A
reformkor az az időszaka a magyar történelemnek, amiért oda és vissza vagyok – minden
érdekel a korszakkal kapcsolatban –, de ha választhatnék, hazánk történetének
mely évtizedében tennék egy (kiadós) sétát, akkor az minden bizonnyal a boldog
békeidők lenne. A virágzó századfordulós Budapest és a vidék, melyben már
nőként is adódhatott volna alkalmam – a korábbiakhoz képest – szabadabban
létezni.
Hulej Emese: Unoka a Gerbeaud-házból
Csillagérték: 9
Budapest, a vibráló és lüktető, európai léptékű nagyváros virágzott ebben az
időszakban, számos patinás családi vállalkozás vetette meg ekkor itt a lábát,
vagy éppen élte virágkorát ekkoriban. Közülük az egyikre, a Gerbeaud családra vetül a
figyelem Hulej Emese életrajzi könyvében, mely a legendás cukrász, Gerbeaud
Emil unokájának életét emeli fókuszba, nem kihagyva a nagypapa tevékenységét.
A
fenti bevezetésből sejthetitek, hogy magával a pulzáló századvégi életérzéssel
nem volt nehéz azonosulnom. Ez a lüktetés az, ami mai szemmel introvertáltként
éppen ideális. A szerzői előszó alaposan felcsigázta az érdeklődésem, mert
őszintén szólva a nagymúltú családok története és azok akár ma is élő
leszármazottai kapcsán – kevés kivételtől eltekintve – van még felzárkózni valóm.
A Gerbeaud család tekintetében sincs ez másként, s maga Edith személye és
története is teljesen ismeretlen volt előttem. A szerző azonban olyan finoman
járta körbe a „témaválasztást”, mely jelen esetben természetesen egy személy
és – részben – egy család története, hogy alig vártam, hogy belekezdjek a
konkrét elbeszélésbe.
„Az
embernek nem csak cél kell, de elegendő hit is abban,
hogy vannak biztos,
moccanatlan dolgok az életben.
Ilyen az erkölcs, a tulajdon szentsége, a munka
becsülete.”
Az
első fejezetek azonban még nem Edithet emelik a fókuszba, Gerbeaud Emil és
családjának magyarországi letelepedését járjuk körül ugyanis, ami a maga
egyszerűségében mégis hatalmas vállalkozás és rizikó volt abban az időszakban
(is). Gerbeaud magyarországi élete, a csokoládégyár és cukrászat felépítése kissé
hasonló képet festhet korunk self-made emberéhez, azonban nem ő volt az első,
aki a csokoládénak, bonbonoknak és süteményeknek szentelte életét. Apja nyomdokain
lépve ugyanis különféle országokban tett tanulmányaival fejlesztette tudását,
felesége, Ramseyer Eszter (Esther Ramseyer) pedig szintén egy svájci
csokoládégyáros lánya volt. A magyarországi letelepedés ötletgazdája és előmozdítója
pedig a szintén cukrászcsaládból származó, a 19. század második felében Budapesten
cukrászdát üzemeltető Kugler Henrik volt. A történet megismerteti az olvasót a
Gerbeaud-ház megépülésével, az épület kialakításával és bevezet az egyes
emeletek funkcióiba. Az elbeszélés tökéletesen átadja, micsoda hatalmas dolgot
vitt véghez Gerbeaud és Kugler, s mekkora megbecsültségnek örvendett a Gerbeaud-ház
Budapest-szerte, s ugyancsak a párizsi majd budapesti világkiállításon, no és a
millleneumi ünnepségek alkalmával is. A 20. század beköszöntével Gerbeaud Emil
az ország egyik legismertebb cukrásza és iparosa lett, aki meghonosította a macskanyelvet
és a konyakos meggyet (minden előfeltevésünk ellenére azonban a zserbó
megalkotása nem az ő nevéhez kötődik, erről is olvashatunk a könyvben).
„…Szívem,
csak azt akarom mondani, hogy akárhogy múlik az idő, bennem minden változatlan.
A magáé vagyok, és minden elképzelésem, jövőm, gondolatom, csak magából indul
ki.”
Természetesen,
nem marad el a Gerbeaud-házban lakók életének vázolása sem. Gerbeaud Emilnek és
Ramseyer Eszternek öt leánya született: Marcelle és Gabrielle még budapesti
letelepedésük előtt, Svájcban; Ilona, Erzsébet és Margit már Magyarországon
látta meg a napvilágot. Edith sorban az első Gerbeaud-lány, Marcelle és Elischer
Vilmos első gyermeke (őt két húga, Dódy és Alice követte), aki 1906-ban született,
s a fasori evangélikus templom látogatói már minden bizonnyal találkoztak vele,
Benczúr Gyula ugyanis – aki apai nagyapja, Elischer Gyula barátja volt – a
kislányról mintázta a kis Jézust a templom oltárképén. Az Gerbeaud család nevelési eszméi
igencsak kiforrottak voltak és markánsan jelentek meg minden, a könyvben
megismert generáció esetében. A lányoknak törekedniük kellett arra, hogy a
lehető legjobb tanulmányi eredményt érjék el, kifinomult és szerteágazó műveltséggel
kellett rendelkezniük, számos nyelvet sajátítottak el tökéletesen – és a munkától
sem volt szabad visszariadniuk, hiszen bármikor hozhatta úgy a sors, hogy
szükségük lehetett rá. A talán kissé ködös intelemként megfogalmazott irányelv végül
sokszorosan beigazolódott. Egyrészt, Gerbeaud Emil minden lánya igen előnyös
házasságot kötött, melyben persze a családi vagyonnak és a hölgyek műveltségének
is szerepe lehetett, másfelől a 20. század teljes mértékben felforgatta a
patinás vállalkozás és a család egészét. Az I. világháború után a tanácsköztársaság
szinte a semmivé tette a több évtizednyi munkát, azonban a Gerbeaud-ház ezt
követően is talpra állt. Edith sorsa ekkoriban kerül a regény fókuszába, s
igazán a Rákosi, majd a Kádár-korszakban perdül ki önmagából.
„Tudja
valaki, hol lakik az emberben a bátorság?
Ezzel születünk, vagy kifejlődik valahogy
időközben?”
Edith
habitusa egészen magával ragadó személyiséget sejtet maga mögött, a sodró
lendületű elbeszélésben megismerhetjük tűzről pattant, bátor fiatalként, aki
még a zsidómentésben is kivette részét. Az élettörténet mélypontja viszont
egyértelműen a börtönévek elbeszélése. Nem mintha a szerző ebben ne törekedett
volna arra, hogy a források mentén a legalaposabban adja vissza az érthetetlen fogság
embert próbáló éveit, melyek alatt Edith tényleg és igazán hasznára tudta fordítani
a neveltetése során belé plántált tartást. Olvasóként nem tudtam nem ellentétbe állítani a századelő pezsgő társasági életét, a napos oldalt a század közepének
szürke, acélos könyörtelenségével. A hazugságokkal, melyek teljesen ki -és felforgatták
a világ rendjét, mikor a normalitás részéhez kezdett kúszni, hogy a műveltség,
a kifinomultság, a tudás, a tisztesség globálisan már nem meghatározó – és tulajdonképpen
innen már csak egy ugrás a suttyó, szotyizó mágnások kivagyisága. Mintha Edith
élettörténete (illetve: életének körülményei) ezt a porladó utat járná be.*
„Akik
úgy tartják, félelem csak rossz lelkiismeret talaján teremhet,
nagyot tévednek,
vagy nem éltek diktatúrában.”
A Gerbeaud-unoka embersége azonban visszahozza a napsugarat, a reményt, hogy minden körülmény
ellenére van példa a tisztességes életre, van lehetőség tiszta lelkiismerettel
a tükörbe nézni, felállni és újrakezdeni. A család történetében immár
sokadjára. E tekintetben figyelemreméltó a férjével, dr. Szelényi Tiborral való hihetetlenül
erős kapocs, mely az idézett levélrészletekből és az elbeszélői leírásokból is
igazán szívet melengető. Az a klasszikus, szeretetteljes kapcsolat volt ez,
mely az idő és a körülmények minden elképzelhető és elképzelhetetlen próbáját
kiállta. Létezik ma is ilyen? – kérdezi a naív blogger. Az élettörténet
zárlatában megismerjük az özvegy Edith mindennapjait, a (a nyelvekhez vagy a kultúrához kapcsolódó) soha meg nem kopó tudás szinte életmentő erejét és
értékét. Edith nyelvtanárként való működése, ugyan a hagyományos módszerek
mentén, mégis hatékonyannak bizonyult. Pedagógiai tevékenysége, a diákokra és az ő
életükre gyakorolt hatása – a könyv tanúsága szerint – elvitathatatlan.
1997-ben a francia Becsületrenddel tüntették ki. 2004-ben, 96 évesen hunyt el.
„Az
emberek hazudtak, mert féltek, hazudtak, mert azt hitték, ezt várják tőlük,
hazudtak, mert védeni akartak valakit, vagy éppen ártani valakinek, hazudtak,
mert megtörtek. Régi bűnnek hosszú az árnyéka, ilyenkor érteni meg, mennyire
hosszú.”
Próbáltam
röviden összegyűjteni azokat a fókuszokat, melyek magukkal ragadtak a kötetben –
végül, mint fentebb látjátok, ezt elengedtem: nagyon hosszan tudnék még írni az
egyébként nem túl hosszú, 230 oldalas könyvről, Edith és Tibor viszonylag későn szárba szökkent szerelméről, a börtönévek keservéről, az emberi tartásról, a társasági elit fogalmának átformálódásáról és oly sok témáról, melyet sok esetben csak éppen a felszínen kapargat az elbeszélés, mégis sokat jelent. S talán ebben az esetben
látszik igazán, mennyire lényegtelen is a terjedelem. Hulej Emese könyve
pontosan úgy lüktet, ahogy azt még a bejegyzés elején a békeidők életérzése
kapcsán megfogalmaztam. Az elbeszélés magával ragadó, a szerző nagyon jól és
ügyesen érzett rá Edith sorsának megörökítésére és az ezekhez szükséges
eszközökre (szeretném megemlíteni a kötet két képmellékletét, s melegen
ajánlom, hogy alaposan vegyétek is ezeket szemügyre, időzzetek el a
társaságukban. A képmelléklet egyébként klassz figyelemfelhívás A Magyar
Kereskedelmi és Vendéglátóipari Múzeum böngészésére is). Talán
ilyen az, ha küldetéstudattal és szívből írunk. Az Unoka a Gerbeaud-házból kiváló életrajzi írás, mely méltó emléket állít Elischer Edith emlékezetének, a Gerbeaud család hazai működésének, eloszlat néhány tévhitet a Gerbeaud-házzal és mai jelenlétével kapcsolatban, és bemutat egy egészen kivételes életutat.
*Az
elbeszélő ezen a ponton kiszól a szövegből, melyre érdemesnek tartom röviden
reflektálni. Azt írja a jegyzőkönyvek, tanúvallomások kapcsán: „Ha ma egy
kutató megnézi az aktákat, honnan tudná, hogy ez nem igaz? Honnan tudná, hogy a
››különválás‹‹ féltő szeretetet és ragaszkodást rejteget, és vajon hány ilyen
félrevezető hamis információ áll ezeken a papírokon, amit készpénznek veszünk?”
Szerintem érdemes különválasztani a történelem iránt érdeklődő és a tudományos kutató
fogalmát, illetve e kettő tevékenységét. A kutató – jó esetben – rendelkezik
azokkal az ismeretekkel és kompetenciákkal, melyek mentén fel tudja térképezni
egy forrás keletkezésének körülményeit (többek között a korszak, a személyek,
az ideológiák, az eljárásrendek ismeretével) és az adott forrásokat ennek
mentén tudja feldolgozni és értékelni. Ez a forráskritika.
Blogturné Klub
Hulej
Emese egy neves család leszármazottjának történetén keresztül kalauzolja végig
az olvasót a boldog békeidők Budapestjéről a 21. század első évtizedéig. Az
életrajz főszereplője Elischer Edith, Gerbeaud Emil unokája. Vajon olyan édes
és könnyed volt a legendás cukrász és családjának élete, mint ahogy elsőre
gondolnánk? Tarts a Blogturné Klub három bloggerével, s ismerd meg Edith
történetét! A turné végén a Jaffa Kiadó jóvoltából tiéd lehet a könyv egy
példánya.
A turné állomásai
01.27. Szembetűnő
01.28. Spirit Bliss Sárga könyves út
01.31. Könyv és más
Nyereményjáték
A
történethez kapcsolódóan a sütemények világába kalauzolunk titeket. Minden
állomáson elrejtettünk a szövegben egy ismert desszertet, a feladatotok pedig,
hogy a betűket megtalálva, az édesség nevét beírjátok a Rafflecopter megfelelő
sorába.
(Figyelem! A megfejtéseket elküldés után nem áll módunkban javítani. A nyertesnek 72 órán belül válaszolnia kell a kiértesítő e-mailre, ellenkező esetben új nyertest sorsolunk. A kiadó csak magyarországi címre postáz.)
a Rafflecopter giveaway
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése