A Bookline Könyvek egy egészen izgalmas
sorozatot indított útjára 2019-ben az Info+Grafika szériával, melynek első két
debütáló kötete Albert Einstein és Frida Kahlo életét és munkásságát veszi
górcső alá. Lelkes Frida-kedvelőként nem sokáig hezitáltam a könyv beszerzésén,
ami egy egészen klassz, modern és újszerű megvilágításban vezeti végig az
olvasót a mexikói festőnő élettörténetén.
Sophie Collins: Kahlo
Bookline Könyvek, 2019, 96 oldal
Csillagérték: 9
Fridával – magyar nyelven is – számos
könyvben találkozhatunk, legyen az memoár, vagy épp fiktív elemekkel tűzdelt
regényes életrajz, művészeti, művészettörténeti album (ezekből ide kattintva találsz válogatást). A 20. század egyik
legjelentősebb festője nem csupán a művészettörténészek számára fed fel
izgalmas témákat és művészi megoldásokat, a nőtörténet vagy épp a
mikrotörténelem iránt érdeklődők számára is emblematikus szereplője az 1900-as
éveknek, aki azon nem túl számos művész közé tartozik, akik a popkultúra
részévé is váltak, s az ezredfordulót követően ugyanolyan népszerűek (ha nem
népszerűbbek), mint saját korukban.
Frida
kétségkívül meghatározó ikon napjainkban, élettörténete a kíváncsi szemek előtt
nem titok. Mit adhat hát újat Sophie Collins könyve? „Ha egy művészt akár
néhány ikonról képesek vagyunk felismerni, ez annak is jele, hogy a művész és
művei milyen mélyen beivódtak a kultúránkba és a világról alkotott képünkbe” –
kezdődik a kötet az ikonográfia címszó alatti magyarázattal. Ugyan az
ikonográfia ennél sokkal mélyebb és többrétű tudomány, az kétségtelen, hogy ez
a rövidke bevezetés, illetve a mellékelt illusztráció gyorsan helyére is teszi
az elképzeléseinket a kiadványról. Az infografika a rövid üzenetek, információk
átadására törekszik, melyek mellett olyan képi, illusztrációs anyagot közöl,
melyek lehetővé teszik ezeknek az információknak a mélyebb elraktározását az
emlékezetünkben. Ezt a megoldást ismerjük már a gyerekeknek szóló könyvek,
tankönyvek lapjairól, csakhogy – mint írtam – ebben az esetben az információk
sokkal rövidebbek, tömörebbek.
Ebben
a formátumban haladunk tehát végig Frida Kahlo életén, az ikonográfia és a
bevezetés után összesen négy nagy vezérfonal (élete, világa, munkássága,
öröksége) mentén. Ezek mellett a Fridával kapcsolatos életrajzok is helyet
kaptak a könyv lezárásaként. A kiadvány színvilága, grafikai megoldásai
egyértelműen Frida művészi és személyes világát tükrözik az olvasó számára.
Különösen tetszett, hogy bár rengeteg dolgot tudtam már Kahlóról, az apró
információmorzsák közé nagyon sok új dolog is keveredett, főként a művészeti
tevékenységet tárgyaló fejezetekben. A kiadványban nagyon klassz
összefoglalásokat találunk Frida festészetének alakulásáról, a képeiről,
illetve számomra különösen emlékezetes, hogy az általa leggyakrabban használt,
védjegyévé vált színeket összegzi a szerző, magyarázattal ellátva a színek
lehetséges értelmezéseit.
Összességében
a Kahlo elég kompakt könyvecske, könnyen értelmezhető, jól és logikusan
felépített kiadvány, melyben megtalálhatjuk Fridát – akár csak most ismerkedünk
a mexikói festőnővel, akár már régi ismerősként köszöntjük. A fentiek mellett a
kötet nagy erénye, hogy bár Fridára fókuszál, el is helyezi őt a korszakban –
találhatunk információkat arra is, hogy a Kahlo korában mi minden történt a
nagyvilágban, vagy épp arra, hogy viszonyult a nemzetközi nagyérdemű Frida
munkásságához. Általában ez a komplex szemlélet hiányzik, és mindig nagy öröm
számomra, ha egy kiadvány rámutat arra, hogy „főszereplője” nem a világtól
elzárt, önálló entitásként remetéskedett a világban, hanem élő, lüktető
személyiségként, akire éppúgy hatott a közvetlen környezete, mint a nagyvilág
eseményei.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése