A magyar rajongók legnagyobb örömére
újabb Ambrózy-kötet érkezett a 2019-es Könyvfesztiválra Böszörményi Gyula tollából a
Könyvmolyképző Kiadónál. A Szer’usz világ történetében a báró és Mili után most
egy újabb detektív lép színre, nem más, mint kedvenc komornánk, Mück Mária
személyében.
Böszörményi Gyula: Szer'usz világ
Böszörményi Gyula: Szer'usz világ
Sorozat: Ambrózy báró esetei (5)
Könyvmolyképző Kiadó, 2019, 360 oldal
Csillagérték: 8
Már sokszor leírtam, de álljék itt is gyöngybetűkkel: az Ambrózy
báró esetei az a sorozat, melynek újabb és újabb részeit nagyjából úgy várom,
mint a karácsonyt. Az elmúlt pár évben ahogy befutott a friss és ropogós
történet, én bizony abban a minutában minden aznapi tervem áthajítottam a
következő napra, és már át is adtam magam a századforduló monarchiájának. Nem
történt ez másként az ötödik regény esetében sem, ami ugye igazából immár a
hetedik elbeszélés a sorban.
A Szer’usz világban egy olyan karakter
ragadja magához a főszerepet, aki egyben a kedvenc mellékszereplőm is a
sorozatban. Persze, ne legyünk igazságtalanok, hiszen Agáta mama is a szívem
csücske, viszont Márika minden személyes tragédiájával és helyzetével egy olyan
belevaló leányzó, akihez hasonlóra sajnos csak nagy ritkán vetül fény a dámák,
bárók és bárónők idillinek ható, pátosszal teli világában. De ezért (is) szeretem
az Ambrózy-regényeket, ez a történetfolyam a képzelet és a valóság olyan elegye,
ami nemcsak a korzózó dámák szoknyasusogásait vagy épp a milleniumi ünnepségek
kavalkádját festi le az olvasó számára, de a Tabán korabeli valóságát is
feltárja. Az ötödik részben pedig leginkább ez utóbbi világa a hangsúlyosabb.
Márika – bár kezdetben féltettem ettől a feladattól – unalommal a
legcsekélyebb mértékben sem vádolható idegenvezetőnek bizonyult.
Forrás |
Picit féltettem ettől a feladattól ezt a
csupaszív leányzót, akinek köszönésével első találkozásunk után őrületbe
kergettem mindenkit. Az igazat megvallva, ez a féltés mindvégig bennem volt,
mert bár nem igazán találtam hibát a cselekményben (és eszembe se jutott, hogy
keressek), valahogy a Szer’usz világ kicsit fáradt regény volt számomra. Ez az
érzés egyébként a saját olvasói hozzáállásomból is fakad, tehát egészen biztosan újra előveszem majd a könyvet. Márika tényleg
mindent megtett, hogy egyrészt bebizonyítsa, hogy igenis a helyén van az esze,
másrészt készen állt rá, hogy egy olyan társadalmi réteget és miliőt mutasson
be, ami általában árnyékban marad, harmadrészt pedig, hogy totálisan váratlan,
vicces és naiv beszólásaival mosolyra fakasszon. A nyelvi játék és korabeli
nyelvhasználat egyébként is nagyon izgalmas fűszert ad a sorozatnak, ezekből
pedig talán ebben a részben kapunk a legtöbbet. Elgondolkodtató és olykor
vicces, hogy egyes szavaink hogy tűntek el, kaptak más jelentést vagy éppen
milyen szituációban használták a századfordulón.
Az a baj az olyan könyvekkel, melyekkel
eleve elfogult vagyok (amellett, hogy semmi baj nincs velük), hogy egy kicsit
más szűrőn keresztül nézem őket. Teljesen el tudok olvadni például az olyan finom leírásoktól, mint Mili kórházból való kivonulása. Imádom, hogy a szerző minden apró (társadalom)történeti tényre figyel, hogy valós mozaikdarabokat passzint a fikcióba. Az Ambrózy-sorozat vitán felül a kedvenceim
közé tartozik, de talán az utóbbi két könyv kevésbé okozott olyan élményeket, melyek
miatt beleszerettem (erről az előző rész bejegyzésében is hosszan írtam).
Örülök, hogy tovább követhetjük Mili, Richárd és a többiek kalandjait, nagyon
hiányolom viszont az egész folyamot indukáló Emmát, aki gyakorlatilag az utóbbi
két elbeszélésben jobban eltűnt, mint a Leányrablásban. Egy lebilincselő
történetre számítok vele kapcsolatban, és persze további elvarratlan szálak, rejtélyes
esetek felderítésére.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése