvből
- Nicholas Sparks: Üzenet a palackban
- Rachel Joyce: Queenie Hennessy szerelmes levelei
- Jodi Picoult: Csodalány

Viszonylag ritkán sírok könyveken. De azért olykor-olykor megtörténik. A három jelöltem mindegyike áttörte a gátat, és sikerült könnyre fakasztania. A legmélyebb hatást ezen a téren Rachel Joyce regényének köszönhetem. Queenie Hennessyt nem fogom egyhamar elfelejteni.


A LEGJOBB GYERMEK - ÉS IFJÚSÁGI KÖNYV

- Cathy Cassidy: Mályvacukor égbolt
- Julia Donaldson-Rebecca Cobb: Papírbabák
- Rebecca Cobb: Valamicsoda

A gyermek-és ifjúsági irodalom egy (újra) felfedezett műfaj számomra, és rettentő boldog vagyok, hogy ez az újrafelfedezés megtörtént. Az ifjúsági irodalomban egyértelműen Cathy Cassidy könyve tarol, a gyermekkönyveknél pedig a Rebecca Cobb-bal való megismerkedésem jelentette a legnagyobb felüdülést számomra. 



A LEGJOBB FELNŐTTKÖNYV

- W.W. Hallway: A bíbor lakosztály
- Jennifer Probst: Keresd a tökéletest
- Hercsel Adél: Magyar szeretők

A felnőttkönyvek kategóriájába megint csak elég szerteágazó témájú könyveket válogattam össze, de úgy érzem, a maga nemében mindegyik kiemelkedő. Hallway könyvét azzal az ígérettel lapoztam fel, hogy a Szürkénél valami sokkal különlegesebbet kapok, és ezt a sztori be is igazolta. Okos könyv, nagyon fontos témákkal, válaszlehetőségekkel, saját döntésekkel. Jennifer Probst regénye limonádészerű, és nagyon kedvelhető. Hercsel Adél riportkönyve pedig nagyon életközeli. És sok esetben nagyon abszurd és hihetetlen volt számomra. Ezt a könyvet választom a kategória díjazottjának, mert talán ez volt rám a legnagyobb hatással, még akkor is, ha közvetlenül nem találkoztam a megcsalással. A hazugsággal azonban már több ízben is. Talán megkönnyíti a felfedezést. 


A LEGJOBB SZAKIRODALOM

- Kéri Katalin: Női élet, leánynevelés az újkorban
- Vekerdy Tamás: Az iskola betegít?
- Megan Poore: Hogyan használjuk a közösségi médiát az oktatásban?

Szakirodalmakról nem írtam. Legalábbis, a blogon. A diplomamunkámban és a portfóliómban azonban annál inkább. Mindhárom könyv nagyon hasznosnak bizonyult számomra. Kéri Katalin és Vekerdy Tamás könyve között hezitálok, ami a kategóriagyőztest illeti. Az egyetemen egyszerűen imádtam Kéri Katalin óráit, és a könyvei mindig ezt az érzést elevenítik fel bennem. Ráadásul ebben a könyvben is nagyon alapos és érthető tanulmányokkal találkozhattam. Vekerdy Tamástól még nem olvastam, de számomra lehengerlő stílusban ír, és nagyon sok mindenben értettem vele egyet. Talán, itt is hagyjunk egy kérdőjelet.

A LEGJOBB VERSESKÖTET


- Györe Gabriella: Nőgyakorlat
- Dolák-Saly Róbert: Én vagyok a kedvenc állatom

Nagyon sok verset olvasok, verseskötetről azonban még nem írtam hosszabb recenziót. 2015 és Györe Gabriella azonban ezen is változtatott. A Nőgyakorlat igazi hiánypótló kötet a női létről, a nőiségről, a nőiességről. Nagyon hálás vagyok a szerzőnek, hogy rendelkezésemre bocsájtotta könyvet, ezúton is nagyon köszönöm! Ezt a könyvet jelölöm meg a kategória győzteseként. Ugyanakkor nem mehetek el Dolák-Saly Róbert kötete mellett sem, ami igazán vidám és elgondolkodtató pillanatokat szerzett számomra. A családi könyvespolc kötelező eleme, kicsik és nagyok szórakoztatására.


A LEGKELLEMETLENEBB OLVASMÁNYÉLMÉNY

Pallavicini Zita: Egy őrült őrgrófnő naplója
Rebecca Ann Collins: Pemberley-krónikák
Joanna Trollope: Értelem & érzelem

...mert az olvasás sem mindig móka-kacagás, elgondolkodás vagy izgalmas utazás. A felsorolt könyvek mindegyike roppant kellemetlen emlékeket idéz fel bennem. Pallavicini könyve arrogáns, Rebecca Ann Collins regénye veszett fejsze nyele és egyszerűen dögunalmas. No, de amit Joanna Trollope művelt, az alaphangon gáz, Jane Austen történetének megcsúfolása...


A LEGEK LEGJE

- Jane Austen: Jane Austen levelei
- Böszörményi Gyula: Leányrablás Budapesten
- Cathy Cassidy: Mályvacukor égbolt

A mindenkori legjobb könyveket a "legfelső polcon" gyűjtöm. Nagy öröm, hogy tavaly is gyarapodott ez a "polc" néhány gyöngyszemmel. Cathy Cassidy és Böszörményi Gyula könyveiről már írtam feljebb. Nem véletlen, hogy ezek a könyvek többször is előkerültek a "gálán". A legeslegjobb 2015-ös olvasmányom azonban egyértelműen a Jane Austen levelei volt. Még mindig hihetetlen, hogy mennyire jó stílusban, milyen szellemesen és szórakoztatóan fogalmazta meg még leveleit is az írónő. Nagy örömmel tölt el, hogy végre magyarul is olvasható egy válogatás belőlük. 


Nem panaszkodhatom, 2015-ben ismét sok jó könyvet olvashattam, rengeteg új szerzővel ismerkedhettem meg, sok kötetről írtam, és Ti is egyre többen és többször kattintottatok a bejegyzésekre. Ezúton is hálásan köszönöm egész éves figyelmeteket, bízom benne, hogy 2016-ban is jó könyveket ajánlhatok számotokra!

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése