Simone de Beauvoir a modern feminizmus tagadhatatlanul egyik legikonikusabb
alakja. Persze, vitázhatunk a feminizmus fogalmáról - manapság mindenki állást
foglal feminizmus-ügyben, noha jobbára fogalma sincs, mit is jelent ez
pontosan, és hány árnyalata, milyen eszmeisége van tulajdonképpen. Az írónő
Beauvoirtól legutóbb az Egy jó házból való úrilány emlékeit
olvastam, s akaratlanul is eszembe ötlött két, korábban már olvasott műve,
melyeket ebbe a bejegyzésbe is beleszőttem.
Simone de Beauvoir: Egy jó házból való úrilány emlékei
Eredeti megjelenés: 1958
Hazai megjelenés:1961
Kiadó: Magvető Kiadó
Fordította: Nagy Péter
Téma, műfaj: életrajzi regény
Oldalszám: 442 oldal
Csillagérték: 8
Fülszöveg:
"Az én világomban akkor még nagyon
illetlen dolognak tartották, ha egy úrilány magasabb tanulmányokat végez;
mesterséget tanulni annyit jelentett, mint lezülleni."
"Kifelé menőben voltam a
kamaszkorból; nem sajnáltam a gyermekkor vesztét, a jövő felé fordultam; elég
távoli volt még, hogy megijesszen, s ugyanakkor elkápráztatott."
Vissza a bejegyzés elején említett jelzők utolsójához: megmagyarázhatatlan. A
második nem, s az Egy jóházból való úrilány emlékei között A
hit hatalma címet viselő 1979-ben (magyaraul 2013-ban) megjelent korai
Beauvoir-kötetet is elolvastam, ami nem meglepő módon: tetszett. Öt rövid írás,
öt női főszereplővel, akik története összefonódik egésszé - mondjuk, a
történetek közti összefüggés csak a harmadik fejezetben tűnt fel. Emlékszem,
hogy azzal a kötettel lassan haladtam, s nem csak a régi és új értékrendek
ütköztetése gondolkodtatott el... Szóval, megmagyarázhatatlan számomra az egész Beauvoir-jelenség - egyelőre,
ugyanis nem adom fel. Alapvetően igazi, egyedi stílusban ír; nem tudom nem
kedvelni; még akkor is, ha sok esetben kerülök nyomott hangulatba, ha őt
olvasom, de mégis nagy hatással van rám; viszont az általa képviselt elvekkel,
életstílussal nem tudok, és egyáltalán nem is akarok azonosulni. Viszont,
ha arra a kérdésre válaszolnék, hogy jó írónőnek tartom-e Simone de Beauvoirt,
mindenképpen azt a választ adnám: igen. Egyedi, elgondolkodtató,
figyelemfelkeltő, figyelemre méltó.
Eredeti megjelenés: 1958
Hazai megjelenés:1961
Kiadó: Magvető Kiadó
Fordította: Nagy Péter
Téma, műfaj: életrajzi regény
Oldalszám: 442 oldal
Csillagérték: 8
Fülszöveg:
'...II. Henrik stílusú ebédlő, bársonyfüggöny papa dolgozószobájában: e
szentély bútorai feketére pácolt körtefából voltak: elbújtam az íróasztal
alatti fészekben, árnyékba burkolództam: sötét volt, meleg volt, és a szőnyeg
vöröse a szemembe sikoltott. Így telt el a kisgyermekkorom. Néztem, tapogattam,
védett helyzetben ismerkedtem a világgal' - írja a XX. századi francia irodalom
egyik nagyasszonya, Simone de Beauvoir önéletrajzi visszaemlékezésének
elején a kezdetekről. Hogy mit jelent polgárnak lenni, erre tanít ez a könyv.
Valóban, mit? Jelent anyagi biztonságot, évszázadok alatt kialakult viselkedési
önállóságot, szabadságot és bátorságot, a saját vélemény alkotásának luxusát.
Ilyen háttérrel juthatott el a kislány, aki 1908-ban beleszületett a Boulevard
Raspail polgári biztonságának és bigott katolicizmusának világába, Sartre
társaként a századunkat formáló egyik jelentős szellemi áramlat, az
egzisztencializmus nagyjai közé.
"Hajnali négy órakor születtem, 1908. január kilencedikén, egy fehérre
lakkozott bútorú szobában, melynek ablakai a boulevard Raspailra
néztek."
