Nagyjából
hetedikes lehettem, mikor az egyik tanárnőnk egy társadalomról szóló óra
keretében megjegyezte, hogyha a férfiak menstruálnának, akkor minden hónapban
plusz két szabadnapot és egészségügyi támogatást kapnának, hogy be tudjanak
maguknak vásárolni a nehéz napokra. A szülés pedig magától értetődően,
fájdalommentes lenne. A kétezres évek legelején jártunk, és akkor még nem is
feltétlenül értettem, hogy milyen tág összefüggéssel és háttérrel rendelkezik
ez az egyszerűnek (és tizenhárom évesen még kissé viccesnek) ható mondat.
Elinor Cleghorn: Szenvedő nők
Fordította: Szécsi Noémi
Csillagérték: 10
Eltelt
csaknem húsz év, és a tanárnő mondata – magával az órai szituációval – még
mindig sokszor felsejlik előttem. Ma már értem – érteni vélem – a felütés
komplexitását. De sokszor még mindig meg tud lepni a nemi egyenlőtlenség, s
talán leginkább az, hogy 2023-ban még mindig jelen van, sőt: rá kell
világítani, hogy tényleg létezik. Nincsenek illúzióim, ha húsz év múlva olvasod
ezt a bejegyzést, akkor is lesz aktualitása. De gyermeki (és kutatói)
naivitással valamiért mégiscsak él a remény bennem, hátha az Elinor
Cleghorn-féle kutatások és kiadványok egyre többeket tanítanak meg látni, nem
csupán nézni. Mert szerencsére a sussexi művelődéstörténész nincs egyedül.
Az
elmúlt hetekben többször elém került egy parlamenti felszólalás a TikTokon,
melyben egy politikusnő megjegyzi, hogy van egy új Nobel-díjasunk, Claudia
Goldin. A legtöbben (kezdetben beleértve engem is) értetlenül álltak a
kijelentés előtt, kikarikírozták a felszólalást. Ha nem tudnád, ki Claudia
Goldin, ne pironkodj, a legtöbb hazai hírportál nem hozta le a hírt, hogy
2023-ban egy olyan közgazdász kapott Nobel-díjat, aki a nők munkaerő-piaci
helyzetét gazdaságtörténeti perspektívában kutatja. Gyakorlatilag tehát a
harmadik évezred harmadik évtizedében egy tudományos közeg – médiavisszhang
szempontjából talán a legjelentősebb – kiemelte és elismerte, hogy a probléma
valós: a nők nem egyenlő esélyekkel, anyagi és társadalmi megbecsültséggel
indulnak a munkaerő-piacon, ami egyébként adott ország gazdaságát tekintve is
hátrányokat hordoz magában. S tulajdonképpen a bérszakadék kérdése (melyet a
kutatónő egyébként kétszáz évre visszamenőleg elemez, sőt, megoldási
javaslatokkal is él), csak egy hópihe annak a bizonyos jéghegynek a csúcsán. A
nemi egyenlőtlenségeket sokkal szélesebb történeti keretben, egészségügy- és
orvoslástörténeti szempontból közelíti meg a Park Könyvkiadó gondozásában
megjelent Szenvedő nők című kiadvány.
„A
gyenge, érzékeny és befolyásolható nők egyszerűen nem rendelkeztek a józan ész,
racionalitás és erő azon férfias tulajdonságaival, melyek megvédték volna a
testüket és a lelküket az idegekre ható tapasztalatoktól.”
Saját
kutatásaimból is kiindulva egészen egyértelmű volt számomra, hogy Cleghorn
könyvével mindenképpen szeretnék megismerkedni. Bár őszintén szólva, a saját és
nőismerőseim tapasztalatai is egészen egyértelművé tették, hogy érdekel az
orvostudományban a napjainkban is normalitását élő nemi egyenlőtlenség
történeti vetülete. Biztos nem fáj annyira. Igazából, csak a fejedben létezik a
fájdalom. Stressz. Mit kényeskedsz? Ne hisztizz. Nincs itt semmi probléma.
Minek jöttél ide? Hogy fog így szülni? Mielőtt azonban fellapoznánk a könyvet,
érdemes a borítón is elidőzni. Első ránézésre számomra egyértelműen Frida
Kahlót juttatta eszembe. A mexikói festőművész életét átszőtte a fájdalom,
mégis olyan maradandót volt képes alkotni saját területén, melyre maroknyi példa
akad. A nekünk hátat fordító női alak röntgenképként rajzolódik ki a kék
háttérből, körülötte piros és sárga liliomok. A liliom többféle jelképként is
értelmezhető, ezek között találhatjuk a nőiességet, a fényt, az életet, a
szüzességet, a termékenységet és a reményt. A sokat mondó borító után pedig
feltárul egy egészen elképesztő világ, amit a történelem során a nők
valóságként tapasztaltak. A kötet kronológiai rend szerint három nagy részre
osztott (az ókori Görögországtól a 19. századig; A 19. század végétől az
1940-es évekig; 1945-től napjainkig), az előszó, a végkövetkeztetés, a gazdag
forrásjegyzék és névmutató mellett ez a három nagy egység tizennyolc fejezetet
foglal magába. A könyv elolvasását követően még mindig rengeteg dolog cikázik a
gondolataimban, így igyekszem röviden ismertetni a tartalmat, ami amiatt sem
egyszerű, mert hihetetlenül komplex és tömény munkáról van szó, amihez sok
esetben több bejegyzésnyi kommentárt tudnék fűzni (kissé elragadnak ilyenkor
azok az adalékok, melyeket a nőnevelés-történeti vizsgálatok mentén aggattam
magamra, és mivel itt mégiscsak az online játszóteremről van szó, nehéz
visszafogni magam).
„A
századok során a vallási doktrína és az orvosi diskurzus egyaránt azt
állította,
hogy a nők teste és elméje fogyatékos és veszélyes.”
Az
első nagy egység az ókortól kezdve veszi végig azokat a folyamatokat és
jelenségeket, melyek a női test tisztátalan voltától a boszorkányüldözésig
vezette a társadalmi gondolkodást. A nők társadalomban elfoglalt alacsonyabb
státusza a velük való foglalkozás, az ő egészségügyi ellátásukat is mélyen
befolyásolta. Ezeknek az évszázadoknak a mai szemmel sokszor teljesen abszurd
és olykor még nevetséges nézetei azonban nők millióinak életét bélyegezték meg
hosszú évekre (vagy vetettek véget annak azonnal), s a női panaszok komolyan
vétele csupán a 19. század második feléhez köthető. Ennélfogva az első két rész
még annak fényében is megterhelő olvasmány volt számomra, hogy maga a
mentalitástörténeti megközelítés és az ismeretanyag nem volt teljesen új
számomra. A második rész, a 19-20. századot tárgyaló fejezet már sokkal
közelebb áll e tekintetben hozzám, hiszen a nevelésben és mindenféle egyéb
berkekben egyre inkább emelkedett központi témává a nőkérdés, mind az
emancipáció, mind az orvoslás, mind a társadalmi működés különféle terein. Erre
egyébként a szerző is igyekezett hangsúlyt fektetni. Az orvoslás és a nevelés
párhuzamában például ő is foglalkozik azzal, hogy a nők oktatását és magasabb
tanulmányait ellenzők gyakorta kerestek biológiai magyarázatot a nők
alkalmatlanságára. A nők agyi kapacitása, érzékenysége (és ezáltal a több
ismeretet igénylő, komplex feladatok ellátására való alkalmatlanság) visszatérő
érve volt a véleményvezéreknek, nem csupán a nemzetközi porondon, hazánkban is.
S ha már Magyarország, természetesen dióhéjban Semmelweis Ignác története is
bekerült a kötetbe. A 20. század második feléről talán azt gondolnánk,
rohamtempóban valósul meg a nőemancipáció, azonban olybá tűnik, hogy az olyan
korábbi rossz beidegződések, mint a női hisztériára fogni a páciensek panaszát
még sok esetben a mai gyakorlatban is bevett formula. Csakúgy, mint az egyes
társadalmi rétegekkel vagy rasszokkal kapcsolatos sztereotípiák. Az egyik
ilyenre például, a rasszizmussal kapcsolatban számomra Serena Williams első terhessége
világított rá, és nagyon örültem, hogy ezt a példát a szerző is megemlítette a
kötet zárszavában.
„A
férfi és a nő között lévő különbségeket társadalmi tényezők formálták,
és nem
az evolúció.”
Egyébként
ez utóbbi véleményem szerint a kötet igazán nagy előnye: a szerző számos
konkrét példát emel be, melyeknek nem öncélúan az a feladata, hogy a Cleghorn
állításait és kutatásait igazolja, hiszen vannak olyan esetek is, mikor épp
ellenpéldát hoz fel. S tulajdonképpen ezek azok az esetek, melyek az évszázadok
során előrébb vitték a nők gyógyításáról vallott nézetek átértékelését,
formálták a női testről és annak betegségeiről kialakult álláspontokat, és
elvezettek odáig, hogy az orvosok hozzá mertek nyúlni a női beteghez is,
komolyan kezdték venni a panaszaikat. Annak ellenére tehát, hogy Cleghorn
munkája nagyon tömény, sok esetben tényleg megrázó olvasmány (a fordítást
tekitve pedig szeretném megjegyzeni, hogy Szécsi Noémi kezében nagyon jó helye
volt a könyvnek), mégis pozitív üzenetet hordoz magában a jelenre és a jövőre
vonatkoztatva. Minden ma szenvedő nő fájdalmát egy korábbi évtized vagy
évszázad szenvedő nője enyhíti, és ebben sok esetben olyan kiváló emberek –
férfiak és nők egyaránt – lehetnek segítségül, akik hitték/hiszik és érvényre
is juttatják az egyenjogúságot. A jogot a fájdalommentes és egészséges élethez.
A fejlődéshez. Cleghorn munkája fontos olvasmány. Nem csupán a nőknek, hanem a
férfiaknak is. A múlt hibáiból lehet, sőt, kell is tanulni. A könyvnek nem
célja az ellentétek szítása, de elkötelezett abban, hogy rávilágítson az
egyenlő bánásmód életmentő fontosságára.
„A
gyógyulásomban segítő orvostudomány nem létezne a nők nélkül, akik a századok
során megharcoltak azért, hogy a fájdalmukat elismerjék, értékeljék,
legitimizálják. Az orvostudomány története a szenvedő nők, a testük, a lelkük
és az életük története.”
Blogturné Klub
A
Park Könyvkiadó különleges kiadványt hozott el a hazai olvasók számára. Elinor
Cleghorn: Szenvedő nők című munkája az orvostudomány fejlődésének női
perspektíváit tárja fel az ókortól napjainkig, figyelmet fordítva az egyes
korok szemléletére, az orvoslásnak a női testhez és betegségekhez való
kapcsolatára. A Blogturné Klub öt bloggerének társaságában megismerhetitek a
kiadványt, és a Kiadó jóvoltából játékunkon nyerhettek is egy példányt a
könyvből.
A turné állomásai
10.18
Szembetűnő
10.20.
Olvasónapló
10.22.
KönyvParfé
10.24.
Spirit Bliss Sárga könyves út
10.26.
Readinspo
Nyereményjáték
A
könyv az egyes korszakok kiemelkedő nőjogi alakjait is bemutatja röviden, így a
turnéhoz tartozó nyereményjátékban egy kis nyomozásra invitálunk titeket.
Ismerjünk meg együtt közülük ötöt! Minden állomáson találtok egy-egy rövid
ismertetőt a nők jogai, lehetőségei mellett kiálló személyekről. A feladatotok,
hogy a nevüket beírjátok a Raffelcopter megfelelő sorába.
(Figyelem! A megfejtéseket elküldés után nem áll módunkban javítani. A nyertesnek 72 órán belül válaszolnia kell a kiértesítő e-mailre, ellenkező esetben új nyertest sorsolunk. A kiadó csak magyarországi címre postáz.)
A feladvány:
Az
1759-ben született brit aktivistát a női egyenjogúság első úttörői között
tartjuk számon. A Vindication of the Rights of Woman című, női egyenjogúságot
hirdető írása jelentős visszhangot váltott ki a korszakban. Lánya, Mary Shelley
a Frankenstein szerzője.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése