2016. március 14., hétfő

Klausz Melinda: A közösségi média nagykönyve


Minden nap közösségi oldalakon lógunk - Facebook, Instragram, Twitter, hogy csak néhányat említsünk. A Blogturné Klub sem maradt ki a hullámból, mivel mi is jelen vagyunk több közösségi oldalon is, kíváncsiak voltunk Klausz Melinda könyvére. Tartsatok velünk A közösségi média nagykönyve blogturnéján március 10-14. között!

Klausz Melinda: A közösségi média nagykönyve
Megjelenés: 2016.
Kiadó: Athenaeum
Megrendelhető: ITT
Téma, műfaj: ismeretterjesztő
Oldalszám: 288 oldal
Csillagérték: 9

Fülszöveg:
Ma már szinte nincs is olyan beszélgetés, amiben ne említenék meg a Facebook, YouTube vagy éppen a lájkolni szavakat. A közösségi média felülete olyannyira mindennapjaink részét képezi, hogy ezen beszélgetünk ismerőseinkkel, nézünk filmeket vagy éppen olvasunk híreket. Mindennapjaink mellett vásárlási szokásainkat is befolyásolják ezek a felületek, vállalkozóként, cégként azonban nem minden esetben a leghatékonyabb módon vagyunk rajtuk jelen.
A közösségi média nagykönyve éppen ezért esettanulmányokon és feladatokon keresztül bevezet a közösségi média minden aktuális kérdéskörébe, az oldalak kiválasztásától a trollok kezelésén át a nyereményjátékokig.
A szerző, Klausz Melinda 2007 óta foglalkozik közösségi média marketinggel, 2008 óta blogol, élete első Facebook hirdetését pedig 2009-ben hozta létre. Cégét, a Klausz Social Groupot a Magyar Marketing Szövetség 2015-ben két KKV-Marketing Gyémánt díjjal is kitüntette közösségi média marketing megoldásai és eseménykommunikációja miatt.


Fura. Ez a bejegyzés talán nem is csak és kizárólag Klausz Melinda könyvéről fog szólni. És nem csak arról, hogy én magam milyennek találtam a kötetet. Hanem mindezek mellett arról is, amit kicsivel több, mint egy éve építgetek. Egy kis közösségről, egy blogról meg a hozzá tartozó - és lényegében manapság már kikerülhetetlen - közösségi oldalakról. És arról, ami mindezek mögött van. Szóval, picit magamról is: mit tettem vagy nem tettem az eddigiekben tudatosan a közösségi oldalak világában, miben igazolt vissza A közösségi média nagykönyve, és miben cáfolt rám, milyen horizontokat villantott fel előttem...

Közösségi oldalak
Ahhoz a generációhoz tartozom, mely együtt nevelkedett a technika felgyorsulásával, a közösségi oldalak megjelenésével. Az iWiW, a MyVIP vagy épp a Facebook gimnazista éveim közepe-vége felé jelentek meg egyre szélesebb körben. Ma már szinte elképzelhetetlen, hogy egy közösségi oldalhoz való csatlakozáshoz meghívóra kelljen várnunk, hogy ne kommentelhessünk egymás posztjaihoz, vagy hogy ne legyünk 0-24 elérhetőek. Akkoriban (bármilyen nosztalgikusan is hangozzék ez) sokkal kevesebb időt foglalt el a napjaimban az ismerősök csekkolása, nem voltak olyan barátaim, akiket ne tudtam volna internet nélkül elérni. Aztán jött a ballagás, a szétszéledés, és egyre hasznosabbnak bizonyult ez a platform. A különböző csoportoknak hála pedig új barátságokat is köszönhetek. Persze, közben érkezett az újabb generáció. A mai tizenévesek között járva, szinte felfoghatatlan, hogy az elmúlt évek milyen hatalmas változásokat hoztak a fiatalok közösségi élményeiben, a kapcsolatrendszereikben, a kommunikációs világukban - ennek minden pozitív és negatív vonzatával. 

A legnagyobb probléma és feladat talán, ami a közösségi média használatakor előkerül: a tudatosság. Kezdetben - visszanézve legalábbis a sok évvel ezelőtti posztjaimat - kevésbé használtam tudatosan például a Facebookot. Illetve: talán inkább - naivan - kevésbé óvtam az adataimat, vagy osztottam meg szelektálva dolgokat, mint manapság. A Facebookon jelenlévő hírportálok és cégek oldalainak működéséről lényegében sokáig nem is tudtam. Viszont mindent megfigyelve tanultam meg ezzel kapcsolatban, mikor nagyjából öt-hat éve egy médiacsoport aloldalánál adminisztrátorként működtem. Mindig is abban hittem, hogy gyakorlat és saját megfigyelések által sokkal maradandóbb tudásra tehetünk szert. Ha nem lett volna ez a kis rálátásom, hogy mit és mire kell figyelnem, talán még mindig az erőt gyűjteném ahhoz, hogy saját blogot és Facebook-oldalt indítsak. Mindemellett azért az sem árt, ha tudjuk: mit miért teszünk a közösségi oldalakon. És itt jön képbe Klausz Melinda könyve!

Te tudod, hogy kezeld?
Az első oldalak azonnal bizonyították számomra, hogy "jó kezekben vagyok", és olyan személytől kapok - remélhetőleg - új vagy megerősítő információkat, aki szintén a maga tapasztalatai alapján tudja, mi hogyan működik a folyton változó közösségi médiában. Ami szintén megvett az első pillanatban, az a könyv struktúrája, megjelenése. A kiemelések, a színhasználat, a betűtípus mind-mind a közösségi média világához passzolnak, ezáltal - bár ismeretterjesztő "szakirodalommal" álltam szemben - sokkal komfortosabban éreztem magam a könyvet bújva, mint a szakirodalmakat nagy általánosságban tekintve. A témabontás szintén logikus és átlátható. Az egyes fejezetek elején - amolyan prezentáció jelleggel - röviden vázolásra kerül, miről is olvashatunk a következő oldalakon. Ez amiatt is hasznos volt, mert - tekintve, hogy nem egy vállalat marketingtevékenységét igazgatom - a fejezeteket így mindig akkora intenzitással és odafigyeléssel olvastam, amekkorára az adott fejezetből leszűrendő konklúziókhoz szükségeltetett. Például az egyes közösségi oldalak bemutatása (sok olyan is, melynek eddig csak a nevét hallottam, funkcióját nem igazán ismertem), azok egyes korosztályokhoz köthető népszerűségi adatai az egyik olyan téma, ami különösképp foglalkoztatott - egyébként nem csupán a saját blogom promotálása szempontjából, hanem amiatt is, hogy képben legyek, a mai tizenévesek mely felületen vannak jelen legaktívabban (ez ilyen kis tanári becsípődés).

Körbevesz
Fontos, hogy bár ismeretterjesztő könyvvel, bizonyos értelemben szakirodalommal van dolgunk, a nyelvezet és a fogalommagyarázat is érthető és világos, a gondolatmenete pedig abszolút követhető. Ez persze annak is köszönhető, hogy tulajdonképpen azzal a világgal foglalkozik, ami kikerülhetetlenül körülvesz minket. Ez a könyv nem csupán azok számára lehet hasznos, akik már saját Facebook (vagy egyéb közösségi) oldalt működtetnek, és szeretnének hatékonyabban jelen lenni, de - és talán főként - azoknak is, akik még csak gondolkoznak az induláson, illetve azoknak, akik tudatosabban akarják használni a közösségi médiát. Azoknak, akik meg akarják ismerni az internetezők "típusait", akiket foglalkoztat a netes konfliktuskezelés - mert bizony, a könyv nem (csak) marketinges gyorstalpaló, hanem a mindennapi közösségi média világ működésébe, hátterébe is betekintést enged. Külön kiemelendő, hogy a változásokra is felhívja a figyelmet (ami pár éve népszerű volt, ma már háttérbe szorult, stb.). Nem egyféle közönséget céloz tehát a könyv, ezáltal pedig rengeteg témát is boncolgat, ami egészen meglepő, ha az oldalszámra pillantunk.

Összességében, mind a személyes profilomra, mind a blogomra és a közösségi médiában való megjelenésemre hatással volt/lesz ez a könyv. Egyrészt rengeteg dologban megerősített: például a fokozatos, nem elkapkodott közösségépítés hosszútávú megtérülésében (avagy ne keseredj el, ha nem se perc alatt fut fel a blogod), a folyamatos kommunikáció és interakció fontosságában az olvasókkal, stb.. Másrészt pedig olyan apróságokra is rávilágított, amik eddig talán elkerülték a figyelmem, vagy nem tulajdonítottam nekik különösebb jelentőséget, mint például a hashtagek alkalmazásának mibenléte, rejtett üzenete. Hogy mennyire sikerül megfogadnom a tanácsokat, és mennyiben tudom majd őket alkalmazni, az pedig a nem túl távoli jövőben kiderül...

Blogturné Klub


A turné állomásai
03.12. - Zakkant olvas
03.14. - Szembetűnő

Nyereményjáték

Mennyire ismered a különböző közösségi oldalakat? Most ezzel kapcsolatban teszünk próbára!
Nem kell azonban megijedni, a feladat nem lesz nehéz.
Minden állomáson találsz egy kis emblémát, ami valamelyik nagy közösségi oldalhoz tartozik. Először is fel kell ismerned melyikhez, majd beírni a Rafflecopter doboz megfelelő sorába, hogy mikor alapították az állomáson található közösségi oldalt.
Ha ügyes vagy, megnyerheted a könyvet!

Figyelem! A sorsolásban azok vesznek részt, akik minden kérdésre helyesen válaszoltak, valamint felhívjuk a figyelmeteket, hogy a válasz elküldése után már nem áll módunkban manuálisan javítani rajta. A kiadó csak Magyarország területére postáz. A nyerteseket e-mailben értesítjük. Amennyiben 72 órán belül nem jelentkezik a szerencsés, újabb nyertest sorsolunk.


2 megjegyzés:

  1. Óóó, nagyön köszönöm a kedves sorokat!
    Melinda

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Én köszönöm a hasznos információkat, tanácsokat! :)

      Törlés