Ez az első mondata Simone de Beauvoir: Egy jóházból való úrilány emlékei című
kötetének. Talán időrendben is ezzel a könyvvel kellett volna kezdenem az
írónővel való ismerkedésem. Eddig három könyvet olvastam tőle, mondanom
sem kell, ez volt a legutóbbi. Szóval, mikor A második nem című
könyvébe kezdtem, némi túlzással: azt sem tudtam, ki ő. Csak azt, hogy
jelentőset alkotott, és hogy még olvasni szeretnék tőle. Mindenképp. Persze,
még mindig nem vagyok Beauvoir-szakértő. Valószínűleg, nem is leszek.
Simone de Beauvoir |
Az 1958-ban (magyarul 1961-ben) megjelent Egy jóházból való úrilány
emlékei egyszerre történeti jelentőségű, szürreális, félelmetesen
ismerős és megmagyarázhatatlan - mint ahogy a magát elsősorban írónőnek,
másodsorban filozófusnak valló Beauvoir személye is számomra. Mindjárt
megmagyarázom, mire gondolok pontosan.
A könyv történeti jelentőségű abból a
szempontból, hogy a korabeli francia hétköznapok leírása, főként női
szemszögből, viszonylag ritka - s nem elhanyagolható az az aprócska tényező
sem, hogy némi rálátást nyerünk a modern feminizmus, pontosabban: a radikális feminizmus
kialakulásához vezető útra. A kis Beauvoir előkelő, tehetős francia - nem
mellesleg: konzervatív, katolikus - család nagyobbik lánya. Ehhez mérten folyik
oktatása is: szigor, ridegség, fegyelem és tabuk. Hamarosan ez túl soknak, s
egyben túl kevésnek bizonyul a kis hölgy számára. Beauvoir elfordul Istentől
(természetesen titokban). Mindeközben - ahogy az a korábbi évszázadokban bevett
volt - folyik a "női szentháromságra" (jó feleség - jó anya -
jó háziasszony) való nevelés is. De jön a lázadó korszak.
Simone de Beauvoir kislányként |
Másrészt, az egész történetvezetés szürreális abból a szempontból, hogy
lényegében napról napra fel tudja idézni a vele négyévesen történteket is -
kicsit szkeptikus vagyok. Mert persze, miért ne villanhatnának be apró
mozzanatok, részletek, pillantások, arcok, mondatok, na de hogy ez teljes egészében,
összefüggésekkel és oki magyarázatokkal évtizedeken keresztül megmaradjon, az
számomra alaphangon megkérdőjelezhető. Utólagos belemagyarázás lenne? Esetleg.
Mindez abból is kikövetkeztethető, hogy a fő művének számító A második
nem néhány évvel korábban jelent meg e kötetnél.
"A jövő már nem puszta remény volt; kézzel illethettem. Négy vagy öt
év tanulás, s aztán előttem az élet, melyet saját kezemmel alakíthatok. Olyan
lesz, mint egy szép történet, mely úgy valósul meg, lépésről lépésre, ahogy én
mondom el magamnak."
Félelmetesen ismerős, mert a nővé válás
különböző stációinak leírásakor olykor felfedezni véltem (a magaméhoz)
hasonló gondolatokat, ami a végeredmény ismeretében csöppet ijesztőnek
bizonyult - de ne lássunk rémeket! A könyv az önkeresés, egyéniség - és
identitáskeresés története, ami nem ér véget az utolsó lappal (két folytatás is
megjelent). Azonban Beauvoir már e kötetben való megnyilvánulásai is
egyértelműen házasság-, gyermek- és családellenesek. Ezen okfejtései a korábban
már említett, 1949-ben (magyarul 1969-ben) megjelent A második nem című
terjedelmes könyvében kristályosodtak ki. A kötetet - véleményem szerint -
méltán nevezik a radikális feminizmus bibliájának. Hosszan értekezik benne a
női alárendeltségről és kihasználásról, a női gyengeségekről. A filozofikus
műben biológiai vizsgálatokba is bocsátkozik. Nem könnyű olvasmány, viszont
kétségtelenül "hithű" írás. Nem mondom, hogy olvasása közben nem
éreztem magam néha kellemetlenül.
"Egyáltalán nem bántam, hogy nőnek
születtem: ellenkezőleg, nagy megelégedésemre szolgált. Neveltetésem meggyőzött
nemem szellemi alsóbbrendűségéről, s ezt a véleményt számosan osztották
nememben is (...) Ez az akadály eredményeimet értékesebbé tette, mint a fiúkét:
elég volt velük egy szintre kerülni, hogy rendkívülinek érezhessem magam:
valójában nem találkoztam eggyel sem, aki igazán imponált volna: a jövő előttem
éppoly szélesre tárult, mint előttük: nem élvezték többé előnyüket."
A hit hatalma |
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése