Az Athenaeum gondozásában és Gottein Veronika fordításában 2018
októberében jelent meg hazánkban Jodi Picoult legújabb könyve, az Életszikra.
Mint a szerzőtől megszokhattuk, ez a történet is komoly témát, az abortusz
kérdését járja körbe. Nem is akárhogy, egy kórházi túszdráma közepette.
Jodi Picoult: Életszikra
Athenaeum, 2018, 368 oldal
Jodi Picoultról tudvalevő, hogy nem retten meg kőkemény,
társadalmilag megosztó kérdéseket, problémákat regényei középpontjába helyezni,
és azokat minél pontosabban, hitelesebben és érzékletesebben körbejárni.
Leginkább emiatt szeretem a történeteit, no és azért, mert az elbeszélő képes
arra, amit a mindennapi életben olykor (?) hajlamosak vagyunk alulértékelni,
vagy simán figyelmen kívül hagyni: több nézőpontból szemlélni ugyanazt a
dolgot. Az Életszikra kétségkívül a „megszokott” Picoult-vonalat hivatott képviselni.
Szerintem mégsem lett olyan erős, mint lehetett volna.
"Ha a miért kiderül, akkor akár arra is
rájöhetsz, hogyan lehet megoldani a helyzetet."
Kezdjük az elején (s bár reflexből írtam le ezt a
mondatot, mégis elég nagy jelentősége van a regény cselekményfolyamának
szempontjából). Az Életszikra a negyedik olvasmányom az írónőtől, a Nővérem
húgával (amit filmen láttam) így ez az ötödik Picoult-történetem. A legerősebb
számomra egyértelműen az Apró csodák volt (a szerző előző könyve), így nagy
reményekkel lapoztam fel a kötetet, amiről annyit tudtam: az abortusz
kérdésköre áll a középpontjában. A prológusban az elbeszélő gyakorlatilag
mindjárt a közepébe vág, az abortuszt végző központ történetéről, a
beavatkozást végző orvosokról ír, s rövidesen ott is találjuk magunkat a
kórházban, egy túszdráma kellős közepében. A karakterekről keveset tudunk, az
első részben leginkább mozaikdarabokat kapunk a személyiségükből, illetve
arról, hogyan és miért léptek be a klinikára azon a napon.
"Senki nem maga választja a szüleit. Bár
van, akinek szerencsés lapot oszt a sors."
Jodi Picoult |
"Wren tudta, hogy a szuperhősök nem
mindig tökéletes röppályán érkeznek. Néha kétes ügyekbe keverednek. Néha
kétségeik támadnak. Néha azon gondolkodnak, mi lett volna, ha… Néha gyilkolnak,
hogy életet mentsenek."
Mindazonáltal, az Életszikra vitathatatlanul
alkalmas vitaindító az abortusz témájában, amiről – úgy hiszem – szinte
mindenkinek van valamiféle véleménye. S ha maga a történet nem is, Jodi Picoult
utószava szinte minden olyan gondolatot magában foglal, amit én magam is vélek
az abortusz kapcsán. Illetve majdnem. Kevés szó esik például a fiatalok
szexuális felvilágosításáról, ami iskolai szinten általában biológia és/vagy „felvilágosító
órák” kuncogásaiban merül ki; nem beszélünk arról, milyen következménye lehet
életekre a másik tárgyiasítása. Nagyon sajnálom, hogy Picoult nem személyes
jellegű, lineáris elbeszélést választott, mert érzésem szerint sokkal jobban működhetett
volna. Az élet nem fekete vagy fehér. Annyi mindenben ítélkezünk, élből, fél –
vagy éppen hamis információk alapján, ismeretlenül. Könnyen mondjuk meg, másnak
hogyan kéne élnie és milyen döntést kellene hoznia. Azt hiszem, ez az abortusz
esetében sincs másként, sőt, talán hatványozottan igaz. Talán úgy tűnik, sebtében fejezem be itt az értékelést - írtam még egy hosszú bekezdést a saját álláspontomról, viszont - nem elhessegetve a feladatot - Picoult jegyzetében találtam egy számomra nagyon erős gondolatot, ami tulajdonképpen a magva az egész állásfoglalás-kényszernek, amire nagyon ritkán gondolunk, pedig csak egy egyszerű alapvetés. Ezt a kulcsmondatot hagynám itt a bejegyzés végére:
"Amilyen élesen elkülönítjük az
életvédőket és az önrendelkezés-pártiakat, olyan fontos lenne minden egyes női sorsot
és élethelyzetet külön vizsgálni. A törvények vagy feketék, vagy fehérek. A női
sorsok viszont ezerfélék."
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése