A Jaffa Kiadó gondozásában jelent meg Rubin
Eszter harmadik regénye, az Árnyékkert. A szerzőtől nem ez az első olvasmányom
(a Barheszről írt gondolataimat ide kattintva olvashatjátok), s mivel mindkét
korábbi könyvet nagyon szerettem (a Bagelről még nem írtam, de még idén pótolni
fogom), így nagy örömmel vetettem magam a sorok közé, s egy olyan történetet
találtam a misztikus borító mögött, amit igen-igen nehéz szavakba önteni.
Rubin Eszter: Árnyékkert
Jaffa Kiadó, 2019, 344 oldal
Érdekes kerettörténetbe csöppenünk – gondolhatjuk
a könyvet fellapozva. S ez a félmondat
talán az egyik kulcsa a történetnek, számomra legalábbis mindenképpen. Annyit talán
rögtön az elején érdemes leszögezni: ez a regény fordulatról fordulatra
bebizonyítja az olvasónak, hogy bármit is gondoljon, bármin is morfondírozzon,
bármely szereplő álláspontját is próbálja mérlegelni vagy megérteni, a
következő pillanatban az elbeszélő úgy tereli a cselekményszálakat, olyan
jellemét mutatja meg karaktereinek és olyan élethelyzeteket teremt, ami rögtön
felülírja korábbi elképzeléseinket.
Talán még az is kiderül,
hogy a kerettörténetnek tűnő felütés, nem is igazán az, aminek látszik. De
ne szaladjunk ennyire előre! Térjünk inkább vissza Stark Gyuri mellé a
Zerge-hegy tetejére, az egykori Anglia-báloknak teret adó tágas helyiségbe. A
költözködés-pakolás közepette a főszereplő emlékeibe nyerhetünk bepillantást.
Mint a történet későbbi derengő utalásaiból kiderül, érdemes figyelni arra is,
hogy nosztalgiázás közben milyen tárgyak, milyen környezetben bukkannak elő
szortírozás közben. Megint elkalandoztam. Csak úgy, mint főszereplőnk, aki
felidézi fiatalkorát, számba veszi eddigi életét. A katonaságban töltött
időszakban ismerkedett meg majdani feleségével, Liával. Kapcsolatuk plátóinak
indul, tekintve, hogy Gyurinak barátnője, Liának barátja van – ráadásul épp
Gyuri katonatársa, András. A rövid ideig levélregénybe váltó történetfolyam
szépen bontja ki kettejük kapcsolatát, s mikor azt gondolnánk, hogy amint a két
szív valóban egymásra talál, boldogan élnek, míg meg nem halnak, érkeznek
szépen sorban a problémák.
Itt zárnám is igazából az eseménysor
leírását, bár talán olyan nagyon nem is ástam bele magam. Alapvetően ezt
követően a történet egy sor olyan témát és élethelyzetet feszeget, melyek talán
(bizonyosan) mindannyiunk életében felmerülnek. Kezdetben próbáltam nagyon
Liára fókuszálni, és tapogatózni, hogyan kell olvasóként az eseményeket
megfigyelnem. A női szereplőkkel, az eléjük gördülő akadályokkal szemben mindig
előbukkan belőlem a nők társadalmi helyzetével kapcsolatos körültekintő
megfigyelés, így először most is ezzel próbálkoztam. Lia esetében ugyanakkor ez
nehezen tudott mozogni, bármilyen empátiával is fordultam felé (vagy akár Gyuri
felé). Az ambivalencia mindvégig mozgott a kapcsolatukban és magukban a
karakterekben is, ami nem engedett egy végső konklúziót levonni az aktuális
helyzetükre vonatkoztatva (sem). Ezáltal az elbeszélés folyamatos lüktetésben
volt számomra, nem engedte, hogy ne próbáljam meg körbejárni az egyes
szituációkat, reakciókat, ami amennyire idegesítő volt, annyira érdekfeszítő és
intenzív olvasói élményt is nyújtott számomra.
@szembetuno_blog |
Nem is tudom megfogalmazni pontosan, de
azt hiszem, amióta csak olvasok, örök félelmem volt, hogy miután végigizgultam
egy történetet, az elbeszélő egyszer csak kinéz a könyv fölül, és rám mosolyog:
kedves dolog, hogy ennyire a történettel éltél, de ha megengeded, most felébresztelek.
Talán már teljesen sutba vágtam ezt a „rémképet”, és talán ezért is gyakorolt
rám ekkora hatást, amikor lázas lapozást követően, valami teljesen más
szituációban találtam Stark Gyurit. Először hitetlenkedtem, kerestem, hogy
vajon melyik idősíkba kerültem, mit nem vettem észre. Elkezdtem a srácok
életkorát belőni, ennyire nem lehettem figyelmetlen. Egyszer csak kibukott
belőlem a „na, de Eszter!” sóhaj, s ezt a szó legjobb értelmében vegyétek.
Igazán felszabadító volt ez a fordulat, és azt hiszem, a legjobb kezekben
voltam ahhoz, hogy ezt a „rémképet” – ami amúgy nem is volt az, megéljem.
Mindaddig is biztos voltam benne, hogy egy remek könyvet tartok a kezemben, de
az utolsó fejezetek feltették a pontot arra a bizonyosra.
Mindig félve és izgalommal telve lapozom
fel azon szerzők könyvét, akik egyszer maradandó olvasói élményt okoztak
számomra. Persze, nem tudom biztosan, de szerintem ez az izgalom valahogy
hasonlóképp munkálkodhat szerzőben és olvasóban egyaránt, s talán a kérdések is
hasonlóak lehetnek mindkét félben. Rubin Eszter elbeszélői stílusát,
történeti-elbeszélői fordulatait és okos megoldásait, humorát már a Barhesz olvasásakor
is nagyon szerettem, így nagyon kíváncsi voltam arra, hogy egy újabb regényben
hogyan működnek majd azok a jegyek, melyeket a korábbi írásaiban annyira
kedveltem. Az Árnyékkert, rövidsége ellenére nagyon sűrű és sokrétű olvasmány, meglepően sok témát jár körbe, éles megfigyeléssel. A feszültség, a már korábban is említett lüktetés és a fellélegzés, a feszültségoldás mind-mind nagyon jól működtek a történetben, így az teljesen magával is ragadott. Hihetetlenül kellemes meglepetés
ért, mert egy teljesen más műfajban írt történet által megélhettem egy
hasonlóan katartikus élményt, mint a Barhesz kapcsán. Köszönöm az élményt,
izgatottan várom a következő történeteket!
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése