A Maxim Könyvkiadó jóvoltából most a repülés történelmébe nyerhetünk bepillantást, két megkerülhetetlen, a légi közlekedést alapjaiban meghatározó testvérpár életrajzi regényének segítségével. David McCullough: A Wright fivérek című könyvéről írtam.
Eredeti megjelenés: 2015.
Hazai megjelenés: 2016.
Kiadó: Maxim Könyvkiadó
Fordította: Sóvágó Katalin
Téma, műfaj: történelmi, életrajzi
Megrendelhető: ITT
Terjedelem: 360 oldal
Csillagérték: 7
Fülszöveg:
David McCullough elmeséli nekünk az
amerikai Wilbur és Orville Wright történetét. Kik voltak ők, és vajon azt érték
el, amit szerettek volna? Ezen férfiak jóval többek voltak, mint iskolázatlan
Dayton kerékpárszerelők, akik véletlenül sikeresek lettek, bennük kivételes
bátorság és elhatározottság lapult, intellektuálisak, érdeklődők, és
szüntelenül kíváncsiak voltak, ezek pedig meghatározó jelzőik voltak már
felnevelkedésüknek is. A ház, amiben éltek, elektromosságtól és
vízvezetékrendszertől mentes volt, viszont tele volt könyvekkel, amelyeket
főként lelkész édesapjuk vitt haza, így folyton olvastak, művelődtek. Amikor együtt dolgoztak, egy probléma
sem volt leküzdhetetlen. Wilbur minden kétséget kizárólag egy zseni volt.
Orville olyan mechanikus leleményességgel bírt, amilyet kevesen ismernek. Azok
a tények, hogy csupán középiskolai képzettségük és kevés pénzük van,
kapcsolataik pedig alig akadnak néhol, sosem szabtak gátat terveiknek. Semmi
sem állíthatta meg őket, még az sem, ha az életüket kellett kockára tenniük.
Az első repülés, 1903. |
Az ipari forradalom huszadik századi hulláma, a találmányok és
nagy feltalálók kora – csakúgy, mint szinte minden más a történelem oktatása
során – lényegében egy telefonkönyvet kér vissza a diákoktól. Ki, mikor és mit
talált fel. A nevek mögött húzódó személyiségek, a rögös vagy épp tükörsima (ha
létezik ilyen egyáltalán) életutak, a társadalomtörténeti beágyazottság már
valahogy „senkit” nem érdekel. Nem kötjük össze az irodalmat a történelemmel, a
fizikával, a kémiával vagy épp a biológiával. Nem tudatosítjuk, hogy a világban
mindig is egyszerre, egymás hatására, egymás kiváltójaként zajlottak és
zajlanak a mindennapok.
Wilbur és Orville Wright |
Az utóbbi évtizedekben viszont némileg
változott a dolog – no, nem az oktatás struktúráját illetően, de az irodalmi
alkotások, a dokumentumregények és életrajzi írások terén mindenképp. Ilyen
üdítő színfolt volt számomra például Wisinger István Szent-Györgyi Albertről
szóló dokumentumregénye, ami csodálatos összjátéka volt a fentebb már említett
„tantárgyaknak”, diszciplínáknak. A kötetben ugyanis nem került elkülönítésre a
művészet, tudomány és a mindennapok világa, hanem együtt létező, lüktető
egészként működtek. Nem titkoltan ebben a reményben lapoztam fel David
McCullough életrajzi könyvét, mely a Wright fivérek kalandos útját helyezte
középpontba. Úgy érzem, végül nem egészen azt kaptam a kötettől, mint amiben
reménykedtem, de ez nem feltétlenül csak és kizárólag a szerző hibája, és
tulajdonképpen még így sem állítanám, hogy csalódtam.
A Wright fivérek: az első repülőgép
megépítői, az első sikeres – levegőnél nehezebb géppel való – repülés
végrehajtói (bár az előbbivel kapcsolatban több cáfolatot ismerünk). Azt
hiszem, ennél többet általánosságban még kínkeservvel sem tudnánk kicsikarni
magunkból, ideértve a fivérek keresztnevét is (álljék hát rögtön itt: Orville
és Wilbur). Igazi csemegének ígérkezik tehát a könyv, hiszen gazdag
képmelléklettel és életrajzi részlettekkel, sőt, egészen pontos
személyiségjegyekkel is találkozhatunk a repülőgép-építő testvérpár kapcsán. A
könyv a Wright fivéreket kötelességtudó csodabogárként festi le. Persze, a
csodabogárságuk nem feltétlenül pozitív értelemben csapódott le a körülöttük
élőkben – mint úgy általában is tapasztalhatjuk ezt, kreativitásukat viszont a
végletekig ki tudták használni, és sosem adták fel az elképzeléseiket. Azt
hiszem, ezzel minden zárkózottabb, az érzelmeiket mélyen megélő, sokszor talán
kirekesztett és meg-nemértett feltaláló-palánta példaképévé is válhatnának.
A Wright fivérek 1910-ben |
Életútjukat a kezdetektől, a
kerékpár-javító műhelyen keresztül egészen az elismert szakemberig követhetjük.
Sokszor mondjuk, hogy mit sem ér a cél, ha nem élvezzük az addig vezető utat.
Nos, ebben a történetben – azt hiszem – abszolút ez tapasztalható. A fivérek
egy percig sem lankadnak, ha valami nem úgy sikerül, ahogy eltervezték, azonnal
a megoldáson, az új utakon törik a fejüket. Igen, nehézségekkel teli, sokszor
talán vontatott és egy helyben toporgós ez az út – amit egyébként a kötet is
nagyon jól érzékeltet; mindeközben viszont olyan apróságokra is
felfigyelhetünk, mint a huszadik század eleji Amerika infrastruktúrája, a
(táv)kommunikációs lehetőségek…szóval, picit itt is mintha összhangba kerülne
az a sok minden, amit a bejegyzés első részében ecseteltem.
Némi hiányérzet azért maradt bennem. Nem
a szerző, inkább a fordító munkáját illetően. Bár lehet, hogy a kettő mégiscsak
összefügg, hiszen az eredeti szöveget nem ismerem, így nem tudhatom, hogy
McCollough fogalmaz nehézkesen, vagy a fordítónak nem sikerült élvezhető,
gördülékeny stílusban magyarra ültetni a leírásokat. Mindenesetre bennem
sokszor keltették a nyersfordítás érzetét az olvasottak, mintha néhány bekezdés
vagy fejezet még többszöri átfogalmazásra, pontosításra és „magyarításra”
várna. Ez alapvetően nem tűnt ki eddig a Maxim megjelenéseiben számomra, így
némileg váratlanul ért. Ettől függetlenül viszont érdekes
élményben volt részem, hiszen picit bepillanthattam két csodálatos elme
ténykedésébe, mellyel megalapozóivá, és megkerülhetetlen részeivé váltak a
repülés világának. A téma iránt érdeklődőknek mindenképp ajánlott olvasmány,
aki pedig a második ipari forradalommal szeretne egy feltalálópáros életútján
keresztül mélyebben megismerkedni, érdemes belelapoznia a csodás és méltó borító mögé, ahol a történet mellett bőséges képmelléklettel is találkozhatunk.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése