Hello |
A 2010-es évek elég meghatározóak voltak
számomra, gyakorlatilag az egész "olvasói pályafutásom" ehhez az
évtizedhez köthető. Kislányként nagyon szerettem a könyveket és a meséket -
főként, amiket a szüleim lefekvés előtt költöttek. Pontosan nem emlékszem, mikor csendesedett az olvasói kedvem. Az irodalmat
imádtam általános iskolában, hihetetlenül profi tanárom volt, gyakorlatilag a
gimnáziumban is "abból éltem", amit 10-14 évesen elsajátítottam. A
középiskolában kicsit eltávolodtam az olvasástól. Talán itt volt egy kis fordulat. Az írás vette át a
főszerepet. Bár mindig is elég grafomán voltam, valahogy ez ebben az időszakban
csúcsosodott ki igazán. Verseket írtam (mi mást, ugye), s bár nagyjából 12-13
éves korom óta írok naplót, az igazi virágkornak ez a négy év számít. Aztán
szép lassan kezdtünk átcsapni a 2010-es évekbe, s érettségi után egy évvel,
2010 szeptemberében az egyetem magyar szakán találtam magam.
2010-ben kezdtem el gyűjtögetni az antikvár példányokat is,
2014-ben még ez az 1904-es
kiadású Kemény-regény volt
a legrégebbi darab a könyvtáramban
|
Persze, semmit nem értettem az órafelvétel
nevezetű varázsvilágból, így random vettem fel kellemes és érdekes csengésű
kurzusokat, s keveredtem a hétfő reggel nyolckor kezdődő Regények és
regényelméletek a 19. századi magyar irodalomban nevezetű kurzusra. Akkor még
nem értettem, miért fanyalog mindenki az óra időpontja miatt, már csak azért
sem, mert egyszerűen rajongtam ezért a szemináriumért. Az irodalom egy egész
más perspektíváját mutatta meg nekem, s egyáltalán nem éreztem megterhelőnek,
hogy hétről hétre megismerkedjek egy-egy regénnyel Jósika Miklós, Eötvös
József, vagy éppen Kemény Zsigmond művei közül. Mint minden rendes kétkredites
magyaros kurzust, ezt is millió kritérium alapján lehetett csak teljesíteni:
részvétel az órákon, a regények ismerete, referátum és zárthelyi dolgozat. Fura
módon (vagy épp a nulla egyetemi tapasztalatom okán), ezeket nem éreztem
megterhelőnek (persze, mikor már a harmadik félévemet kezdtem ugyanúgy 15-18
darab 1-2 kredites kurzussal, kurzusonként hasonló teljesítési feltételekkel, a
lelkesedésem kissé megkopott, viszont a magyar és az akkor becsatlakozott
történelem szak mellé még felvételt nyertem teológiára is, így összesen 35
tárgyam volt a félévben - és mind meglett). Vissza az említett kurzushoz: a
szemeszter végi zárthelyire annak tudatában ültem be, hogy mivel gyakorlatilag
az összes órán ott voltam, s mindent elolvastam, nem lehet gond. Ennek ellenére
hármast kaptam, ami annak tudatában sem vigasztalt, hogy a csoport több, mint
fele megbukott. Fogtam magam, és elmentem a javító vizsgára, ahol ismételten
hármast kaptam. Nem nagyon értettem, de azon nyomban elhatároztam, hogy bár
imádtam ezt a kurzust és azt gondolom, mindent megtettem és felkészültem, ennél
az oktatónál soha többé nem veszek fel órát. Igen, kitaláltátok, nemcsak, hogy
órát vettem fel nála (s még olyan órájára is bejártam, amit nem is vettem fel),
de még a témavezetőm is ő lett. Mindkét szakdolgozatomnál.
Egy 2014-es könyvrendelésemről készült fotó |
Mit is akartam kihozni ebből az egészből?
Hogy mennyire fontos szerepet töltött be a magyar szak az irodalmi érdeklődésem
formálódásában. Ez ám a meglepetés, igaz? Szerettem egyébként a
kreditrendszert, mert a szabadon választható kurzusokat mindig inkább a 18-19.
századi irodalom bugyraiból válogattam, ennek apropóján pedig egy másik oktatót
is a szívembe zártam, aki pedig mindkét szakdolgozatomat opponálta.
Hihetetlenül szerencsésnek tartom magam, hogy a megérzéseimre hagyatkozva olyan
egyéniségekre találhattam, mint e két tanárnő. Az ő szemináriumaik voltak
mindig is a kedvenceim, egyetlen korszak/téma furakodott be a látóterembe, ez
pedig a holokauszt irodalma (attól tartok, a blog rendszeres olvasói ezt a
"ki gondolta volna?" sóhajjal konstatálták).
Egy másik rendelésem 2014-ből :D |
@szembetuno_blog |
Annyit talán még a végére: ez a bejegyzés
is csak egy vetülete annak, hogyan váltam igazán olvasóvá, hiszen az, hogy
milyen műfajok iránt érdeklődik valaki, nem feltétlenül csak az élet egy
szegmensének függvényében alakul. Nagyon sok komponense van. A magam részéről,
rengeteget köszönhetek az olvasásnak, a könyveknek és mindannak a sok-sok
mindennek, amire az olvasmányaim - ha nem is direkt módon - megtanítottak.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése