Ezen
a nyáron több 21. Század Kiadó által gondozott történettel ismerkedtem meg a
Kult Könyvek sorozat tagjai közül. Nem fogok kertelni, olykor azért
elgondolkodtam, hogy sikerült ennyire mellényúlni, aztán – ahogy lenni szokott
– néhány történet elkezdett érlelődni, beakadni egy-két gondolat, és rájöttem,
hogy azért annyira rossz döntéseket mégsem hoztam. A kolostor után a második
kötet A jó anyák iskolája volt.
Jessamine Chan: Jó anyák iskolája
Fordította: Török Gábor
Csillagérték: 7
Azt gondoltam, ez lesz mind közül a kedvencem, de végül nem így lett…pedig egy nagyon jól megírt történetről van szó. De mi hibádzott mégis? Hibádzott-e egyáltalán? A
Jó anyák iskolája egy egészen triviális, hétköznapi problémából indul ki: a
szülői gondviselésből, a szülői – és főként az anyai – magatartásformából. Nem
újkeletű elképzelés, hogy egy nőnek a gyereke születése után megszűnik az
élete, s magát – és minden egyebet – hátrahagyva csak a gyermeke jólléte
létezhet számára.
Nem tartom elvetendőnek az elképzelést, viszont a
megvalósítást ennyire „egyszerűnek” sem. Miért
biztosíthatna egy kiégett anya jobb gyermekkort a gyerekének, mint egy
kiegyensúlyozott, aki képes megvalósítani a család és az egyén egyensúlyát?
Ezzel egyáltalán nem azt akarom sugallni, hogy a főállású anyák mind kiégnének,
sőt! Pont ez a lényeg: a különbözőség. Mindenkinek más igényei, szükségletei,
elképzelései és céljai lehetnek az anyaságot és a gyereknevelést illetően, és
noha olykor talán magam sem így tapasztalom – a naiv elképzelésem szerint úgy
gondolom, hogy mindenki a jóra törekszik és ezt is szeretné megvalósítani
gyermeke számára. Magát az anyaságot is sokan sokféleképp élik meg: ha valaki
szülés utáni depresszióba esik vagy éppen kivirul, ha természetes úton vagy
császármetszéssel szül, egyáltalán nem indul előnnyel vagy hátránnyal a „jó
anyává válás” útján. Ezeket a bélyegeket maximum a társadalom (és basszus,
elsősorban egy másik nő vagy anya) süti a nőkre. S egyáltalán ki a jó anya? S
kinek a tisztje ezt eldönteni?
Jessamine
Chan regénye ezt a kérdéskört járja körbe, illetve tulajdonképpen választ is ad
arra. A szerző a Jó anyák iskolájának alternatív Amerikájában egy bevándorló
szülőktől származó fiatal édesanya, Frida Liu történetén keresztül vizionál egy
olyan társadalmat (és annak intézményrendszerét), mely – kis túlzással – a
kommentelő ősanyák összes puffogtatott frázisát egy átképző/javító intézetbe
tömöríti. Frida esetét talán a fent említett elsőgenerációs amerikai vonal és a
férj félrelépése bonyolítja tovább, legalábbis ami az elvárásrendszert és a
lelki megterhelést illeti. Ennek következménye az az életkép, melybe a regény
elején csöppenünk. Az árnyképek és foltok között olvasóként, Fridával együtt
próbáljuk meg felderíteni annak a bizonyos napnak az eseménysorát, s persze
meghatározni, hogy tulajdonképpen hol vagyunk és mi is történik körülöttünk.
Mintha tényleg egy rossz álomból ébrednénk – az elbeszélő pedig tökéletesen
teremti meg ennek a bizonytalan önmagunkra eszmélésnek a környezetét.
„A viszontagságok az ember legjobb tanítói.”
Frida
magára hagyta kisgyermekét, hogy elintézzen valamit a munkahelyén, de végül
elkalandozott, sokkal több ideig maradt távol otthonról, mint tervezte…és végül
bejelentették gondatlanságát. Bizony, ebben a társadalomban mindennek és
mindenhol van szeme – különösen, ha egy könnyen támadható, egyedülálló (bár a
férjéért még mindig harcoló) fiatal anyáról van szó. Belegondolva, már az
alaptörténet is egészen irreálisnak hat: hogy hagynál otthon egyedül egy pici
gyermeket? Ennél a képnél talán már csak a történet folytatása szürreálisabb.
Fridát a jó anyák iskolájába küldik, ahol társaival együtt megtanulhatja az
anyaság csínját-bínját. Az intézet világa talán még színtelenebb (és a
szürreális mint fogalom még ebben az esetben is játszik, de többször már
tényleg nem írom le), mint a regényben teremtett külvilágban, s habár túl sok
szereplőt valószínűleg nem fogok tudni visszaidézni majd a történetből, a
komorság és Fridának az azon mégis átütő reménysugara és kitartása minden
bizonnyal velem maradnak.
„Erősebb vagy, mint gondolnád.”
Alapvetően
egy szolgálólány meséje jellegű történetre számítottam, de ha létezik olyan
sztori, ami Atwood történeténél lejjebbre visz, akkor talán egy ilyen történet
lehet az. A fekete pedagógia végig ütemesen veri a tamtamot az egész regény
háttérzajában. Nem tudok belekötni a sztoriba, sem a megvalósításba, egyszerűen
csak nyomottságot hagyott bennem a regény. Talán ebben keresendő a hiba: az
elmúlt években kicsit elszoktam a disztópiáktól. Nem mintha korábban nagy
kedvenceim lettek volna, viszont az az átszellemülés, ami – számomra legalábbis
– egy disztópia elolvasásához szükséges, kikopott az olvasói gyakorlatomból. A
különféle műfajok (ha nem is minden esetben), de más-más olvasói attitűdöt
igényelnek, és ezt figyelmen kívül hagytam a kötet fellapozásakor. Bár attól
tartok, hogy kicsit felkészültebben is hasonlóan magával rántott volna egy
olyan világ, ahol rendszerszinten meghatározott, hogy milyen kívánalmak és
tényezők mentén lehetsz a gyermeked megfelelő anyja.
Blogturné Klub
Frida
Liu igyekszik jó anya lenni, de egy nap olyan rossz döntést hoz, aminek súlyos
következményei lesznek. Az egyetlen esélye, hogy helyrehozza a hibát, ha elmegy
a Jó anyák iskolájába, és mindent megtesz azért, hogy bebizonyítsa az államnak,
érdemes még a szülői feladatokra. Jessamine Chan feszültséggel teli disztópikus
regénye az anyaság kérdését járja körül és olyan sötét világot vetít elénk,
ahol semmi sem lehet magánügy ezen a téren. Tartsatok négy bloggerünkkel, és
nyerjétek meg a 21. Század Kiadó által felajánlott példányt!
A turné állomásai
08.15.
Könyv és más
08.17.
Szembetűnő
08.19.
KönyvParfé
08.21.
Utószó
Nyereményjáték
Mostani
nyereményjátékunkban olyan regényeket keresünk, amikben szintén központi
szerepet tölt be az anyaság témája. Minden állomáson találtok egy-egy idézetet,
a ti feladatotok pedig, hogy a regény címét beírjátok a Rafflecopter-doboz
megfelelő helyére.
(Figyelem! A megfejtéseket elküldés után nem áll módunkban javítani. A nyertesnek 72 órán belül válaszolnia kell a kiértesítő e-mailre, ellenkező esetben új nyertest sorsolunk. A kiadó csak magyarországi címre postáz.)
A feladvány:
„Csak olyanokat lehet
szenvedésnek kitenni, akiknek van lelkiismeretük. Csak olyanokat lehet
büntetni, akiknek meghiúsítható reményeik vagy eltéphető kötelékeik vannak,
akiket érdekel, hogy mások mit gondolnak róluk. Igazából csakis azok
büntethetők, akik egy kicsit már jók.”
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése