Papirusz.
Mikor megláttam a Magnólia Kiadó kínálatában ezt a könyvet, teljesen a
könyvmoly és a kutató énem is egyszerre villanyozódott fel. Hogy melyik jobban,
azt nehezen tudnám visszafejteni, de talán nem is lényeges. A lényeg, hogy itt
van egy terjedelmes könyv a könyvekről. Kihagyhatatlan!
Irene Vallejo: Papirusz
Fordította: Boda Benjamin Gábor
Csillagérték: 9
Az
alcím azt ígéri, hogy az ókori világ könyveinek történetével ismerteti meg az
olvasót, de – talán egy picit saját magamból is kiindulva – az volt az előzetes
feltevésem, hogy nem csupán ennyiről lesz szó a kötetben. S ezt nem amiatt
írom, mintha az ókori könyvek története ne érdemelhetne egy csaknem hatszáz
oldalas kiadványt, sőt!
A
könyv fellapozása előtt érdemes megállni egy-két pillanatra a kiadvány
könyvészeti jellemzőinél is. Maga a kötet igen terjedelmes, a borítója pedig
igazán impozáns – s itt főként a látványra gondolok, mely az egyiptomi
papiruszok szín- és képi világát idézi, s mely érzetet egyébként maga a puhafedeles
borító megérintése még tovább fokoz. Tökéletes kompozíció! A kötetbe lapozva
aztán feltárul egy csodálatos világ. Ha lehetne ötszázoldalas esszéről beszélni
(egyébként miért ne lehetne?), akkor a Papirusz egymaga egy ötszáz oldalas
esszé, valójában azonban esszék sokaságát felvonultató művelődéstörténeti ismeretterjesztő
alkotás. Talán kissé elitistának tűnik – bár jó pár évtizede biztosan nem lett
volna az –, de a Papirusz, annak ellenére is, hogy alapvetően ismeretterjesztő
és mindenkit ugyanúgy igyekszik megszólítani, ez utóbbi tekintetében nem fog
sikerrel járni. Ha létezik még napjainkban klasszikus műveltség, akkor ennek a
könyvnek az olvasásához mélyen bele kell nyúlni és fel kell markolni minden
ilyen jellegű ismeretünket.
„A
könyv kiállta az idő próbáját,
bebizonyította, hogy vérbeli hosszútávfutó.”
Az
esszékkel haladva hamar beigazolódott ugyanis az előérzetem: Vallejo nem szorítja
időbeli keretek közé a könyvekről és az olvasásról szerzett ismereteit, s
bátran kalandozik évszázadokat egy-egy gondolati ív mentén, rávilágítva a múlt,
a jelen és a jövő tagadhatatlan párhuzamaira. Ma, amikor olyan kevésre tartjuk
a történeti tudást és az olvasmányműveltséget, ezek az esszék igazi desszertek
az olvasástörténet és a könyvtörténet iránt érdeklődők számára. A könyves tartalmak
alapos történeti keretbe foglaltan jelennek meg, olyan szempontból vizsgálva az
ókori világ működését és eseményeit (hiszen alapvetően mindig ehhez nyúlunk
vissza), melyeket a történelemkönyvek vagy az irodalomkönyvek lapjain kevéssé,
vagy egyáltalán nem találhatunk meg. Ezek a nézőpontok értelmezik újra a már
ismert történeteket, s töltik meg őket új tartalommal.
„Érdekes,
hogy egy több, mint tíz évszázados, türelmesen lemásolt kéziratot még mindig el
tudunk olvasni, egy néhány éves videószalag vagy flopilemez tartalmát azonban
nem tudjuk megnézni, hacsak nem őriztük meg az összes számítógépünket és
lejátszónkat otthonaink lomtárában, megalakítva belőlük a mulandóság múzeumát.”
Számomra
egyértelműen az olvasástörténeti kirándulások jelentették a legnagyobb élményt
az esszéket böngészve. Ez nyilván elfogultság és a mélyebb személyes érdeklődés
kérdése, de kíváncsi voltam arra is, hogy egy spanyol kutató hogyan értelmezi
az egyes olvasástörténeti fordulópontokat, mihez köti ezeket. Persze, mivel az írások
alapvetően a könyv történetével foglalkoznak, így gyanítottam, hogy a
könyvnyomtatáshoz és a könyvelőállítás technológiai fordulataihoz fog húzni, de
e tekintetben (is) kellemes meglepetés ért, mert nagyon szerteágazó
megközelítésben tárgyalta a témát. S mivel ez egy blogbejegyzés – ráadásul az enyém,
ezért bátran írhatom, hogy teljesen átmelegedett a korhadt kis szívem attól,
hogy Vallejo is hasonló tisztelettel és áhítattal tud beszélni az olvasás és a
könyvek csodájáról.
„Bár
a folyamat szinte észrevétlenül ment végbe, a könyvtár egyike azoknak a
valóságos ókori vívmányoknak, amelyek a legnagyobb hatékonysággal terjedtek el.”
A
sok mindent, amit az esszékötet előnyére írtam a fentiekben, persze felfogható hátrányként
is. A sokszor csapongó gondolatiság kevéssé rendszerezett, így nem igazán
tudjuk azt mondani, hogy teszem azt, a 73. esszé az ókori görög drámák
fennmaradásának körülményeiről szól. Az egyes tények morzsaként, vagy inkább:
búvópatakként törnek a felszínre, sokszor a korábbiakra való visszacsatolás
nélkül. E tekintetben pedig igencsak nagy munkát kellene elvégeznünk ahhoz,
hogy Vallejo alexandriai könyvtárakkal kapcsolatban közölt anyagait rendszerezzük.
A Papirusz így inkább elgondolkodtató, együtt gondolkodós ismeretterjesztő
kötet, mintsem rendszerezett munka, de – igazából – nem is kell annak lennie. A Papirusz egy átfogó, nagyívű esszékötet, mely a szerző személyes élményeit és elgondolásait (néhol találgatásait) közli olvasmányos formában. Az írásokat végigkísérik a történelmi példák, az irodalmi beágyazottság, a könyvtörténet, a könyvtártörténet és az olvasástörténet fontosabb eredményei, illetve a múltra, a jelenre és a jövőre való éles reflexiók. Biztosan forgatni fogom a könyvet a későbbiekben is!
Blogturné Klub
Könyv
a könyvekről? A spanyol szerző, Irene Vallejo olyan módon fejezte ki rajongását
a könyvek felé, amelyért örökké hálásak leszünk. Papirusz című írásában arra
vonatkozó kutatásait öntötte szavakba, hogyan alakultak ki a könyvek, illetve
milyen folyamatok vezettek ahhoz, hogy elnyerjék mai formájukat. Az elsősorban
ókori görög és római korra fókuszáló kutatást magyarul a Magnólia Kiadó
gondozásában olvashatjuk. Tartsatok velünk, ha kíváncsiak vagytok, mit
gondolunk róla!
A turné állomásai
01.24.
Readinspo
01.26.
Könyv és más
01.28.
Szembetűnő
01.30.
Olvasónapló
Nyereményjáték
Játékunkban
a könyv témájához kapcsolódóan tettünk fel kérdéseket. A helyes válaszokat a
Rafflecopter doboz megfelelő helyén várjuk.
(Figyelem! A megfejtéseket elküldés után nem áll módunkban javítani. A nyertesnek 72 órán belül válaszolnia kell a kiértesítő e-mailre, ellenkező esetben új nyertest sorsolunk. A kiadó csak magyarországi címre postáz.)
A feladvány:
Miből készítették a papiruszt?
a Rafflecopter giveaway
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése