A Noran Libro gondozásában jelent meg 2018 nyarán Borgos Anna: Holnaplányok - Nők a pszichoanalízis budapesti iskolájában című könyve, mely természetesen azonnal fel is hívta magára a figyelmem. A kiadó jóvoltából meg is ismerkedhettem a kötettel.
Megjelenés: 2018.
Kiadó: Noran Libro
Téma, műfaj: nőtörténet, életrajz
Megrendelhető: ITT
Terjedelem: 322 oldal
Csillagérték: 9
Fülszöveg:
A
„holnaplány” kifejezést Hajdu Lilly, a később jelentőssé vált
pszichoanalitikus használta saját magára 1910-ben, orvostanhallgatóként. Olyan
nőket képzelt a szó mögé, akik elmozdulnak a nő hagyományos ideáljától, és
mindenekelőtt szellemi, alkotó emberként és társként tekintenek önmagukra.
Róluk szól ez a könyv. A nők kapcsolódása a pszichoanalitikus szakmához az
intellektuális női szereplehetőségek kibontakozásának reprezentatív jelensége.
Számszerűen ugyan egy szűk csoport történetéről van szó, amely viszont
rendkívül sok szálon érintkezik a korabeli kultúrával és társadalommal, ezért
az életutak tükrében nemcsak a pszichoanalízis, de a nőtörténet, illetve a
társadalom- és politikatörténet jelentős eseményei és folyamatai is nyomon
követhetők.
@szembetuno_blog |
Holnaplány. Vajon ma is vannak? Úgy
értem, olyan lányok, nők és asszonyok, akik – ahogy Hajdu
Lilly értelmezte a „holnaplányságot” – „elmozdulnak a nő hagyományos
ideáljától, és mindenekelőtt szellemi, alkotó emberként és társként tekintenek
önmagukra.” A kérdés persze merőben
költői. Az elgondolkodtató talán inkább az, hogy egy évszázaddal később ezek a
lányok, nők, asszonyok csaknem éppúgy holnaplánynak számítanak, mint azok,
akikről Borgos Anna könyve szól. S még
csak a Hajdu-féle fogalmi kereten sem kell különösebben módosítanunk.
Borgos Anna |
Lelkesedem az olyan könyvekért és
témákért, melyeket többek között Borgos Anna könyvei is érintenek. A nőiség,
szexualitás, a női sors, a társadalmi nemek történeti dimenziója szerintem
rendkívül érdekes, sokrétű és napjainkra tekintve is tanulságos tényeket,
eseteket tár elénk. Micsoda szerencse, hogy időm jelentős részében ezzel foglalkozhatok.
Igaz, engem a 19. század picit jobban megmozgat, viszont a Holnaplányokat
éppoly izgatottan lapoztam fel, mint egy reformkori női naplót. Ebben a
bejegyzésben elsősorban mint olvasó-blogger szeretnék írni a kötetről, mert úgy
hiszem, Borgos Anna munkája a laikus olvasó számára is hihetetlenül gazdag
információforrást és sok, izgalmasabbnál
izgalmasabb női életutat vonultat fel. A könyvet három részre oszthatjuk. Az
első rész pszichológiai témájú leírás, mely a nőiség fogalmi kereteit, freudi
elméletét, annak kritikáit, illetve a korszak pszichoanalitikusainak nőiségről
vallott nézeteit boncolgatja, megteremtve ezzel az olvasó számára a témában
való elmélyedés lehetőségét, illetve a kötet csapásvonalának, gondolati ívének
vázát. A Nőiség és pszichoanalízis fejezet nem csupán a korszak nőkről, női
reprezentációiról vallott formáit mutatja be, hanem ennek részben történeti
keretet is ad.
@szembetuno_blog |
A további két fejezetben, melyekben a
korszak női pszichoanalitikusaival ismerkedhetünk meg először hosszabb, majd
rövidebb formában, számomra roppant izgalmas volt a történeti összehasonlítás.
Arra gondolok, hogy míg a 19. század részben a nők oktatáshoz, politikai és
egy szabadságjogainak elérésének lehetőségéről, illetve az ezekért folytatott
küzdelemről szólt, addig a 20. század újabb kihívást gördített a nők (és a
férfiak) elé. A zsidótörvények, melyek a nőket talán még erősebben sújtották
(numerus nullus) lehetetlen helyzetbe sodorták a magasabb iskola előmenetel
elérését, s a század közepének további eseményei merőben megváltoztatták,
alakították és befolyásolták az egyes életutakat. Hajdu Lilly, Gyömrői Edit,
Bálint Alice, Kovács Vilma és Rotter Lillián részletesebben ismertetett és
kutatott életrajzában a fentiekre érzékletes példát találhatunk. A felsoroltak
közül talán Gyömrői Edit neve ismert a leginkább. Nem tagadom, hogy a róla
szóló fejezetet „vártam” olvasás közben a leginkább. Nem is hiába, József
Attila kezelésének újabb nézőpontját ismerhettem meg, s ráadásul magáról
Gyömrőiről is egy, az eddigieknél sokkal komplexebb, izgalmasabb és kalandosabb képet kaphattam. A harmadik
egységben további női pszichoanalitikusok portréját olvashatjuk, az előzőeknél
sokkal rövidebben, viszont kutatói szemszögből nekem ez volt az egyik leginkább megsüvegelendő része a kötetnek, hiszen – feltételezésem szerint – roppant
hiányos bázisból Borgos Anna csaknem harminc életrajz-töredéket közöl a
könyvben.
@szembetuno_blog |
Nagyon örülök, hogy megismerkedtem a
Holnaplányokkal – már maga a fogalom is hihetetlenül érzékletes, ha a női
szerepekről, társadalmi, kulturális és tudományos szereplehetőségekről, a
nőiségről, a tabuk ledöntéséről beszélünk. S ezalatt azt hiszem, nem csupán a történeti dimenzióra kell gondolnunk. A kötet roppant informatív, ennek
révén nem csupán a pszichoanalízis budapesti iskolájával, a korszak női
pszichoanalitikusaival ismerkedhetünk meg, hanem részben a 20. század első
felének társadalom-, politika –és mentalitástörténetével is, a nőkről, nőkkel kapcsolatos
felfogással, a társadalmi nemek szereplehetőségeivel, mindezt pedig érezhetően gondos kutatómunka és világos elbeszélői stílus övezésében. Köszönet érte!
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése