2017. július 1., szombat

Nina Willner: 40 ősz

2017 tavaszán a Maxim Könyvkiadó gondozásában jelent meg Nina Willner családregénye, a 40 ősz. A számomra inkább dokumentumregény jelleget öltő könyvről írtam - épp Helmut Kohl, a Németország újraegyesítésében kulcsszerepet játszó politikus búcsúztatásának napján.

Nina Willner: 40 ősz
Eredeti megjelenés: 2016.
Hazai megjelenés: 2017.
Kiadó: Maxim Könyvkiadó
Fordította: Kocsis Anikó
Téma, műfaj: dokumentumregény, memoár
Megrendelhető: ITT
Terjedelem: 392 oldal
Csillagérték: 6

Fülszöveg:
Ez ​a memoárkötet egy keletnémet család megindító története: a világháborútól kezdve a vasfüggöny (és a berlini fal) leomlásáig kísérhetjük végig a sokgyerekes pedagóguscsalád viszontagságos sorsát. A mesélő nem akárki: egyrészt a család Nyugatra szökött gyermekének Amerikában született lánya, másrészt az első amerikai nő, akiből hírszerző tiszt lett Berlinben, aki átjárhatott a várost – meg a szovjet és az amerikai zónát – végzetesen megosztó határvonalon, ahol sok kétségbeesett menekülő lelte halálát. A szerző német precizitással feldolgozott dokumentumokra és személyes beszámolókra építi fel a két szálon futó történetet. Az egyik szálon a népes keletnémet família hányattatásait és megalkuvásait, sikereit és kudarcait, nehéz hétköznapjait követhetjük nyomon, a másikon olyan mélységben ismerhetjük meg az egyre inkább bezáruló és börtönként funkcionáló Német Demokratikus Köztársaság működését a besúgói terrorhálózat kiépítésétől a hétvégi telkek éhínséget megelőző kiosztásán át a komédiába fulladó végjátékig, amilyen mélységbe a szocializmus idején nem volt módunk betekinteni nekünk, magyaroknak. Ezen felül még a hidegháború globális kihatású eseményei is beleszövődnek ebbe az érdekfeszítő, informatívan olvasmányos, fotókkal gazdagon illusztrált visszaemlékezésbe.


A napokban néztem meg a Gabriel García Márquez regényéből készült Szerelem a kolera idején c. filmet. Minden alkalommal elgondolkozom a film egy momentumán: mikor a századfordulót ünnepelve, a szónok előre élteti az elkövetkező száz évet, előjelezve, hogy az majd végre elhozza az emberiség életébe a békét és a fényt. Nem véletlen, hogy nem tudhatjuk előre a dolgok kimenetelét. Ha a szónok (sejtésem szerint a való életben is sokan a béke reményében köszöntötték az 1900-as éveket) sejtette volna, hogy az emberiségre két világégés, genocídium és egy csaknem fél évszázados hidegháború vár, nem kapcsolta volna fel oly vidáman 1900 ki nem hunyó fénycsóváját. Abba a kérdésbe talán most ne menjünk bele, van-e összefüggés ez, és a 2000-es évek beköszöntével a világvégét váró baljóslatok között…

eredeti borító
Nina Willner regénye a hidegháborúba kalauzolja olvasóit. A két szuperhatalom, az Amerikai Egyesült Államok és a Szovjetunió újraosztja a világot, Európa országai a nyugati és keleti tömbökbe való besorolása a világháborút követő években szinte azonnal megtörténik. Ennek talán legikonikusabb helyszíne Németország, ahol a szövetségesek és szovjetek nem csupán az országot, de a fővárost is két blokkra osztják 1949-ben, mit sem törődve családok sokaságának életével. A fal pillanatok alatt kettészeli Berlint, hosszú-hosszú évekre elszigetelve egymástól utcákat, barátokat és családtagokat. Aki teheti, az utolsó pillanatokban még megpróbál átjutni a nyugati oldalra. Nagyjából ezekben a napokban kapcsolódunk az eseményekbe. Nina Willner családi elbeszélések alapján idézi fel azokat a napokat, melyek megpecsételték sorsát. Nina már az Egyesült Államokban született, nagyszüleit, unokatestvéreit nem ismerhette, ám később ő lett az első női hírszerző Berlinben.

Fotó a könyvből
A történet meglehetősen homályosan indult számomra. Mindig kicsit kockázatosnak tartom, ha egy elbeszélő mindenféle előzmény nélkül az arctalan családtagok felsorolásába kezd, és a családfa átláthatatlan információkupacát önti elém. Ha jól csinálja, persze simán felveszem a fonalat, ha zavaros marad, ugyanilyen simán válok érdektelenné a történet iránt. A 40 ősz esetében inkább ez utóbbi esett meg velem. Kezdetben. De a fájdalom, a történelmi események abszurditása valahogy mégis visszarántott a cselekményfolyamba. Érdekelt Nina története, érdekelt, mit tudott családja egészéről. Hogyan magyarázható el egy gyermek számára az érthetetlen? Hiányzik-e neki az, akit nem is ismer? Hogy élik meg az érintettek – falon innen és túl –, hogy nem lehetnek egymás életének szerves részei? Hogyan fogható fel épp ésszel, hogy semmi, de semmi információ nem áramlik át a falon az arctalan tömegről? Az arctalan tömegről, melyet közelebbről szemlélve egyszer csak kirajzolódnak a vonások, s mely arcok mögött mind egy-egy élettörténet lapul. Az az igazság, hogy a sorokat bújva leginkább ezek a kérdések foglalkoztattak, jobban lekötött a témafelvetés, mint maga a történet. Ami nyomasztó volt. Sötét. De végül is: hogy is lehetne másmilyen? Az elbeszélői komorság jól érzékeltette a személytelenséget: hogy a hatalmi harcoknak és politikai érdekeknek alárendelt emberi élettörténetek, kapcsolatok, érzelmi kötődés mit sem számít. Csak a fal. Az átléphetetlen. A csak az élet árán átléphető. Negyven őszön keresztül.

Nina Willner, fotó: twitter
Szóval, a borító (ami valami hihetetlenül szép és kifejező lett), az egészen kreatív cím és a fülszöveg alapján nem egészen erre számítottam. Olvasmányosabb, magával ragadóbb elbeszélést vártam, ami nem csak témájával, de stílusával is megérint.  Így számomra kicsit dokumentumregény jellege maradt a kötetnek, és a képmellékletek is inkább ezt a vonalat erősítették. Talán, ha ennek tudatában futnék neki még egyszer, és nem egy klasszikus – igaz történeten alapuló – családregényre számítanék, kicsit más szemüvegen keresztül vizsgálódnék…viszont akkor nem feltétlenül lenne alkalmam elgondolkodni – többek között – azokon a kérdéseken, melyekre fentebb utaltam. Persze, az sem elképzelhetetlen, hogy én maradtam kívül a történeten, és nem sikerült ráállnom a cselekményszálra, vagy épp nagyon elvittek a saját kérdéseim, amire nem maradéktalanul kaptam választ a történetben.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése